MAKALELER

Kaan Erkam İle "Gorki" Ve Tiyatrodan Konuştık...

2022.11.15 00:00
| | |
1107

Aleksey Maksimoviç Peşkov nam-diğer Maksim Gorki'nin evindeydik geçen akşam. Daktilodan hırsla çıkarıp attığı kağıtlar...

Aleksey Maksimoviç Peşkov nam- diğer Maksim Gorki'nin evindeydik geçen akşam.Daktilodan hırsla çıkarıp attığı kağıtlar, etejerde votka şişesi, raflarda kitaplar...mutsuzdu belli.Yolunda gitmeyen birşeyler vardı sanki.

Gorki ve Teraza...hayatı sorguluyorlardı.İnsana ait ve insana dair çok şeyi de.İçiçe geçen hikayeler, bir yerlerden gelen " Ochi Chyornye " melodisi.Kağıtta unutulmuş gözyaşı izleri.

Ağaca kazınmış iki harften yola çıkılarak yazılan hayat öyküleri...Oysa Gorki herhangi bir kadınla yaşlanmak istemiyordu ki...bunu düşünmemişti bile.

Kaan Erkam 'ın yazdığı, Ali Yaylı'nın yönettiği ' Gorki ', farklı bir hayat sorgulaması aslında.Uğur Özbağı ve Almina Pilancıoğlu'nun yaşar kıldığı karakterler Cenk Tevetoğlu imzalı soundtrack oyunu güzel kılmakta.

Pınar Çekirge - Oyun yazdın, oyun yönettin, tiyatro açtın.Tiyatro virüsünün, en şiddetli biçimde enfekte ettiği insanlardan birisin.İflah olma, diyorum.Salgın, ekonomik sıkıntılar tüm bunlara rağmen tiyatroya inatla devam ediyorsun.Neden ?

Kaan Erkam - Oda Tiyatrosu 1990' dan beri ayakta...ama asıl ayakta kalma çabası, pandemiyle başladı. Kapalı 
olmasına rağmen acımasızca kira isteyen üstelik ' Zam yapmadım bak, '  diye müthiş bir iyilik örneği (!) sunan, mülk sahibine rağmen, tiyatromuzun kapısına kilit vurmadık.Daha doğrusu,  kıyamadık tiyatro salonumuza.
Belki de  tam zamanıydı-bak, nihayet battılar-denmeden tiyatroyu kapatmanın da, olmadı.
Başka bildiğimiz iş yok ki.Ve onca emek.
Kapatıp ne yapacaktık, çok düşündüm. Bu mekanda birçok tiyatro prova alıyor, dekorunu bırakabiliyor, oyun 
oynayabiliyor. Öğrenciler yetiştiriyoruz ve bundan hiçbir ücret almıyoruz, biliyorsun.Kısaca, olmadı.Kapatmadık sahnemizi.

Pınar Çekirge -Yazdığın oyunu yönetmek nasıl bir duygu ?

Kaan Erkam - Yazdığım oyunları eskiden yönetirdim. Hoşuma da giderdi.Zaten daha yazarken reji kafamda oluşurdu. Hatta hem oynayıp, hem de yönettiğim de oldu. Ama uzun süredir, yazdığım oyunları bir başka rejisöre emanet ediyorum.Böylesi daha iyi.

Pınar Çekirge - Mehmet Ulay, Ali Yaylı gibi önemli yönetmenlerle çalışıyorsun...oyununu bir yönetmene emanet ederken endişelerin, acabaların oluyor mu.?

Kaan Erkam - Mehmet Ulay ' Tomris ' ve ' Üç Harflilerden Nil’i yönetti. İlginçtir ki, Mehmet Ulay, ben, Tomris’i oynayan
Janset ve Nil’i oynayan Sibel Salihoğlu olmak üzere hepimiz ikizler burcuyuz.
Mehmet Ulay ve Ali Yaylı gibi çok değerli isimlere oyunlarımı en ufak bir kaygı duymadan verdim. Çünkü metinde herhangi 
bir değişiklik yapmak isterlerse, bana değişiklik yapmam için bildiriyorlar.Geçmişte oyun verdiğim, bazı
tiyatrolar, herhangi bir bilgilendirme yapma gereği duymadan, metinde son derece ciddi değişiklikler yaparak, beni üzmüşlerdi.

Pınar Çekirge - ' Müştemilatta Şenlik Var ', ' Gorki ', ' Üç Harflilerden Nil ', ' Ağladım '.... sezonu dört oyunla açtın diyebilirim...sonuçlardan memnun musun ? 

Kaan Erkam -  Aslında sezonu sadece bu oyunlarla açmadım. Sırada provası başlamak üzere olan ' Montaigne 
Odasında Ölüyor ', ' Yalnız ' ve ' Gaye Hanım Lütfen Kapıyı Açar Mısınız ? ' var. Bu sezon kendi 
salonumuzda her gün ayrı oyun sergilemek niyetindeyiz.
Genel olarak memnunuz sonuçlardan. Bazıları bir anda parladı bazıları yavaş hızlandı..

Pınar Çekirge - Neden Gorki ?

Kaan Erkam - Aslında Gorki planlarımda yoktu. Çok tanımazdım. ' Ana ' romanını da, doğrusunu söylemek gerekirse, pek beğenmemiştim.Bir gün
İnternette gezerken ' Boles ' adlı kısa bir animasyon filmi izledim. Çok eğlenceliydi.Fragmanında Gorki’nin ' His Lover ' adlı  öyküsünden esinlenilmiştir diyordu. Gittim Gorki'nin  bütün kitaplarını satın aldım ama bu öyküyü bulamadım. Gorki ile böylece tanışmış oldum. 
Romanlarından daha iyi bir öykücü aslında. Okuduklarımdan keyif aldım ve sonra kendi, giderek kendi ' Gorki 'mi 
yarattım. Oyunda Gorki'nin yazdığı tek kısım Tereza’nın masasından alıp okuduğu o tek sayfa. Kalanı tümüyle bana ait...

Pınar Çekirge - Her oyunum, her öyküm bir gecede yazılmıştır.Çok adam var kafamın içinde Onlar Konuşur ben yazarım, "  demişsin bunu biraz açar mısın ?

Kaan Erkan - Tabii. Kafamda bir oyun canlandığında önce enine darına düşünürüm. Kafamda şekillenince oturur yazarım. Kendini yazar oyun. Bitirmeden de kalkmam. Mesela Onur Şenay’a yazdığım ' Seyirci ' oyunu komedi olacaktı. Müzikli ve tek kişilik. Ama yazmaya başladım. Bir baktım ki seri katil çıkmış.
Onur'a yazdım olmadı, başka şey yazayım, dedim. Okudu beğendi. Hemen başladı provalara.
Ama tabii, yazar yazmaz vermem kimseye oyunları. Birkaç gün sonra tekrar okurum. Sonra tiyatroda öğrencilerime okutur dinlerim.

Kaan Erkam -Ama sonuçta evet, oturur bir gecede bitirmeden, kalkmam. Yetişmedi uzadıysa evden çıkmam bitiririm. Zaten günde üç saat uyuyan biriyim .O yüzden saatlerin bir önemi yok benim için.

Pınar Çekirge - Jenererikte adı az görünen hatta fark edilmeyenlerdenim, diyorsun.Neden ?

Kaan Erkam - Oyunu yazan değil sergileyen daha önemlidir. Yaptığım şarkılarda da öyle. Sadece benim değil bütün yazarların kaderi. Sahnedeki alır alkışı. Sen arkadan izler gülümsersin.Aslında bu da bir oyun olabilir.

Pınar Çekirge - Tekstlerinin öykü hallerini okurla buluşturma fikri nasıl doğdu?

Kaan Erkam - Bazıları direk öykü halinde zaten kitapta. ' Tomris ','  Zaman Tamircisi ' ve ' Ağladım ' gibi. Ama ' Ah Süreyya’yı tekst olarak basamazdım. Masal olunca tadı başka oldu.

Anahtar Kelimeler: maksim gorki, gorki, oda tiyatrosu, kaan erkam



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir