İzmir Devlet Tiyatrosu bu sene antik oyunlardan biri olan Euripides'in yazdığı "Medea" oyununu sahneliyor. Yurt dışında önemli çalışmalar yapan Adonis Filipi rejisiyle seyirci karşısına çıkan oyun coşkulu bir prömiyer yaptı.
Oyunun yönetmeni A. Filipi sahne uzamını güzel kullanmış. Derinlik, perspektif açısından güzel bir anlatı unsuru olmuş. Oyunda dekor çok az ama etkili kullanılmış. Sahne ortasında devasa bir havan çok anlamlı metaforik bir öğe. Hem gücün simgesi hem zaman belirleyicisi şeklinde dahiyane bir şekilde kullanılmış.
Koronun havanlarla çeşitli ritimleri oyuna zenginlik ve bütünlük katmış. Her dekor ve aksesuarın bir işlevi var. Yönetmen gereksiz her şeyden kaçınmış. Sahne arkasında bir gemi iskeleti ve orada kurgulanan ışık oyunları ile Medea'nın kafasının içindeki yıkımın kaçınılmaz trajik sonu, batık bir gemi iskeleti metaforu, ölüm ile yıkımın estetik bir görüntüsünü oluşturmuş. Oyunun perde ile açılıp kapanması masalsı bir tragedya havası yaratmış.
Koro'nun etkili bir biçimde uyumu ve şiirsel dili ile ışık düzeni adeta çarpı bir reji gücü oluşturmuş.
Müziklerin etnik ve şiirsel tınılar taşıması, metaforlar, Medea'nın kafasının içinde yaşanan yıkım ve planlar çok güzel yansıtılmış. Sahne ortasındaki örümcek ağı Medea'nın vahşi yönünü çok iyi desteklemiş. Yabancı bir yönetmenin rejisi olduğu çok açık olan oyun alışılagelmiş oyunlardan çok farklı tarzda, dâhi dokunuşlarla sade bir biçimde sahnelenmiş.
Kıyafetler modern ve oyuncuların önüne geçmemiş, reji ile bütünlüklü olmuş. Oyunculuklar göz dolduruyor. Medea'nın dönüşümleri, planları ve eylemleri çok güzel vurgulanmış. Melike Aslı Kılan oyunda göz dolduruyor.
Onu izlemek büyüleyici. Etkili ve güçlü yorumu ile Medea'nın tüm özelliklerini yansıtmış. Bütün oyuncular iyi hazırlanmış. İason güçlü bir karakter. Sahneyi doldurmuş ve çatışmayı yükseltmiş. Kral, Sütnine, Lala, Aegeus ve Haberci epizodları güzel işlenmiş. Oyunda bir kaç final var.
Tam bitti derken Medea ile haberci epizodu oyuna başka bir hava getiriyor. İzlemesi zevkli ve klasik haberci sahnesinden farklı bir anlatı yorumu. Medea'nın kafasının içindeki sadist yönünün dışavurumcu şekli ile habercinin nefessiz anlatısı dramatik unsuru çok farklı noktaya taşımış ve dram olan oyunu farklı bir anlatı biçimine ulaştırmış.
Oyun klasik tragedya tarzı dışında modern bir reji ile kurgulanmış. İzlemesi farklı bir oyun deneyimi yaşatıyor. İzmir Devlet Tiyatrosu'nda bu yılın etkili ve her yönüyle farklı kurgulanmış rejisi ile seyirci karşısına çıkmaya devam edecek gibi...
Anahtar Kelimeler: medea
0 Yorum