MAKALELER

Mezarcı

2022.11.20 00:00
| | |
850

Gazi Tuğrul Ertuğrul'un yazdığı, Erdem Topuz'un yönetip, oynadığı "Mezarcı" adlı oyunun kostüm tasarımı Onur Uğurlu...

" Geldim İşte Kanatsız Bir Kuş Gibi..." 

Gazi Tuğrul Ertuğrul'un yazdığı, Erdem Topuz'un yönetip, oynadığı " Mezarcı" adlı oyunun kostüm tasarımı Onur Uğurlu, ışık tasarımı Çakıl Eyüboğlu, dekor tasarımı Gün Reyhan Beyaz ve Emre Özhalk'a ait.

Hem epik, hem olabildiğince karşıt gerçekçi bir oyun " Mezarcı ".

Ölüm bir son mu ? Ya ölmeden ölüp sonsuzluğa tutsak kalmış olanlar ? Sahiden ölüm ve yaşam arasında kesin bir çizgi var mı ?

Maskeler...bir baykuş.Salıncak.Zincirler.Tahta at...birkaç balon.Ölü kuşlar...paslı çiviler.Keser.Kürek.Kazma.Boşlukta sallannan ipler.

Uzaktan gelen köpek ulumaları.Unutulmuş bir salıncak.Ve böcekler.Uçan, uçamayan, sürünen, duran, bakan, seken, sızlanan, vızıldayan, yumurtalarını yiyen böcekler...

Hep bir önceki eskiyi anıp, tekrarlayan mezarcı.

" Ölü bir kuş başını toprağa nasıl gömer Bay Kuş ? "

" Yeni ölüler için eski ağaçların dallarını tırnaklayan baykuş..." 

Mezarcının eski deri pardesü, yeni deri yeleği, eski gömleği, yıpranmış çizmeleri...

Biraz arsızdır ölüm, küstahtır.Acımasızdır.O önü alınamaz kaçıp gitme duygusunu çoğaltır birden.Peki ya ölememek, ölümsüz olmak ? Bu bir ceza mıdır, yoksa ödül mü ?

1800'lere ait puslu, soğuk, ıssız bir mezarlık.Kurumuş ağaç dalları.Mermerleri kararmış lahitler.İster istemez simgeler, serbest çağrışımlar giriyor devreye.Hatıralardan, geçmiş günlerden rüzgarlar esiyor.Kavramlar yeniden tanımlanıyor.Ölüm ve yaşam sorgulanıyor, ölüm ve yaşamın gerçekte yek diğerinden pek de farklı olmadığının altı çiziliyor usulca.

Son derece etkileyici baykuş makyajıyla Erdem Topuz bir kez daha tiyatronun dördüncü duvarını kaldırıyor, adeta telepatik bağ kurduğu izleyiciyi oyuna dahil ediyor.Ve yaşar kıldığı, delirium noktasındaki yaşsız, hiçbir zamana ait olmayan mezarcının cinnet dolu kahkahaları, haykırışları, sanrılarını en sahici biçimiyle, büyük bir ustalıkla yansıtıyor.

" ...eskiden oraya olan oraya..buraya olan buraya..."

Erdem Topuz ile oyun öncesi çok kısa bir röportaj yaptım.

Pınar Çekirge -İlk sorum, bu proje nasıl oluştu ? 

Erdem Topuz - Gazi Tuğrul Ertuğrul'un ilk oyununu yirmi yaşındayken oynamıştım.Ve ikinci oyunu olan " Mezarcı " yı ki, ilk bölümü 1997'de ikinci bölümü 2021'de tamamlanmıştır, tam yirmi yedi sene sonra oynadım.

Pınar Çekirge - Kim bu mezarcı ?

Erdem Topuz - Kaderinin kölesi olmuş, ölmeden ölmüş, sonsuzluğa takılı kalmış biri aslında.Kıstırılmış.Önerilen, dayatılan yaşamlar, kurallar arasında kıstrılmış.Anlatıyor...ama hesap sormuyor.İnsanların birbirlerinin ruhlarını yemeleri, birbirlerini hunharca örseleyip, manüple etmelerinin gerisinde yatan isyanın, çaresizliğin tezahürü mezarcı.Babası tabut yaparken, o baba mesleğinde ilerleme zorunluluğuna rağmen, mezarcı olmayı seçiyor.Oyunda semboller kullanılıyor.Örneğin baykuş babayı simgeliyor.Hayatta sürüp giden karmaşa sahnede hiçbir ayrıntının diğerinin denli olmamasıyla gösteriliyor izleyiciye.Dahası karşı gerçekçilik çizgisinde, Dante'ye geçişler yapan, epik bir kahraman var elimizde.Olaylara dışardan bakan oysa aynı zamanda olayların içinde olan biri.

Pınar Çekirge - Oyuna başladığında yönetmen ve oyuncu olarak kafandaki hayalin yüzde kaçına eriştin ?

Erdem Topuz - Tamamına, diyebilirim.

" Mezarcı " hayal, gerçek, fantazi, sanrılarla mayalanmış, üstün oyunculuk performansının yanı sıra kostüm, dekor, ışık, efektleriyle son derece ilginç, düşündüren, sorgulatan, yüksek düzeyli bir oyun.

Anahtar Kelimeler: mezarcı



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir