Geçtiğimiz günlerde perdesini açan, İBBŞT yapımı " Fosforlu " müzikali, daha ilk andan itibaren gerçek anlamda bir " Hit " olduğunu kanıtlarken, aynı zamanda da " Suat Derviş Gülriz Sururi ve tiyatromuza yaraşır bir eser " olarak büyük bir beğeni topladı.
" Seni Seviyorum Türkiye ",
" Beni Sakın Yumruklardan ",
" Tuhaf Bir Miras Hikayesi "
ve geçtiğimiz sezonun en başarılı oyunlarından biri olan,
" Yaftalı Tabut " un ardından, bir başka yüzakı, yoksa bir tiyatro hadisesi mi desem, rejiye imza atan Yelda Baskın ile kısa bir röportaj yaptık.
Her şeyden önce, dünü başarıyla okurken bugünü anlayan ve anladıklarını bizlere de aktaran, repliklerin yelkeniyle yaşamın denizlerinde dolaşan, sahnede hayallerle bilenen çağrışımları gerçeklerle harmanlayan bir yönetmen Yelda Baskın.
Pınar Çekirge - " Yaftalı Tabut " un hemen sonrasında yine bir kadın hikayesini izleyici ile buluşturdunuz. Neden "Fosforlu" diye sorsam...
Yelda Baskın - " Fosforlu Cevriye " müzikalinin sahnelenmesi Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Ayşegül İşsever’in hayaliydi. Göreve geldiğinde bana müzikali sahnelemem için teklifte bulundu. Eserin Suat Derviş’in romanından uyarlanması, uyarlayanın Gülriz Sururi olması ve " Fosforlu Cevriye " nin hikayesi, sözkonusu teklifi kabul etmemdeki en önemli sebeplerdi. Bu çok yıldızlı buluşmanın bir parçası olmak istedim.Hemen romanı alıp okudum.Roman beni büyüledi. Neden daha önce okumamıştım ki bu muhteşem romanı... Neden filmlerden, şarkılardan bilir saymıştım Cevriye'nin hikayesini... O andan sonra prömiyer ziline kadar roman elimden düşmedi, diyebilirim.
Pınar Çekirge - Başta Binnur Şerbetçioğlu, Yağmur Damcıoğlu Namak, Tuğrul Arseven, Irmak Örnek, Çağatay Palabıyık gibi önemli isimlerden oluşan bir oyuncu kadrosu...seçim yaparken çok özenli davrandığınızı anlamamak mümkün değil.Her oyuncu adeta yaşar kıldığı karakterin ta kendisi. Böylesi doğru bir cast'ı nasıl oluşturdunuz ?
Yelda Baskın - Oyuncu seçmelerine gitmeden ön hazırlığımı tamamladım. Şehir Tiyatroları oyuncuları arasından her bir rol için seçme yaptım.Fiziksel olarak farklı bedenleri
sahnede görmek benim için önemli... Oyuncuların yetenekli olması kadar, ekip uyumu hep önceliklerim arasında ...sonrasında hep çalışmak.
Pınar Çekirge - Ön hazırlık, prova sürecinden bahseder misiniz ? " Fosforlu " bir dönem oyunuydu hiç kuşkusuz...seksen yıl öncesini bugüne, böylesine duru, çağdaş bir sahne diliyle taşımak kolay olmasa gerek.
Yelda Baskın - Güzel yorumlarınız için teşekkür ederim. Ben oyunu çalışmaya başladığım andan itibaren hayalim, eseri çağdaş bir yorumla sahnelemekti. Müzikalde nostaljik bir filtre kullanmaktansa tam da temsil anında yaşayan, seyirciyi de kapsayan bir evren yaratmayı tercih ettim. Müziğini, dansını; ışık, dekor ve kostüm tasarımını çalışırken,
zemine yerleşen değil, dinamik bir şekilde yükselen bir oyun yapmak istedim. Diğer yaratıcı tasarımcılarla bu doğrultuda çalıştık. Müzikleri besteleyen Oğuzhan Balcı ile çalışmak istememdeki en büyük nedenlerden biri, onun Batı ve Alaturka müzik sound'unu birleştiren bir müzisyen olmasıydı. Besteleriyle kurmak istediğim oyunun dünyasına çok büyük katkı sundu. Ayrıca oyundaki sahne geçişlerini dekor, ışık, müzik ve dansları kullanarak birer sahne gibi çalıştık. Ben genelde sahne geçişlerinde blackout kullanmayı tercih etmem. Sahnede bir ekip işi izlemek adına da, " Fosforlu’nun etrafındaki oyun kişilerini oyunun vazgeçilmez bir parçası haline gelmesi için, çalıştık.
Pınar Çekirge - Suat Derviş ve Gülriz Sururi adlarının ağırlığını taşımak nasıl bir duyguydu ?
Yelda Baskın - Ağırlık değil, büyük bir sorumluluktu hissettiğim...Üstelik sadece onlara karşı değil romanın
okurlarına karşı da.
Pınar Çekirge - “ Fosforlu ”ya başladığınızda kurduğunuz hayalin yüzde kaçını gerçekleştirdiniz ?
Yelda Baskın - Oyuna dair hayallerim büyük oranda gerçekleşti, diyebilirim.
Pınar Çekirge - Böylesine büyük bir başarıyı bekliyor muydunuz?
Yelda Baskın - Biz ekip olarak elimizden geleni yaptık. Yorucu geçen provaların ardından artık yüzümüz gülüyor. Hepimiz mutluyuz. Oyunun yolu uzun ve açık olsun.Dahası " Fosforlu ", biliyorsunuz, yönettiğim ilk müzikal.Bence bir müzikal yapmak; anlattığın hüzünlü bir hikâye olsa bile, seyirciyi mutlu ve ışıklı bir rüyaya ortak etmek demek.
Pınar Çekirge - Seyircinin tepkisi nasıl ?
Yelda Baskın - Şu ana kadar güzel tepkiler aldık. Gösterdiği yoğun ilgiden dolayı seyircimize teşekkür ederiz.
Anahtar Kelimeler: fosforlu, Yelda Baskın
0 Yorum