MAKALELER

Kumarbazın Seçimi - Kent Oyuncuları

2010.02.05 00:00
| | |
6831

Bir aşçı, iki garson, bir patron, bir velet ve bir misafir… herkesin dünyasındaki tek olgu: Zengin olmak! İşte yine kapitalist düzene ironik göndermeler!

    Patrick Marber ve Kent Oyuncuları 
    
     Kent Oyuncuları

    Yıllarını sanata adamış “Kent Oyuncuları” kadro zenginliğinin yapısını bilen, taşların nerede yerli yerine oturacağını gösteren farkındalığıyla uzun soluklu bir oyun meydana getirmiş oldu! Patrick MARBER: İngilizlerin dahi, yaramaz çocuğu! Eleştirmen dostum Tom'a göre: “o İngiltere için doğmuş…” bana kalırsa o; bu dünya için tiyatro yapıyor! Size sunacağım bu eleştiri tamamen bir öykülemin kuramsal bütünlüğüdür!


 
    Bir aşçı, iki garson, bir patron, bir velet ve bir misafir… herkesin dünyasındaki tek olgu: Zengin olmak! İşte yine kapitalist düzene ironik göndermeler! George ORWEL gibi Patrick MARBER' de kendi sisteminin nasıl çökme noktasına geldiğini aktarıyor izleyenine! Anlatımı, dünyanın her yerinde bir çığır açmıştır! 
 
    Mugsy hayalindeki tuvalet'ten bozma restoran'ı almak için, Frankie yaşadığı dünyadan gitmek için, Sweeny ailesinin (kızının) geleceği için, Stephen oyunun sahibi olduğu için, Carl uçan kuşa borçlu olduğu için, Ash usta oyuncu olduğu için kazanmak zorunda! 


 
    Bu kadar insanın hepsi kazanmak zorunda!
 
    İngilizlerin tiyatro dünyasına hediyesi olan Patrick Marber ilk kez, ilk oyunuyla izleyeni karşısına çıkıyor. Aslında oyun Türkiye ile birlikte dünyanı bir çok yerinde prönmiyer yapmıştır. Yanılmıyorsam 16 Nisan'da gösterimleri gerçekleştirildi. Bu oyun için biraz gecikmeli bir eleştiri yapmamın tek nedeni: Çok fazla beğenmem!
 
    Melbourne, New-York, Berlin, Londra, Şikago ve Viyana gibi pek çok önemli kentte seyirciyle buluşan “Kumarbazın Seçimi” kısa sürede dünya oyunu olmuştur. Özellikle benim takıldığım şehir Melbourne. Eğer siz tiyatro yazarı iseniz ve oyununuz bu şehirde oynanıyorsa, artık dünya yazarı olmuşsunuzdur!
 
    Oyunu Cengiz BOZKURT sahneye koymuş. Bana kalırsa kusursuz işlemiş oyunu. Yönetmenliğini hayranlıkla izliyorum. Disiplinli çalışması, yorumlama farklılığı hemen göze çarpıyor! Ayrıca oyunun çevirmesi olması daha ayrı özelliği…Dekor Barış DİNÇEL'e ait. Sahnenin ikili kullanımında, mutfak ortamının dökümantasyol çizimi, garsonlar arasıda geçen diyalokların aktarımındaki başarıda Sevgili Barış Dinel'in emeği çok büyük. Kostümlerde Gülay KURİŞ parmağı var. Ama nasılda hissediliyor öyle. Fakat takıldığım birkaç nokta: Cüneyt TÜREL'in üzerindeki kostümlerde öykülemle bağdaşmayan bir gömlek var. O gömleğe takıldım genel olarak! 
 
    Oyunu seyredeli epey olmuş. Aldığım notlar arasında bunlar dikkat çekici ve göze batan noktalar. 
 
    Konu çok zengin İngiliz restorantlarının birinde geçiyor. Anlatılanlara uygun olarak, zenginlik hayaliyle yaşayan insanların gözü bu ortamda daha da fazla kararıyor. Ama bu kumarda mutlaka birileri kaybedecek birileri kazanacak! 
 
    Oyunun kadrosunu saymak istiyorum hemen: Bartu Küçükçağlayan, Engin Hepileri, Bülent Şakrak, Köksal Engür, Okan Yalabık, Cüneyt Türel! 
 
    Cüneyt TÜREL hocanın bu oyununu izledikten epey sonra “Ördek Muhabbetleri” nde de izlemiştim. Bu oyunda inanılmaz disiplinli gördüm, daha sonra izlediğim oyundakinden farklı, kendisini oyuna epey kaptırmıştı. O gülümseyen yüz ifadesinin yerine, sert, kazanmak için her türlü olayı gerçekleştirebilecek insan motifi göze çarpıyor. Bence bu hal daha iyi. Okan YALABIK' a herekse borçlu bir karakter pekte oturmamış. Çok masumane, yüzeysel kalıyor mimikleri. Özellikle kaybettiği anlarda ve alacaklılarını düşlediği durumlarda olmuyor oyun. Sanki bir şeyler yarım kalıyor. 
 
    Bülent ŞAKRAK için ayrı bir parantez açmam lazım. Bu adam cidden iyi bir karakter oyuncusu. Uzun zaman Anadolu'da görev yaparak insan betimlerini anlama fırsatı yakaladım. Bir babanın kızı için neler yapabileceğini sadece tiyatro sahnesinde anlama durumu değerlendirme için yanlış olabilirdi. Bunu doğal yaşamla ilişkilendirirsem mükemmel bir oyunculuk ortaya çıkıyor. 
 
    Diğer oyuncularda yerli yerinde oyunu oynamışlar. Oyun içinde çok beğendiğim başka bir durumda; garsonlarla kumarbazların aynı sahnede konuşmalarının yer alması. Alt tabaka-üst tabaka lakırtısı aynı karede değerlendiriliyor! İzleyen farkı aynı anda görebiliyor. 
 
    Mugsy karakterinin iç dinamik yapısı; zenginlik hayalinde koşan bir garsonun çöküntülü psikolojisi. Bartu Küçükçağlayan, bu karakteri iyi çözümlemiş. Bir tuvaleti bozup, lokanta hayali içinde yaşayan insanın içsel dünyasını güzel yansıtıyor. Ama kaybetme sahnelerinde durmak lazım. Olmamış! 
 
    Kumarbazın Seçimi “Closer” filmiyle tanıtan Patrick Marber'ın ilk oyunudur. 1995'ten yana bu oyunu ile ödüllere layık görülmüştür. Writer's Guild Ödülü, Evening Standart'ın 'En iyi Komedi Ödülü - 1995' gibi.Yazınsalı Royal National Theatre'da sergilendi. West-End'de de sergilen oyunu kısa südre sağladığı gişe başarısıyla göze çarpar. 1995'in En iyi West-End Oyunu Ödülü alarak dünyada iyice isim yapmıştır. 
 
    Oyun, kaliteli Türk Oyuncu kadrosu gibi sağlam temellere oturtulmuş. Devlet Tiyatroları'ndaki dramaturglar gibi beğenmeme hastalığına girmeden değerlendirmek lazım oyunu. 
 
    Eğer izleyen olarak oyunu hala izlememişsiniz; Sabancı Kültür Merkezi'nde ve kendi sahnelerinde oyun oynanmakta. 2005'in bu mükemmel rejisini mutlaka izlemek lazım. Yeni bir yıla iyi bir oyunu izleme tadıyla girmek bana kalırsa çok güzel bir duygu olur! 
 
 

Anahtar Kelimeler: Kumarbazın Seçimi, Kent Oyuncuları, kenter tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir