Kişiler: Mirza Metin


|
0
|
388


Ödüller

19. Direklerarası Seyirci Ödülleri

ALMANYA Disko 5 Nolu, Mirza Metin, Şermola Performans

Tiyatro Tiyatro Dergisi Ödülleri - 2012

YILIN ERKEK OYUNCUSU ADAYI - Mirza Metin    Disko 5 No'lu-DestAR Tiyatro)

17. Afife Tiyatro Ödülleri - 2013 

Yılın En Başarılı Genç Kuşak Sanatçısı Adayı - Mirza Metin - Nerde Kalmıştık: Bulut Tiyatro - YönetmenAntigone 2013: Destar Tiyatro - Oyuncu

12. Direklerarası Ödülleri  2011-2012

Tek Kişilik Prodüksiyon: Disko 5 No’lu, Destar-Theatre – Mirza Metin



Eleştirmen Notları

Panopticon - Şermola Performans

Mirza Metin sessizlikten sese, tek tip mekanik bedenlerden devinen, hisseden bedenlere doğru evrilen sahnelemesiyle, bu dönüşüm hali üzerinden Foucault’nun yaygınlaşan, dağılarak etkisini arttıran mekanizmaya karşı oluşması muhtemel mikro direniş alanlarını sahneye taşımış. 

Mirza Metingösterim esnasında oyuncularla birlikte seyirciye de sözün yerine geçecek farklı ses kullanım biçimlerini keşfettirmiş. Nefes sesleri, koro olarak kesik kesik kelimelerle söylenen, balon şişirilirken ve bırakılırken çıkan sesler, ıslak zeminde balonların üzerinde koşma sesleri, sandalye arkasından gitgide uyumlulaşarak devam eden tempo tutma sesleri;  tüm oyunda kullanılan müziklerle birlikte oyunda dilden ayrışan sessel düzlemi oluşturuyor. Bu düzlem ses teknolojilerinin kullanımı ile yankılara dönüşürken, arkada çalan yükselip alçalan elektronik/ tekno müzik de sahne ritmini yükseltiyor. Zeynep Baykal

https://tiyatronline.com/panopticon_-sermola-performans-6349

Disko 5no'lu - DestAr Tiyatro

Oyun, bir örümcek sahnesiyle başlıyor. Bedenini her şekle rahatlıkla sokabilen Mirza Metin, sahnede imkansızları gerçekleştiriyor. Tek başına, bir saatten uzun süren gösteriyi öylesine güzel aktarıyor ki, insan sahneye bakarken 1980 faşizmini an be an yaşıyor. Seyirci algısını bir kenara iten yönetmen Berfin Zenderlioğlu, anlatmak istediğine odaklanırken Mirza Metin’e büyük anlamlar yüklemiş. Hapishane zamanlarının aktarımında kullanılan dil kadar, oyuncunun sahnede anlık karakter değişimleri ön plana çıkmış. İşkence gören bir insanken Mirza Metin birden işkence yapan askere dönüşüyor. Dört bacaklı örümcek oluyor ya da... Suların içinde bedenini sahnenin her karesine savuran oyuncu için ne yazsam az kalır. Eylül ayından bu ayına izlediğim oyuncular arasında, anlattığını böylesine mükemmel biçimde yaşayarak oynayan kimseyi göremedim. Mirza Metin, politik mesajlarını yerine ulaştırarak oyununu canlı tutmuş. Türkiye Tiyatrosu’ nun ‘Disko 5 No’lu’ oyunundan alacağı çok ders var! Yaşam Kaya

https://tiyatronline.com/disko-5no-lu_-destar-tiyatro-3514


Antigone - DestAr Tiyatro

Mirza Metin ve Reşân İlhan ikilisinin sahne performası hakkında yazacaklarım önemli. Geçtiğimiz sezon ‘Disko 5 No’lu’ oyunla mükemmel bir çıkış gerçekleştiren Mirza Metin, değişik rollerde başarılı olabilen sıradışı bir isim. Kendisini her anlamda her role adapte edebilen Mirza, ‘Antigone 2012’ de faşist bir askerin ruh halini çarpıcı bir yorumla ifade etmiş. Sözün eyleme dönüştüğü yerlerde, derin devletin faşist örgütlenmesini yanı başımızda hissediyoruz. Genç oyuncu Reşân İlhan’ ın kadındaki başarısı için yazılacak o kadar çok söz var ki. İlk başta saf sevgili, sonra planını uygulamaya koyan çaresiz bir kadın, daha sonra istediği bilgileri elde etmek için gözünü kan bürüyen bir insan olmak çok zor. Fakat oyuncunun değişken psikolojik yapısı bu zorluğu yenmiş. Yaşam Kaya

https://tiyatronline.com/antigone_-destar-tiyatro-3457


Cerb/Deney - Şermola Performans

DestAR Tiyatro Mirza Metin’in cesur düşüncesiyle hem Türkiye Tiyatrosu’na başka bir pencereden bakıyor hem de demokrasi isteyen bireylerin sesi olarak yükseliyor. 

Oyunun Kurgu Yönetmenliğini Mirza Metin üstlenirken, Sanat Yönetmenliği’ ni Genco Demirer gerçekleştirmiş. Evrensel tasarımları ile tiyatroya büyük katkı sunan Demirer akıl dolu sanatsal yaratımlarını bu sefer de sahnede göstermiş. Kamera ile oyuncuların görüntülerinin sahneye yansıması çekilen her acıyı seyircinin yüzüne vuruyor. Gölgedeki insan suretleriyle anlatılan hayaller de hem Mirza Metin’in hem de Genco Demirer’in büyük düşüncesi. Asker işkencelerinin sert bir müzikle gürültülerle gerçekleştirilmesi yaşanılan acıları gerçekle bütünleştiriyor. Oyunun ışık tasarımını Alev Topel; müzik tasarımı ise Mübin Dünen yapmış. Teknik ekipte grubun başarısına ayak uydurmuş. Mükemmeller. Özellikle de dekor başarısı gözden kaçmıyor. Yaşam Kaya

https://tiyatronline.com/cerb-deney_-destar-tiyatro-3130


Antigone2012 - Destar Tiyatro

Oyunda Mirza Metin ve Berfin Zenderlioğlu rol alıyor. Karakterlerin daha net olması ve yoruma biraz daha yüklenmeleri, seyircinin algısına destek olması açısından kaçınılmaz görünüyor. Özellikle olanakları olan Antigone’nin daha parlatılarak mükemmel bir finalle seyircide farklı ufuklar açılabileceğine inanıyorum. İhsan Ata

https://tiyatronline.com/-antigone2012_-destar-tiyatro-3072

Disko 5 nolu - Destar Tiyatro

Bu genç iddialı ve prensip sahibi Destar Tiyatro,  2008 yılının Mirza Metin ve Berfin Zerderlioğlu tarafından kurulmuş. Grup, önceliklerinin hızlı oyunlar üreterek içeriği boş oyunlarla salonu doldurmanın yerine ekibin sanatsal anlamda mayasını tutturmak ve ekipteki her bireyi üretime itecek, yaratıcı atmosferi oluşturacak teorik ve pratik bir atölye sürecinin olduğunu ifade ediyor. 

Aynı zamanda geçtiğimiz günlerde “Tiyatro Tiyatro Dergisi Ödülleri 2011” de yılın en iyi 5 oyunundan biri olarak ödülünü alan Disko 5’Nolu; bilindik bir vahşetin öyküsünü anlatmak yerine farklı bir bakış açısıyla yaşanan süreci iki farklı koldan ele alıyor. Mirza Metin'in yazıp oynadığı bu tek kişilik oyunda oyuncunun hem işkenceciyi hem de işkenceye maruz kalanı ele alması izleyici objektif bir tartım sürecine ve diyalektiğe sürüklüyor.

Türkiye’nin en karanlık yıllarını bir kez daha gün ışığına çıkararak bizi o yıllarla tekrar yüzleştiren Mirza Metin, metni yazarken kullandığı dilin bakış açısı oldukça spesifik bir üsluba sahip. Hem işkenceciyi hem de işkenceye maruz kalan mahpusu canlandıran Metin, yaşananları örümceğin vücut bulmuş haliyle izleyenlere aktarıyor. 

Alternatif tiyatro bağlamında perde açan Destar Tiyatro’nun Disko 5’nolu adlı oyunda Mirza Metin izleyicisine tek kişilik bir performans sunuyor. Bu performansı sergilerken oyun boyunca bir takım işkencelere maruz kaldığını görüyoruz. Neredeyse oyun boyunca örümceğin vücut bulmuş haliyle sahnede bir hayli zor mizansende bulunuyor. Oyun boyunca sahnede yerlerde sürünüyor. Sahneyi kaplayan sularda yüzüyor. O ıslak elbiseleriyle 1 saat boyunca hasta olacak korkusuyla izleyenleri terletiyor. Diğer taraftan iki farklı kişiyi canlandırıyor. Haliyle hem ses olarak hem de beden olarak altından kalkılması zor bir performansa imza atıyor. Bu performansıyla hem fiziksel olarak hem de psikolojik olarak izleyenleri rahatsız ederek amacına ulaşıyor. İhsan Ata

https://tiyatronline.com/disko-5-nolu_-destar-tiyatro-3057

Disco 5 No'lu - Cehenemin İlk Odunları

Aynen o cehennemi siz de yaşıyorsunuz sanki. Tıpkı böcek, fare,  örümcek, sinek aynı zamanda köpek gibi hissederek başarıyla oynuyor sahnedeki tek oyuncu Mirza Metin Orada olanları yaşayanın bu hayvanlardan farkının kalmadığını duyumsatıyor. Mirza Metin ruhsal göç yaşayarak seyirciye de geçiriyor bu duygu hallerini.. Bir gardiyan oluyor... Ve bir mahkum; sonsuz azapla kıvranan… Evet mahkum olmak, tutsaklık zaten başlıbaşına azap değil midir?

Mirza Metin ve Berfin Zenderlioğlu Kürt tiyatrosu “ DestAR-Theatre’ ın “ kurucuları. Tek kişilik bir oyun tercihi zorunlu birazda. Bir o kadarda zor bir işi idealistçe kotarıyorlar.  Kendilerini gönülden kutluyorum. 

Yönetmenliğini Berfin Zenderlioğlu’nun yaptığı oyunun dekoru da oldukça ilgi çekici. Örümcek ağı ile düzenlenen sahne tasarımını çok yaratıcı buldum.  Kürtçe oyunun yazarı Mirza Metin,  XII.  Direklerarası Seyircileri Tek Kişilik Prodüksiyon ödülünü almaya hak kazandı. Bu başarılı oyunu alkışlıyoruz..   Ayrıca ‘nedenleri ‘  düşünmeden de edemiyoruz…  Ve soruyoruz: Asmin Nimet Singez

https://tiyatronline.com/disco-5-no-lu_-cehenemin-ilk-odunlari-2563




Yorum

0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.


TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir