MAKALELER

Kuş Kafesi - The Club

2012.03.02 00:00
| | |
3448

Türkiye’de bundan on sene kadar önce tiyatro kritikleri yazmaya kalktığımda ‘deli misin yahhu, başka işin mi yok?

 

The Club’ta ‘Kuş Kafesi’ Sizi Esir Alacak.

Türkiye’de bundan on sene kadar önce tiyatro kritikleri yazmaya kalktığımda ‘deli misin yahhu, başka işin mi yok?’ diye bir sürü yorumla karşılaşmıştım. İstanbul’da Devlet Tiyatroları ve Şehir Tiyatroları egemenliğinin kol gezdiği dönemlerde belli başlı tanınmış tiyatrocuların kendi imkanlarıyla yürüttüğü özel tiyatro çalışmaları düşe kalka ilerliyordu. Yakın geçmişten günümüze doğru geldiğimiz zaman, tiyatronun toplumun içinde büyük bir sıçrama gerçekleştirdiğini görüyoruz. Bunun çokça sebebi var. Öncelikli olarak toplumsal eleştiri kültürümüzün popüler medya içinde günden güne erimesi, Türkiye sineması diye ortaya çıkan birçok projenin cinsel temalardan başka toplumun hiçbir sorununa değinmemesi tiyatro sanatının gücünü iyice ortaya çıkardı. Açlık/sefalet içinde, işçilerin, emekçilerin günden güne ezildiği bir ortamda siz anlamsız onca sinema ve dizi filmi çekerseniz, insanlar kendi yüzlerini görmeyi özleyecektir. The Club, insanların görünür toplumsal yüzünü hiçbir çekince göstermeden sahnesine cesurca aktarıyor. Cihan Sağlam’ ın kaleminden çıkan ‘Kuş Kafesi’ sinema ve popüler medya anlayışının  dışına çıkarak, Türkiye toplumunun ne durumda olduğunu açıkça gösteriyor.
 
“Türkiye’de tiyatro öldü...” diyen Ahmet Hakan’ ın saçma cümlesiyle kritiğe devam edecek olursam, üniversitelerden çıkan onlarca tiyatro öğrencisi kendi imkanları doğrultusunda Beyoğlu’nda öylesine muhteşem mekanlar ortaya çıkardılar ki, her birisini yazmaya kalksam şu an eleştirisini yazacağım oyuna yer bulamam. The Club o muhteşem mekanların en önemli olanı. Asmalımescit’te insanların sadece alkol tüketip, eğlence kültürünü yaygınlaştırmaya çalıştığı bir yerde sanatsal üretim yapmaya kalkışmak muhteşem bir olay. Uyuşan beyinler değil, sol kültürü içine katarak düşünen, eleştiren beyinler oluşturmak The Club için vazgeçilmez bir hedef haline dönüşmüş. Türkiye toplumunun gerçek yüzünü acımasızca eleştirerek gösteren mekan, yerli yazarlarla yoluna devam etme fikrinden asla vazgeçmemiş, bunun sonucunda Cihan Sağlam’ ın yazdığı ve yönettiği ‘Kuş Kafesi’ adlı harkulade bir oyun sahnelerde fırtınalar sürdürüyor. 

Sekiz Ayrı Epizod Türkiye’nin Fotoğrafı!

Küçük yaştaki bir kız çocuğuna acımasızca tecavüz eden bir toplum (ki bu olay güncelliğini koruyor), farklı cinsel tercihi yüzünden şiddet gören bir insan, ahlak zabıtasına dönüşen güvenlik güçleri, liseye giden kızı zevk uğruna öldüren bir genç, sağlık emekçilerinin yaşadığı baskılar, askerlik olgusunun oluşturduğu travmalar, kadın-erkek eşitsizliği, sınıfsal farklılığın yarattığı dejenerasyon, ‘Kuş Kafesi’nde ayrı öykülerle karşımızda. 

Oyunu sahneye koyan Cihan Sağlam, yazdığı metnin kalitesini bilerek işe koyulmuş. Saheneye çıkan kalabalık kadro konular arasında kopukluk oluşturmadan ‘eleştiri’ sistematiğini ilerletiyor, sonuçta yönetmen kendi anlayışının her parçasını seyirciye sunabiliyor. Seyirciyi kafesin ardına alan anlayış çerçevesinde, yaşanılan ülkede herkesin bir kafes içinde olanı seyrettiği gerçeği yüzümüze tokat gibi vuruluyor. Yazının girişinde bahsettiğimiz gibi, Cihan Sağlam’ ın üretimi günü kurtaran tarzda değil. İngilizlerin ya da Avrupa’ nın her hangi bir ülkesinde geçen travmatik aile kavgaları gibi sonucu belli olmayan metinlerden bahsetmiyorum. ‘Kuş Kafesi’ öylesine can alıcı noktalara değinen bir oyun ki, her epizod için sayfalarca kritik yazılabilir. Yani kısa lafın özeti oyun bizi bize anlatıyor. Bunu yaparken popülerizm, gündem dışı medya konuları yerden yere vuruluyor. 
Gösteride Barış Çelikkol, Nurhak Mine Söz, Pınar Göktaş, İpar Karaörs, Emre Koç, İlter Kapıcı, Fatih Altun, Seda Yağcılar, Cansın Bezircilioğlu, Gökçe Parlakyıldız, Alp Derilgen, Cem Bahşi, Saim Karakale, Cavit Çetin Güner, Ayhan Aktaş karşımıza geçen isimler. Oyuncular için hangi övgüyü buraya yazsam az kalır. İlk episodda bazı aksaklıklar görsem de, son epizodda beni Türkiye’ nin en iyi eleştirmeni ilan eden doğaçlamaya sözüm olmayacak. Grup temposu oyunu ekipçe bir işin başarısı haline dönüştürmüş. 

‘The Club’ Asmalımescit’te Türkiye Tiyatrosu’na taze kan olmayı sürdürüyor. Sahnesinde barındırdığı muhteşem genç oyuncular yerli oyunları zirveye taşıyarak, tiyatronun içinde hızla büyüyen ‘toplumsal eleştiri sistematiği’ ni günden güne geliştiriyor. ‘Kuş Kafesi’ mutlaka sezon içinde görülmesi gerek bir oyun. Kaçırmayın... 

The Club : Asmalımescit Mah. Yemenici Abdüllatif Sok. Hoş Apt. Kat: 1 Beyoğlu/İSTANBUL 

(ASMALIMESCİT CUBA BAR’I GEÇİNCE SAĞDA İLK ARA, POLİS KULUBESİNİN KARŞISI)
İLETİŞİM : 0212 251 34 57 - 0537 461 79 75- 0544 533 53 03
info@thisistheclub.com


Yaşam Kaya / yasam.kaya@gmail.com 

Anahtar Kelimeler: The Club, Kuş Kafesi



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir