MAKALELER

Hatıralar Yanıltmaz...Hatıralar Tanığımızdır...

2022.11.14 00:00
| | |
870

Tiyatro tarihimize düşülen en değerli notlar arasında, hiç kuşkusuz...

Tiyatro tarihimize düşülen en değerli notlar arasında, hiç kuşkusuz, Mücap Ofluoğlu, Gülriz Sururi, Macide Tanır, Esin Afşar, Füsun Erbulak, Haldun Dormen, Güzin Özyağcılar, Hadi Çaman'ın anı kitaplarının da ayrı bir yeri, önemi vardır.

Yaşanılan zamanlara karşı tanıklık görevi, gelecek kuşaklara, dönemin, çağın gerçeklerini aktaran bütün o yaşanılanlardan süzülen hatıralar...

Kemal Başar imzalı " MİLLETİN TİYATROSUNDAYIM SANMIŞTIM, MEĞER DEVLETİN TİYATROSUNDAYMIŞIM" da onlardan biri.

" Konservatuarda Hamlet, Macbeth, Tom, Danton falan oynarsın boyuna, o başrolden bu başrole koşarsın, rol beğenmezsin, sanırsın ki Devlet Tiyatrosu`na girince de bütün roller senin. 'Sahneye çıktın mı Tanrı gibi hissedeceksin', 'Sen değerlisin, farklısın" diye de gazlamışlar, ilk profesyonel rolünde arkada mızrağı tuttun mu aklın başına gelir, ne halt ettim dersin, ama bu sefer de 'Devlet Tiyatrosu olmazsa ülkede tiyatro olmaz', 'Sen Devlet Tiyatrosu`nun neferisin', 'Halkın bu kuruma ihtiyacı var', 'Annen ölse sahneye çıkacaksın' cümleleriyle dolar beynin, o adanmışlıkla senelerin geçer de kendini, yeteneğini, geleceğini ne uğruna feda ettiğini anlamazsın."

Kemal Başar'ın geçtiğimiz Mart ayında raflarda yerini almış " MİLLETİN TİYATROSUNDAYIM SANMIŞTIM, MEĞER DEVLETİN TİYATROSUNDAYMIŞIM " adlı anı kitabını ilgiyle, not alarak, kimi satırların altını çizerek, sorular çıkartarak okudum.

Kemal Başar'ın yıllar yılı kulislerde, sahnede, provalarda yaşadıklarına, gözlem ve saptamalarına tanıklık etmek güzeldi.

" Çünkü iyi yönetmen sizi sanal bir kutunun içine hapsediyor, o kutunun içinde özgürsünüz.İyi de o kutu dahil herşeyi yaratan yönetmen..."

" Dünyanın en önemli tiyatrolarının sanat yönetmenleri ya yönetmendir, ya dramaturgdur, ya yazardır; oyuncu olanını hiç görmedim.Oyuncunun egosu yüksektir, her metinde kendine rol bakar, diğerlerine eşit davranamaz bir kere..."

" Biz tiyatrocular hedefe kilitlendik mi tehlikeden korkmayız, önümüze ne çıkarsa cesaretle aşarız !"

"...tiyatro metninin edebi olması gerekmez, kitap okumuyoruz sahnede, o metinden yola çıkarak bir sahne gösterisi yapıyoruz.Tiyatro yapmak için metne de gerek olmaz bazen, bir düşünce yeter..."

Kemal Başar sadece 1989-2016 dönemini anlatmıyor aslında, öncesi ve sonrası da var...olaylara, gerçeklere cesurca değinip, açıklayarak yarına bir belge, üstelik arşiv değeri olan çok önemli bir belge, bırakıyor.Bir devri kayıt altına alıyor çünkü.

Sevinçlerini, öfkelerini, kızgınlıklarını, düşbozumlarını, kırgınlıklarını, mutluluklarını, başarılarını, başına gelen kimi hazin, kimi eğlenceli olayları saklamadan akıcı bir dille kağıda dökmekle kalmayıp, aslında okuruyla içten, nasıl desem, şeker şerbet bir sohbete koyuluyor.

Bursa, Ankara, Adana, Sivas, Konya, Van Devlet Tiyatroları'ndan, Romanya'ya gidiyoruz Kemal Başar ile mesela.İstanbul'a dönüyoruz sonra. İBBŞT, BBT, Tiyatro Keyfi, Cef Tiyatro da buluyoruz kendimizi.

Bu arada hemen belirtmeliyim, rol aldığı " Meşhedi İbad " , yönettiği " Bahçedeki Ayı " adlı oyunlarla ilgili anlattıkları defalarca okunacak lezzette.

Hep söylenir, iyi kitaplar, iyi filmler, iyi piyesler birden çok kez okunmayı, izlenmeyi hak eder." MİLLETİN TİYATROSUNDAYIM SANMIŞTIM, MEĞER DEVLETİN TİYATROSUNDAYMIŞIM " da o iyi kitaplardan biri.

Oyuncu, yönetmen, müzisyen, çevirmen Kemâl Başar 'ı " MİLLETİN TİYATROSUNDAYIM SANMIŞTIM, MEĞER DEVLETİN TİYATROSUNDAYMIŞIM " adlı eserinden ötürü kutluyorum.

Anahtar Kelimeler: kemal başar



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir