1976 yılında İstanbul’da doğdu. İlk ve ortaöğrenimini İstanbul’da tamamladı. 2002 yılında Mimar Sinan Üniversitesi Devlet Konservatuarı Tiyatro Bölümü’nden mezun oldu. 2011 yılında Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sinema Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı.
2001-2004 yılları arasında, Stüdyo Drama Tiyatro Topluluğu‘nda “Kaos”, “Hizmetçiler”, “Sonra”, “Terk” adlı oyunlarda oynadı. 2003 yılında Bakırköy Belediye Tiyatroları‘nda oyuncu olarak çalışmaya başladı.
Rol aldığı oyunlardan bazıları: Teneke; Tersine Dünya; Gül’e Ağıt; Barış Ormanında Yarış; Pırtlatan Bal. Müşfik Kenter’in yönettiği ‘’Teneke’’, Orhan Kemal Aydın’ın yönettiği ‘’ Kadınlarda Savaşı Yitirdi’’, Mehmet Ergen’in yönettiği ‘’Gül’e Ağıt’’ ve Zurab Siharulidze’nin yönettiği ‘’ Dolu Düşün Boş Konuş’’ adlı oyunlarda asistanlık yaptı. 2010-2011 tiyatro sezonunda Bakırköy Belediye Tiyatroları’nda, bir ilk olan oyun yazma atölyesi sürecinde ortaya çıkan “Medeni Hali: Kadın” adlı oyunu yönetti. ‘’Medeni Hali Kadın’’ adlı oyunla 2011 Tiyatro Tiyatro Dergisi Ödülleri’nde yılın yönetmeni dalında aday oldu. 2014-2015 tiyatro sezonunda ‘’Hizmetçiler’’ adlı oyundaki rolüyle Ekin Yazın Dostları Tiyatro Ödülleri tarafından en iyi kadın oyuncu ödülüne layık görüldü. 2006 yılında bir araya gelen “Oyun Deposu” tiyatro kolektifinin kurucuları arasında yer aldı.
Oyun Deposu’nun “Çirkin İnsan Yavrusu(2007)” ve “Aptal, Sıradan ve Suçlu(2010)” oyunlarında yazar-oyuncu olarak çalıştı. “Çirkin İnsan Yavrusu” ile Viyana’da Wiener Festwochen, Wisbaden’de “New Plays from Europe 2010”, Strasbourg’ta “Festival Premières 2010”, Mülheim’de “Theater a.d. Ruhr 2010”, Berlin’de Theatre Hebbel Am Ufer ve Ballhaus’un organizasyonu "Beyond Belonging 2009”, İsviçre (Bern,Zürich,Basel) “Culturescapes 2008”, “Aptal, Sıradan ve Suçlu” ile Heidelberg’te “Heidelberger Stückemarkt 2011”, Viyana’da “Volks Theater 2011” gibi festivallere katıldı.
Ayrıca oyuncusu ve yazarlarından olduğu “Çirkin İnsan Yavrusu” oyunu “Theaterheute 2010“ haziran sayısında Almanca basıldı.
Yazdığı ilk oyun ‘’D Blok D:7’’yi OYUNHAVASI adı altında yönetti. ‘’D Blok D:7’’ 2013 yılında Çıplak Ayaklar Stüdyosu’nda prömiyer yaptı.
2014 yılında 19. Tiyatro Festivali kapsamında Biriken tiyatro topluluğu ile ‘’Tatyana’’ oyununda oynadı.
ALDIĞI ÖDÜLLER:
- 2014-2015 tiyatro sezonunda ‘’Hizmetçiler’’ adlı oyundaki rolüyle Ekin Yazın Dostları Tiyatro Ödülleri tarafından en iyi kadın oyuncu ödülüne layık görüldü.
Seni Seviyorum Türkiye - Bakırköy Belediye Tiyatroları
Doksan dakika boyunca esprileri öylesine vurucu biçimde yerleştirmiş ki Yelda Baskın, siz toplumsal cinnetin içinde kendi kapınızın kontrollerini yapıyorsunuz. Danslar, şarkılar, seyirciyle kurulan sıcak iletişim yönetmenin ince zekasını bizlere yansıtıyor. Bölgesel entegrasyondan ülke genelindeki sorunsallara kadar bir gece içinde işlenen ve insanın başını döndüren olay zinciri, yine Baskın'ın siyasal gündemi analizi sayesinde on numara bir işe dönüşüyor. Melih Kıraç’ ın koreografide yarattığı ahengi arkasına alan grup, oyuncuların üstün yeteneğiyle amacına net biçimde ulaşmış. Alican Yücesoy, Emre Koç, Damla Karaelmas, Defne Şener Günay ve İrem Sultan Cengiz isimlerini birbirinden ayırmak imkansız. Sahnede ekip olarak bambaşka bir başarı mevcut. Ama ben burada hem metni mükemmel biçimde kavrayan hem de oyuncuların performanslarını ön plana çıkaran Yelda Baskın’ı kutluyorum. Bakırköy BT’ nin yeni oyununu siz siz olun, kaçırmayın! Yaşam Kaya
Medeni Hali Kadın - Bakırköy Belediye Tiyatrosu
Gülce Uğurlu'nun yazıp Yelda Baskın'ın sahneye aktardığı "Medeni Hali : Kadın" gün içerisinde devamı karşımıza çıkan birbirinden ilginç kadın profillerinin fotoğrafını çekiyor.
Oyunu sahneye koyan Yelda Baskın, kadınların birbirinden ayrı ev ortamlarını yerleştirmiş sahneye. Sahnenin bölümlenmiş yerlerinde kadınların kendileri ile geçirdikleri zamana şahit oluyoruz. Banyoda, evin dış kapısı önünde, oturma odasında, mutfakta, yatak odasında, salonda, telefonda, bilgisayar başında birbirinden ilginç ve gerçekçi kadın karakterlerin duyguları yükseliyor. Işık oyunlarıyla kadınların sahnede belirmesi, müzikle beraber yer değiştirmeleri konunun akıcı şekilde ilerlemesini sağlamış. Yönetmen konuyu zekice kurgulamış. Yazarın anlattığı sekiz ayrı kadın yönetmenin dahiyane zekası ile iç içe girmiş. Her kadın bir sonrakini tamamlıyor. Böylelikle anlatının bütünlüğü başarıyla seyirciye aktarılıyor... Yaşam Kaya
D Blok D 7 - Tiyatro Oyun Havası
Yelda Baskın öylesine muhteşem bir oyun yazmış ki, nasıl olurda tiyatro ödül jürileri bu metni görmez, hayret içindeyim. Tabi oyunu izlediklerinden de şüpheliyim. Bizim tiyatro jürileri ‘vur patlasın çal oynasın’ oyunları izlesin, kahkaha atsın bu yeterli. Tiyatronun sanatsal disiplinini tanıyan kaç isim var ki?! Yönetmen hem yönetim anlamında hem de metnin karakter analinizde büyük uğraş sergilemiş. Annenin çocukları bir arada tutmak için uğraşı; kızın bir türlü gerçeğe dönmeyen Türkiye hayalleri; erkek egemen yapının başıboş sıradanlığı metne ince ince işlenmiş. Sahnede tek kelime muhteşem bir emek var. Özellikle genç kızın elindeki kameradan ekrana yansıyan görüntü, hayatın hiçte tozpembe olmadığını vurguluyor. Duygular, istekler, arzular, öyküler… kısacası bizi biz yapan ne varsa gerçekçi nedenlerle sahnede yer almış... Yaşam Kaya
0 Yorum