MAKALELER

Bülent Emin Yarar

2008.07.03 00:00
| | |
7217

Çok doğru bir saptama yapmış Zeynep Oral.

"Buster Keaton'dan Şarlo'ya uzanan çizgide"...


"Komik olmayan palyaço"...


BÜLENT EMİN YARAR...

 
 
    Çok doğru bir saptama yapmış Zeynep Oral.


Bülent Emin Yarar'ı oynadığı Oyun Sonu adlı oyunda 2007'nin şubat ayında İstanbul'da seyretmiş ve kendisiyle söyleşi yapmıştım. Aynı oyunu Berlin'deki 12. Diyalog Tiyatro Festivali'nde de seyrettim.


Oyun Sonu, Dostlar Tiyatrosu'nun Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali için İstanbul Kültür Sanat Vakfı ve Paris Beckett 2006 Festivaliyle ortak yapım olarak hazırladığı bir oyun.


Yirminci yüzyılın yetiştirdiği en çarpıcı aydın kişiliklerden biri olan Samuel Beckett'in dili, en yalın -süslemelerden bütünüyle arındırılmış- bir dil. Beckett'in yakın dostu, oyuncusu, yönetmeni Pierre Chabert'in yönettiği oyunun sahne tasarımı gene Beckett'in yakın dostu ressam Avigdor Arikha imzasını taşıyor. Giysi: Barbara Hutt, ışık: Genevleve Soubirou. Oyunda Genco Erkal, Bülent Emin Yarar, Meral Çetinkaya ve Hikmet Karagöz oynuyor. Komedi ile trajedinin zaman zaman buluştuğu, zaman zaman da çatıştığı oyunda baş kişiler, kör ve kötürüm yaşlı efendi Hamm (Genco Erkal) ile dizlerindeki sakatlık nedeniyle oturamayan hizmetçisi Clov (Bülent Emin Yarar)'dır. Deniz kenarında küçük bir evde yaşarlar. İki karakter, birbirlerine bağımlı olsalar bile, yıllardır didişmektedirler ve oyun boyunca da bunu sürdürürler. Clov sürekli gitmek ister ancak bunu başaramaz.


Oyunda yan karakterler ise Hamm'in, bacakları olmayan anne Nell (Meral Çetinkaya) ve babası Nagg (Hikmet Karagöz)tir.. Bunlar sahnenin kenarındaki çöp varillerinde yaşarlar ve varilden dışarı yemek istemek ya da birbirleriyle budalaca kavga etmek için çıkarlar.     Oyunu Fransızca'dan Genco Erkal dilimize çevirmiş.

Bu güzel çeviri için Hakkı Devrim Radikal'de şunları yazmış:
 
"Metni Türkçe'ye Genco erkal çevirmiş. Kolay iş değil Beckett metni. Tertemiz bir Türkçe dinliyorsunuz. Asıl önemlisi o Türkçe'yi söyleyenin de Genco erkal olması. Çoktan beri iyi Türkçe dinlemediğimden mi nedir, Genco erkal'ı içer gibi, koklar gibi, elimle okşar gibi dinledim..."
 
    Güzel dilimizi ustalıkla kullanan usta oyuncu Genco Erkal'ın yanında, vücudunu Şarlo gibi kullanan Bülent Emin Yarar'ın oyunculuğu ile birleştiği bu güzel oyunu iki kez seyretmenin keyfine vardım.
 
" Oyunun tek hareket kaynağıysa, Hamm'ın yağdırdığı emirlere kayıtsız şartsız uyan ve bunu neden yaptığını kendisi de çözemeyen Clov, yani Bülent Emin Yarar... Yarar'ın Clov'u, tuhaf koşuşmasıyla oyunun işaret ettiği 'çarpık'lığa yerinde bir gönderme. Aktörü öncelikle bu 'yeni' hareket tarzına bağlığıyla kutlamak gerekli Clov yorumunda... Bir an olsun kopmuyor Clov'un vücudundan... Ama Yarar'ın asıl başarısı, Clov'un Hamm'a duyduğu o nefretle beslenen bağlılığı yansıtışında..." Nermin Sayın / Dünya.


 
    Beckett oyununu "iç içe geçmiş iki tür 'oyun içinde oyun'... bir düzlemde oyun 'metateatral yaklaşımın ürünüdür..." diye tanımlayan Ayşegül Yüksel, Bülent Emin Yarar'ın oynadığı Clov'u ise "komik olmayan palyaço yaklaşımıyla ustalıkla yorumlayan..." diye tarif etmiş.
 
    Ben Bülent Emin Yarar'ı 1993 senesinde oynadığı televizyon dizisi Süper Baba'dan beri tanıyorum. Son senelerde ise Kız Babası, Korkuyorum Anne, Beş Vakit, Zincirbozan ve yine şimdilerde oynadığı Arka Sıradakiler adlı dizideki öğretmen rolünde izledim.
Opera bölümünde 4 yıl opera eğitiminden sonra tiyatro eğitimine geçmiş bir sanatçı Bülent Emin Yarar. 12. Diyalog Tiyatro Festivali için geldikleri Berlin'de, oyundan bir gün önce yaptıkları sahne provalarında izledim Dostlar Tiyatrosu sanatçılarını. Prova esnasında devamlı şarkılar mırıldanarak sürdürdü provasını Bülent Emin Yarar.
 
    Tiyatro ile hiç ilgilenmemiştim...

    1961 Ankara doğumluyum. Ailede tiyatro sanatıyla uğraşan bir tek ben varım. Bale sanatıyla uğraşan birkaç kişi var. Ankara'da tiyatro seyredilir; hala da öyledir. Ankara memur kentidir, ancak herkesin bir şekilde tiyatro alışkanlığı vardır. Çocukluğumda da böyleydi. Ailece çok tiyatroya gittik; çok oyun seyrettik. Lise yıllarında da tiyatroyla hiç ilgim olmadı; seyirci olmamın dışında. Sadece müziğe çok meraklıydım. Babam müzikle ilgiliydi. Keman çalardı. Ancak onun da bu konuda profesyonel bir girişimi olmadı.
 
     Lise eğitiminden sonra konservatuar...

    Lise bittikten sonra İstanbul Devlet Konservatuarı Şan Bölümü'nü kazandım. Ancak yaşımın tuttuğu tek bölüm opera bölümüydü. Çünkü enstrüman çalmak istiyorsanız dokuz yaşında başlamanız gerekiyor. Opera okumaya başladım.
 
     Figüran olarak tiyatro çalışmam...

    Opera öğrenciliğim sırasında Devlet Tiyatrosu'nun oyunlarında figüran olarak sahneye çıktım. Figüran olarak oynadığım ilk oyun İstanbul Efendisi idi. Kadroda Ahmet Uğurlu, Zekai Müftüoğlu, Meral Oğuz, Musa Uzunlar ve Ali Düşenkalkar gibi sanatçılardan oluşan geniş bir sanatçı topluluğu vardı. Bu oyunda hem dans ettim hem de şarkı söyledim.
 
     Çocuk oyunları... ve tiyatro eğitimine geçiş...

    İstanbul Efendisi oyunundan sonra yavaş yavaş figüranlığın dışına çıktım; "Siz Ne Dersiniz?" adlı bir müzikal çocuk oyununda başrol oynadım. O ara çevremden bana "operayı bırak tiyatroya geç" denmeye başlandı. Her ne kadar "operayı bırakamam" dediysem de olmadı; fazla üstüme gelinince bölüm değiştirip konservatuarın tiyatro bölümüne geçiş yaptım. Tabi ki hocalarım da değişti. Yıldız Kenter, Zeliha Berksoy, Haluk Kurtoğlu, Raik Alnıaçık, Oğuz Aral, Zekai Müftüoğlu, Cihan Ünal ve Semra Karlıbel gibi değerli hocalarım oldu. 1989'da Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü'nden mezun oldum.
Hemen aynı yıl Diyarbakır Devlet Tiyatrosu'na geçtim. Oyunculuk hayatımın büyük bir bölümü burada geçti. Yaklaşık 30 oyunda oynadım. Bunların arasında Rumuz Goncagül, Misafir, Cengiz Hanın Bisikleti, Macbeth ve Miletos Güzeli... gibi. 1994 / 95 sezonunda İstanbul Devlet Tiyatrosu'na girdim. İstanbul'da ise Tiyatro Ti, Tiyatro Stüdyosu, Oyun Atölyesi, Semaver Kumpanya, Dostlar Tiyatrosu, Tiyatro Rast gibi özel tiyatrolarda çalıştım. Ada ve Getto adlı oyunları yönettim. Semaver Kumpanya'da da bazı oyunları yönettim.
Unutamadığım oyunlardan bir tanesi de Cyrano de Bergerac'tı. Oyun çok zordu. 3 sezon oynadım. Yaklaşık 12 bin seyirci izledi.
 
     Oynadığım bazı oyunlar...

Rumuz Goncagül (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Mem ü Zin (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Misafir (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Cengiz Hanın Bisikleti (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Macbeth (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Miletos Güzeli (Diyarbakır Devlet Tiyatrosu)
Getto (Tiyatro Ti)
Yeşil Papağan (Limited Mehmet Baydur)
Kıyamet Sularında (İst. Devlet Tiyatrosu)
Kadınlardan Konuşalım (İst. Devlet Tiyatrosu)
Cyrano de Bergerac (İst. Devlet Tiyatrosu)
Balkon (Tiyatro Stüdyosu)
Ermişler ya da Günahkarlar (Oyun Atölyesi)
Şapka (İst. Devlet Tiyatrosu)
Efrasiyab'ın Hikayeleri (İst. Devlet Tiyatrosu)
Dolu Düşün Boş Konuş (Oyun Atölyesi)
Müfettiş (İst. Devlet Tiyatrosu)
Çayhane (İst. Devlet tiyatrosu)
Diktatör (Semaver Kumpanya)
Oyun Sonu (Dostlar Tiyatrosu)
Kuzey Işığı (Tiyatro Rast)
 
Yönettiğim bazı oyunlar...

Ada
Getto
Mem ü Zin
 
   Oynadığım filmler ve diziler...

Arka Sıradakiler (2007)
Zincirbozan (2007)
Beş Vakit (2006)
Korkuyorum Anne (2006)
Kız Babası (TV 2006)
Dişi Kuş (TV 2004)
Çamur (2002)
Kaç Para Kaç (1999)
Süper Baba (TV 1996-1997)
Hoşçakal (1989)
 
     Aday gösterildiğim oyunlar ve film...

Balkon: 1998 Afife Tiyatro Ödülü, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu
Oyun Sonu: 12. Sadri Alışık Ödülü, En İyi Erkek Oyuncu
Beş Vakit : SİYAD 39. Türk Sineması Ödülü, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu
 
     Ödüllerim...

Miletos Güzeli: 1994 Ankara Sanat Kurumu Ödülleri, Övgüye Değer Erkek Oyuncu
Cyrano de Bergerac: 2000 MSM Sanat Ödülü
Arturo Ui'nin Önlenebilir Tırmanışı, 2000-2001 Afife Tiyatro Ödülleri, En İyi Yardımcı erkek Oyuncu
Çayhane, 2005, Afife Tiyatro Ödülleri, yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu ve 5. Lions Tiyatro Ödüllerinde En Başarılı Komedi Erkek Oyuncu
İsmail Dümbüllü Ödülü (Müjdat Gezen Sanat Merkezi)
 
ADEM DURSUN
Temmuz 2008
adem-dursun@versanet.de

Anahtar Kelimeler: bülent emin yarar, sahne insanları



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir