MAKALELER

İstibdat Kumpanyası - İstanbul Şehir Tiyatrosu

2015.05.05 00:00
| | |
5394

Sultan Abdülhamit Dönemini eğlenceli,bol kahkahalı bir yorumla izlemek isteyenlerin ,tarih sayfaları arasından başlarını kaldırmalarının yeterli olabileceği müzikli komedi...

 


"İSTİBDAT KUMPANYASI’" VE 1876 ‘LARDAN BİR ESİNTİ
 

 ‘O padişah gelecek hesap verecek’ anlayışı ile Sultan Abdülhamit döneminden gelmesi istenen anlayış, şen  kahkahalar olarak  tüm salonu kaplamıştır.


Sultan Abdülhamit ve İstibdat…

Sultan Abdülhamit  Dönemini eğlenceli,bol kahkahalı bir yorumla izlemek isteyenlerin ,tarih sayfaları arasından başlarını kaldırmalarının yeterli olabileceği  müzikli komedi türünde bir  oyun olmuş İstibdat Kumpanyası.

Kumpanya’nın oluşması Gülmenin düşünmeyle sık ,sık paslaştığı veya paslaştırıldığı oyunda Padişah’ı devirme planları içinde tiyatro’nun amaç için nasıl araç edildiği açık seçik anlatılmış ve yoruma bir başka tazelik de getirilmiştir.

 

 

Samuel Andre ‘nin getirilmesi ile Edmond Rostand ve Cyrano de Bergerac adlı oyun çalışmalarının  başlama çabası ‘oyun içinde oyun ‘eyleminin en güzel örneği olmuştur.
Burun ve benzerlik öyküsünün gerçekleştirilmesi isteği  ardından  gerekli olan oyuncu kadrosunun oluşturulması için topluluğun bulunma çabası,Şeref Paşa ile Sefer Paşanın gayretleri ,Recai Efendi Topluluğu’nun uygunluğu ile etrafının biraz rahatlaması ve ’Padişahım çok yaşa ’ek sloganı ile  üst nokta da en büyük tetikleyici  yapı  ve provaların ,provaları takip etmesi sonunda beklenmeyenin de geliştirdiği ikinci bir  yazılmamış tekst ile  seyirci  yeniden  yeni oyunda İstibdat Kumpanyasın da  buluşturulmuştur.

Dönemin korkutucu uygulamalarına imza atan padişah için Jurnal mekanizması da son derece  geliştirilmiş hatta korkunun tam merkezine bu özellikler kendisi tarafından yerleştirilmiştir.

Yazar,yönetmen ve yönetmen yardımcısı-koreograf

Yazar Uğur Saatçi ‘İstibdat Kumpanyası’adlı oyun ile iyi bir araştırmacılık ve dünü bugüne taşıyan mizah anlayışındaki eleştirisel değerlerin seçkinliği metnin özelliğini ortaya çıkarmıştır.

Başarılı yönetmen Barış Erdenk sürekli canlı tutmak adına sözcüklerle mücadele edercesine  biçimsel anlamda sahneyi de   çok yoğun tutmuştur.
İkinci perdenin son yirmi dakikasında ise biçimsel anlamda   seyircinin görsel yorgunluğu biraz  daha artmıştır.

Oyunun haklı  başarısına gölge düşmemesi  anlamında  ,oluşan anlamsız kısa süreli karışıklığın  yine son yirmi dakika için  biraz daha sadeleşmesi ile özüne zarar vermeden yer değiştirmesi  yönetmen Erdenk’in hoşgörüsüne inanarak  önerimi oluşturmuştur.

Sibel Erdenk üstlendiği oyundaki  koreografi çalışmalarında , adımlar düzenin de yarattığı halk danslarının esintisin de çok mükemmel  bir bütünlüğü çağdaşlık adına yakalamış, tek sorun yorulan oyuncuların bu başarıyı özellikle ikinci perde de ötelemesi ve danslara gölge düşürülmüş  görüntünün paylaşılması üzerine olmuştur.

Orhan Enes Kuzu,Engin Bayrak,Medina  Yavuz,Aytuğ Dereli ve tüm emeği geçenler başarının pay sahipleri olarak haklı alkışlarımızı müzik, dekor kostüm vb . çalışmalar için almışlardır.

Sabri Özmener, Aylin Kontente, Levent Üzümcü...
Sabri Özmener (Tevfik) Ankara Devlet Konservatuarı mezunu ,Devlet Tiyatrosu sanatçısı ve Devlet Tiyatroları Genel Müdür Yardımcılığı görevinde bulunmuştur.
Oynadığı her oyunda getirdiği yorumla kendi özgeçmişinde önemli bir oyunculuk tarihine sahip olmuş bir sanatçı olarak bu oyunda da Tevfik rolü ile güzel enerjisini seyircisine aktarmıştır.

Aylin Kontente bu oyunda Madam Asrini olarak gerçekten öne çıkmayı ve seyircinin beğenisini kazanmayı bilmiştir.Asrini,Kontente de yepyeni taze bir soluk almış ve Kontente rolünün sınırlarını  çok iyi tutarak abartının uçlarını da aynı sakinlikle aşağı da tutmayı başarmıştır.

Levent Üzümcü  Samuel Andre ile alkışlanırken  biraz yorgun olduğunu seyircisine hissettirmiş, başarılı oyuncunun ayrıca biraz da kilo aldığı gözlenmiştir.
Oyun boyunca Levent Üzümcü’den  oyunculuk anlamında  yüksek beklentimizi geçiktirmesi ,bazı dans sahnelerinde bile durgunluğu hatta katılmakta çekinceli durumu üstte düşünüldüğü gibi yorgunluğunu ve rahatsızlığını seyircisinin aklına getirmiştir.

Matine seyircisinin canlılığı bile sevgili Üzümcü’nün beklenen, alışılan performansını yakalamasını sağlayamamıştır.

Onur Buldu(Akil Efendi),Uğur Bilgin(Rıfat),Erşan Utku Ölmez(Recai Efendi),Serhat Barış(Şeref Paşa),Aydın Sezgin(Sefer Bey -Paşa),Levent Çimen (Zabit) ve İlknur Güneş(MatmazelKarine)İstibdat Kumpanyası’nın diğer başarılı oyuncu kadrosunu oluşturmuştur. 

Bu kumpanyanın oluşmasında emeği geçen herkese en özenli teşekkürlerimizi paylaşmak da gönül borcu olmuştır.
Siz oldukça biz hep yanınızdayız….


Füsun Akmen BALKAYA
19.04.2015/Profilo-İST.

Anahtar Kelimeler: istibdat kumpanyası, istşeh, istanbul şehir tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir