Annem Güneş Sezai Akmen anısına…
Yönetmen Hüseyin Köroğlu 1939 Varşova,1974 Kıbrıs çok yakın süreçte Ukrayna,Gazze ‘de yaşananlara sahip olma tutkusuyla tüm canlıları yok etme sevdasını, tek başlık altında toplama başarısının dünya lideri Mustafa Kemal Atatürk ‘ün ‘YURTTA BARIŞ ,DÜNYADA BARIŞ’ sözüyle noktaladığını bir kez daha bu çalışmasında bizlere yinelemiştir..
Üstte adı yazılı oyun Polonya’nın Nazi işgali öncesinde Varşova Tiyatrosunda , Hitler karşıtı bir oyunun genel provasıyla başlayan ve sansür mekanizmasının olaya intikaline ilişkin durumun önceki çalışmaları olan’ Hamlet’oyunu ile devamını zorunlu hale getiren ve yine de olmazları bitmeyen tiyatronun yönetmeni ve oyuncuları olan Jozef Tura, eşi Maria ile Varşova Tiyatrosu oyuncuları işgal sonrası tiyatronun kapanmasıyla işsizlikle birlikte casusluk anlamında bir sorunla karşılaşmalarıyla ellerinde bulunan sanatsal enstrümanlarıyla yeniden gülerek,düşünerek,ağlayarak,direnerek sanatın savaşa karşı olağan üstü direnişinde birleşirler.
Birlikte yeniden, yine hayata sanatın ayna tutuşunun mükemmelliğiyle çok başarılı bir oyun, çalışmaya yönetmen-oyuncu Hüseyin Köroğlu , Şenay Saçbüker ve diğer oyuncu arkadaşları da birlikte kocaman imzalarını atarak aynen başlamışlardır..
İBB Şehir Tiyatrolarının repertuarında 2024 sezonunda yer alan bu oyunun evrenselliği ve güncelliği nedeniyle gelecek sezonda da yer alması seyirci olarak sıcak temennimizdir.
Yönetmen Hüseyin Köroğlu’nun çocuk yaşta tanıklık ettiğİ Kıbrıs ‘a ilişkin savaş yıllarının ölümle, yaşam arasında süren gel-gitlerinin en önemli sonucu masum insanlarla kadın ve çocukların bariz şekilde bu olaylardan fazlasıyla etkilenmesi olmuştur. Güncelliğiyle hayatımızda halen yeri olan Ukrayna , Gazze’yi bunun en taze örneği olarak belirtmek mutlak gereklidir. Biraz yorgun ,biraz sıkıntılı biraz da herkesden daha farklı heyecanlarla bu hayata bu insanlar gerçek ve çok anlamlı nefes olmaktadır.
Yönetmen ve oyuncu olarak oyuna dahil olmanın gerçekten zor olarak benimsenen görüşler olarak tiyatro sanatında Hüseyin Köroğlu’nu tüm bilgimle destekliyorum.
Yönetmen Köroğlu’nun oyunun yaşam ve ölüm temalarını birlikte dengeli biçimde ele alması anladığım kadarıyla önceliği olmuş.Savaşla çok küçük yaşta tanışmış olması onu zorlukları aşabilen bireyler sınıfına azmi,direnişi ve akıl yoluyla çözümlenebilir örnekler tercihinde buluşması getirmiş. Ada çocuğu olarak iklimin kendisine sunduğu faydaları yarara dönüştürmenin, ailesel iyimser özelliklerle birlikte sanatın hoş görüsünde sentezleyerek zaman içinde özde iyileşebilir yanını daha çok beslemiş, yönetmen olarak da oyunda tanıklık etmek zorunda kaldığı çaresiz çocuğu yıllar boyunca hastalıksız haliyle içinde saklamayı bilmiş ve seyircisine uygulamada bunu göstermeyi başarmıştır. Barışın önderliğinde, savaşın kötü renklerinden insanların daima muaf olması isteğiyle tebessümü, akıl ,düşünceyi öne alarak hiç düşmeyen performansıyla oyunda savaş karşıtlığına müziğe ,dansı da katarak dekor, kostüm ,ışık ögeleriyle yeniden tüm sıcaklığıyla ,yönetmen usta geçişleriyle yazar Nick Whitby üzerinden Barışın önemini en yalın,en gerçek haliyle anlatmıştır.
Şenay Saçbüker(Maria Tura)Sahnede ilk defa seyrettiğim oyuncu Saçbüker’i paylaşmak isterim ki sahne çok sevmiş.Sahnede biçimsel olarak çok güzel bir kadın , adeta bir bibloyu izliyorsunuz.Biçimsel bu güzelliği oyunculuk başarısıyla sarıp sarmalayan ve rolünün tüm renklerini en doğal haliyle üzerinde gerek beden dili gerekse mimikleriyle bütünleştiren bu kadının sahne sıcaklığı gerçekten seyirciye tümüyle geçebilmektedir... Oyunda Josef Tura eşi olarak tanıdığımız Maria, Varşova Tiyatrosunun hayli hayran kitlesine sahip oyuncusu olarak yine bir hayranı nedeniyle bir casusluk olayının çözümüne de yardımcı olmuştur.Hüseyin Köroğlu (JosefTura) rölüyle kıskanalacak yönetmenlik başarısını oyunculuğuyla taçlandırmış.Sahnede her devinimi ölçülü, arkadaşlarının rolünü asla gölgelemeyen ve kendinin oyunculuk anlamında başarısında takım oyunculuk esasını güçlü yönetmen kimliğiyle merkeze taşımıştır.
Hüseyin Köroğluna; Zevkle izlettiği ,anlamlı mesaj içerikli,ayrıntıları biçimde de unutulmanış ,güncelliği taze olan ‘Yaşamak mı Yoksa Ölmek mi ‘ oyunu için başarısını kutlamayı özen göstermekteyim.
Gamze Kuş,Orçun Tekelioğlu,Senem Oluz,Özcan Çelik,Kadir Arlı’nın sahne tasarımının oluşumunda katkıları nedeniyle ..
Takım Oyunculuğuna örnek çalışma ortaya koyan B.ENGİN,V.TÜRKBAŞ,i.ARSLAN,E.NARCI,V.AYHAN,E.ŞEN,B.DİNÇER,T.KÖKSAL,E.AKKOYUNLUveMAVİ,KIRDI,AŞIKOĞLU,KURUÇAY’A teşekkürlerimizi,alkışlarımızla iletmek isterim...
füsun akmen balkaya/27.04.2024 Sadabad Sahnesi –Kağıthane.İST.
Anahtar Kelimeler: Yaşamak Mı Ölmek Mi, İstanbul Şehir Tiyatrosu
0 Yorum