" Kendini Gerçekleştirmek."
Onur Ünsal' ı ilk kez Koffı Khavule'nin kaleme aldığı, Kemâl Aydıpan'ın yönettiği Dıkşın: Büyük Şans ile izleme şansını yakaladım.
Açıkçası ; izlediğim oyun yıkıp geçen tarzda, yazarın kalemi ve yönetmenin de hedefi çok net ortaya çıkmış. Çünkü oyuncu Onur Ünsal'ın başarılı performansı bu durumu net olarak gözler önüne seriyor.
Onur Ünsal ile Moda Sahnesi fuayesin de buluştuk. Konu tiyatro olunca laf lafı açtı. Araş.Yazar Pınar Çekirge ve ben başladık söyleyişe.
Serkan Aydın - Pek çok oyunu dilimize de kazandırdın...
Onur Ünsal - " Hamlet "," Altı Oyuncu Yönetmenini Arıyor ", " Kim Bu Ben " diyebilirim.Oyun çevirmek, oyuncuya çok şey katıyor, alt metinleri, sahneye taşınacak karakterleri daha net biçimde anlayıp, özümsemesine yol açıyor.
Serkan Aydın - Ve yönetmenlik...
Onur Ünsal - " Selmin Zeki Hanım : Hasta Adamın Kızı " ve " Anne " adlı iki oyunun rejisini üstlendim.
Pınar Çekirge - Tiyatro Dergisi için Neslihan Ekim'e verdiğin röportajda " İstediğim şeyi yapıyorum ve mutluyum. Bu bir lüks. Herkes beni kıskanabilir." demişsin.Bunu biraz açıklar mısın ?
Onur Ünsal - Herşeyden önce, hayalini kurduğum işi yapıyor, hayalini kurduğum hayatı yaşıyor, söylenecek sözümü sakınmadan söylüyorum.Bu durum, hep dediğim gibi, elbette çoğu insan için bir ayrıcalık.Canım ne isterse yapıyorum, ne istemezse de yapmıyorum.Mesela ulusal kanallardan gelen dizi tekliflerini kabul etmiyorum.
Serkan Aydın - Neden ?
Onur Ünsal - Konular, karakterler çok güdümlü, gerçek hayattan son derece kopuk olaylar ele alınıyor genelde.Ayrıca çalışma şartları oldukça ağır, can sıkıcı, nasıl desem yaşamın keyfini alıp götürecek kadar zorlu bir tempo bu.Değmez, diye düşünüyorum.Ulusal kanallara göre daha az izlenen, digital platformları tercih ediyorum...bu benim seçimim !
Pınar Çekirge - Oyun Atölyesi'nde 2004 yılında " Azrail'in Gözyaşları " ile izleyici karşısına geçtiğini hatırlıyorum...
Onur Ünsal - Doğru.Sonrasında " Hırçın Kız", " Testosteron " ve " Antonius ile Kleopatra " da rol aldım.
Pınar Çekirge - Yine o dönem iki ayrı özel tiyatroda da çalıştın sanırım.
Onur Ünsal - Dot'un " Çok Uzak " ve Krek'in " Hoop Gitti Kafa "adlı oyunlardı.
Pınar Çekirge - Hep Kemal Aydoğan'ın rejisinde rol aldın diye, düşünüyordum.
Onur Ünsal - Dot'ta Emre Koyuncuoğlu, Krek'te Berkun Oya ve Tiyatroİn'de Engin Hepileri ile çalıştık.
Pınar Çekirge - Ve 2013 yılında Moda Sahnesi dönemin başlıyor.Kemal Aydoğan, Selçuk Aydoğan, Barış Yaman, sen ve birkaç arkadaşınız Oyun Atölyesi'nden ayrılıyor ve yeni bir tiyatro kurmaya karar veriyorsunuz.Bu süreci yakından takip eden biri olarak, Moda Sahnesi'nin tiyatro tarihimizdeki önemini her zaman dile getiriyorum.Moda Sahnesi, ki kurucuları arasındasın, meslek hayatında yadsınamaz bir yere sahip.Oyun yönettin, oynadın, pek çok ödüller aldın.Kemal Aydoğan desem...
Onur Ünsal - Kemal Ağabey hayata çok mercekli bakan, mücadeleden yılmayan, geri adım atmayan, okuyan, araştıran, sorgulayan bir insandır.Şartlandırılmışlıkları, ön yargıları yerle bir ederken, metinde saklı alt okumaları, özenle bulup çıkartır.Dahası toplumu, toplumun kodlarını çok iyi tanıyan, çekirdeksiz biridir.Ve oyuncuyu zorlar...
Serkan Aydın - Nasıl ?
Onur Ünsal - Sahnede yapamayacağını sandığın bir şeyi gerçekleştirmeni ister.Ama bu süreçte hep yanında olur.Yol gösterir.Özetle, Kemal Aydoğan'ın torna tezgahından geçtiğim için şanslıyım.
Pınar Çekirge - Ve gelelim, bana göre, 2013-2014 sezonunun en başarılı oyunlarından biri olan " Hamlet " e.Prens Hamlet'in cinnetini, duygusal sarsıntılarını aktarırken o kadar sahici ve inandırıcıydın ki Timur Acar da Polonius, Osric yorumlarında dört dörtlük bir oyunculuk sergilemişti.Ya, o dizi dizi tabutlar.Oyun boyunca o tabutların içine girip çıkıyordunuz.
Onur Ünsal - Mezarlık sahnesinden yola çıkılarak hazırlanmıştı.
Pınar Çekirge - Moda Sahnesi'nde " Hamlet "in ardından hangi oyunlarda rol aldın ?
Onur Ünsal - " Altı Oyuncu Yönetmenini Arıyor ", " Bira Fabrikası ", " En Kısa Gecenin Rüyası ", " Kıyı ", " Babamı Kim Öldürdü ? " ve " Dikşın / Büyük İkramiye ".
- Pınar Çekirge - " Bira Fabrikası " ve " Dikşın " denilince, ister istemez Koffi Kwahule geldi aklıma.Oyuncuya da, yönetmene de halat, zincir değil tramplen görevi veren bir yazar...uçurumun kenarında tutuyor onları, bıçak sırtı durumlarla karşılaştırıyor.Düzenle yüzleşin, diyor.Bağır, bağır, bağırıyor.
Onur Ünsal - Koffi sert, vahşi piyesler yazan biri.Eserlerinde pozitif karakterlere yer vermiyor.Koffi'nin her iki oyununda da panik duygusunu çok yoğun biçimde yaşadım.
Serkan Aydın - Neden ?
Onur Ünsal - Oyuncu da, yönetmen de risk alıyor çünkü.Sahnede kimi groteks öğeler, küfürler mevcut.Seyirci tepki verebilir, oyundan çıkabilir.O ironiyi, sisteme yönelik eleştiriyi tam olarak anlamayabilir.Az önce dediğiniz gibi, bıçak sırtı bir vaziyette kalıyoruz.
Pınar Çekirge - " Dikşın " dayatılan sistemi kıyasıya yere çalıyor aslında.
Onur Ünsal - Karakterin manifestosundan çok, oynamadaki zorluk beni etkiledi, diyebilirim. Koffi’nin oyunları bu anlamda, hep bir sınav gibi. Tetikte olmayı gerektiriyor çünkü. O’nun oyunlarında rolün altından kalmak için çok daha fazla çalışmam gerekiyor. Şöyle izah edeyim, ' çok bedensel, çok caz ve sınırları zorlama'yı talep eden metinler kaleme almış. Shakespeare’in dünyasında söyleyeceğin cümlelerin seyirci tarafından hor görülmeyeceğini bilirsin ama Koffi 'de durum öyle değil. Güvenli sularda değil, dipsiz, ufuksuz okyanuslarda yüzmeye çağrıyor oyuncuyu.Kendini geliştirmesine, risk almasına imkan tanıyor.
Serkan Aydın - " Eğreti Gelin " den sonra hangi filmlerde rol aldın ?
Pınar Çekirge - " Devrim Arabaları " ve " Pandora'nın Kutusu " bu hatırladım şimdi.
Onur Ünsal - " Şaşkın ", " Jin ", " Yol Ayrımı ", " Aden ".
Serkan Aydın - Kısa metrajlı filmlerin de var, değil mi ?
Onur Ünsal - Evet." Rodi", " Hüvalbaki", " İkinci Gece ", " Ben Süpermarket Değilim "
Pınar Çekirge - Televizyon dizilerinde oldu sanırım...
Onur Ünsal - " Ezo Gelin ", " Canım Ailem ", " İstanbul'un Altınları ".Sonrasında digital platformlarda " Yakamoz ", " Arayış ", " Cezailer " ve " K.U.B.R.A " da rol aldım.
Serkan Aydın - Tiyatroda en severek oynadığın eseri merak ediyorum ...
Onur Ünsal - Wajdi Mouawad'ın yazdığı " Kıyı " diyeceğim.
Pınar Çekirge - Yıldız Kenter ?
Onur Ünsal - Son mezun ettiği öğrencilerindenim.Gerçek bir Lady, çok önemli bir oyuncu ve hocaydı, hiç kuşkusuz.Şanslıyım " Pembe Melek " oyununda asistanlığını üstlenmiştim.Ve tabii, Mehmet Birkiye diyeceğim.Bizlere öğrenciyken, Kenter Tiyatrosu'nun kapısını açan çok şey öğreten Mehmet Birkiye...her ikisine de çok şey borçluyum.
Pınar Çekirge - Haydi, çook eski yıllara değil de geçmiş zamanlara dönelim.Tiyatro tutkun nasıl başladı ?
Onur Ünsal - Çocukken taklitler yapardım.Ne bileyim, herkes beni izlesin, bana baksın isterdim.Tiyatroyu oldum olası çok sevdim.O ışıkları, alkışları, sahnede olmayı.
Serkan Aydın - Ailen, oyuncu olma kararını nasıl karşıladı ?
Pınar Çekirge - " Bak oğlum sürünürsün...yol yakınken, gel vazgeç bu sevdadan..."
Onur Ünsal - Şöyle oldu, en başta, tiyatronun para getirmediğini, zor bir hayatın beni beklediğini söylediler.Kuşkusuz, geleceğime dönük kaygıları vardı.Zamanla kararımı, çabalarımı, isteğimi, daha doğrusu vazgeçmeyeceğimi görüp beni desteklediler.
Pınar Çekirge - Aslında salon kiraları, tutmayan oyunlar, nakliye, depo gibi akla hayale gelmeyen giderler...intihar eden oyuncular.Tablo günümüzde de çok pembe değil.Örneğin, oyuncu yeteneği, eğitimi, başarısından ziyade sosyal medyada mevcut takipçi sayısıyla değerlendiriliyor.Neyse Ay'ın karanlık yüzünde fazla dolaşmayalım.Bana güvendi, yol açtı dediğin kimler oldu ?
Onur Ünsal - Mehmet Birkiye, Yıldız Kenter, Atıf Yılmaz, Kemal Aydoğan diyebilirim.
Serkan Aydın - Seyirci oyun esnasında video kaydı yapıyor, fotoğraf çekiyor.Bunlar hakkında ne diyorsun ?
Onur Ünsal - Kamusal bir iş yapıyoruz sonuçta.Seyirci öksürür de, beğenmezse salondan çıkabilir de.Video ve fotoğraf çekimine gelince, başkalarını rahatsız etmiyor, oyunun bütünlüğünü bozmuyorsa, belli bir tolerans gösterilmesinden yanayım.
Pınar Çekirge - Onur Ünsal'ı " Eğreti Gelin " filminden, " Dikşın " oyununa kadar düşündüğümde belli bir başarı çizgisinde ilerlemiş olduğunu, prototip oyuncu olmak gibi tuzaklardan uzak durduğunu söyleyebilirim.
Onur Ünsal - Belki inatçı, istikrarlı olmayı seven bir yapım var.Doğru iyi yönetmenlerle, ses getiren projelerde, iyi oyuncularla çalıştım hep.Her oyunda kendimi sıfırlayıp, yeniden başladım.Bu işin deneyim, öğrenme, tekrarlardan kaçınmayı gerektirdiğini, hiç umutmadım, diyebilirim.İnat, dedim de.Kemal Ağabey, inatın aslında murad olduğunu söyler hep.Yani bir amaca erişmek çin mücadele verirken, belli bir inatçılığın olması gerekiyor.
Pınar Çekirge - Peki, buğulu bir pencere camına ne yazarsın ?
Onur Ünsal - " Kendini gerçekleştirmek..."
Onur Ünal, rol aldığı her oyunda tek sözcükle ' düzey ' sergileyen, her biri diğerini aşan birbirinden başarılı yorumlara imza atmış, koca bir sahnede, oyun boyunca izleyiciyi peşinden sürükleyen, profesyonelliğinin ve sanat gücünün doruğunda, kibirden uzak, safkan bir aktör.Yeteneği, çalışma disiplini ile tepeden tırnağa gerçek bir tiyatrocu...daha ne olsun ?
Moda Sahnesi DIKŞIN: BÜYÜK ŞANS 2024-2025 sezonunda kaçırılmaması gereken oyun ve performanslardan . Şimdiden başarılar diler alkışı ve gişesinin iyi olmasını umud ederiz.
Anahtar Kelimeler: pınar çekirge, serkan aydın, onur ünsal
0 Yorum