MAKALELER

Hicaz

2024.02.21 00:00
| | |
1697

Türk Sanat Müziğinde bir makam karşılığı olan hicaz bu sefer kadın üzerinden Alper Angı'ın yazdığı...
Annem Güneş Sezai Akmen anısına….       
 
         
                                           
  H İ C A Z
 
"Bir kadının hüznü ve yalnızlığıyla  birlikte tek başına  çıktığı  zorunlu   yolculuğun adıdır"
 
Türk Sanat Müziğinde  bir makam karşılığı olan hicaz bu sefer kadın üzerinden Alper Angın’ın yazdığı , Cem Sel’in yönettiği tiyatro  oyunun karşılığı olarak başkent Ankarada tiyatro no.40 yapımcılığıyla ,Tatbikat tiyatro sahnesinde karşımıza çıkıyor. 
 
Geçmişe tutuklu,yorgun ve kadınca duygusallığı olan bir öyküdür ‘Hicaz’.Bir saat on dakika ile tek perde, tek kişilik  olan oyunda Mehtap ÖZTEPE   mükemmel performansıyla  soluksuz oyunu seyrettiriyor.Oyunun kostüm ,dekor hatta ışık anlamında sadeliği ve bu anlamda oyuncuya desteği kadar ilgili tasarımların bu denli durağanlığı oyuncunun gerçek başarısının ortaya çıkmasını sağlamıştır.
 
Kadın tam  35yılın kıymıkları dahil  öyküsünü, etrafını saran  yine yaşamının parçaları diyebileceğimiz fotoğraflarla adeta belgeleyerek  sessizce oyun süresince üstlerini  teker,teker çizerek  geçtiğine şahit oluyoruz.
 
Oyun aslında evin salonunda kadının tüm yaşam yükünü boşalttığı tek bir  alanla sınırlandırılmıştır.Kadın yine bu alanda   kocası,babası, annesi vb yakın aile kişilerini anlatmaya elverişli  olan duygularını seyircisiyle paylaşmanın huzurunu yaşamak yerine  huzursuz ve  keyif alma hallerinde gelgitlere açık olarak  sahnededir.  Gençlik yıllarının enerjik koşuşmaları,sesine yansıyan sıcaklık ile kostümsel tanımlama anlamında saflığı , anlatımın ilerleyen yaşamına ait evrelerinde  kendine güvenen yapısını sadeliğe taşımış şal anlamında küçük aksesuarsal  katkılar kullanarak hareketlendirmenin  bedensel sessizliğini  bozmayada bu durumu katkı sağlamıştır.Finalde gerçeği ifadede oyuncunun bedensel anlatımına yine biçimsel durumu oyunculuk başarısıyla birlikte   ayna tutmuştur.
 
 Sanduka veya  taşıyıcı ya da isimlendirmemek anlamında götürücülerin yılların yorgunluk arenasında sadece bedeniyle değil duygu uyumu içinde de oluşan törensel şıklığı ifade etmenin başarısı mevcut anlatısının roldaşları olan fotoğraflarla birlikte yukarıda bahsettiğim götürücüler  kavuşmanın en yalın şekliyle doğal vedasını tam 35 yılı içine alarak  hazırlanmıştır.
 
Seyircinin çok alıştığı biçimde veda olmadığı gibi duygusal yoğunluk üzerinde geçmişiyle tepinen kadın yerine gençlikten itibaren yüzleşme hem de en ağır olanı ölümle çıplak yüzleşmenin en zarif hali olarak oyuncu yönetmen uyumu olarak değerlenebilir.
 
Oyunun gücü üstte belirttiğim ikili dışında Hakan DÜNDAR,Gökçe ŞENER,Mehmet MERTAL ile ortak ve anlamlı düşüncenin doğru uygulamasındadır.
 
YÖNETMEN CEM SEL’E NOTUM VAR!
 
*Kadınların içinde özellikle kor olarak yanan ayrılıkları ,özlemleri yeniden hatırlatan oyunun özünden, biçimsel kargaşanın yaratıldığı sahnelerin koşuşma şekline dönerek seyirciyi izlerken yorduğu  hatta oyunun dramatik yapısını olumsuz heyecanların yaratılmasıyla bozduğu konusunda genç yönetmen Cem Sel’e bu notumu iletmek isterim.
*Işık anlamında ön sırada oturanların götürücünün açılıp kapanmasında yansıyan ışığın doğrudan seyircinin gözüne gelmesi ise yine konum olarak dikkat edilirse kolaylıkla giderebileceği kanısındayım.
 
‘ TİYATRO no:40’  TEŞEKKÜR EDERİM
Tiyatro no:40 olarak oyunun yapımcılığını üstlenen ve başkent Ankara için üretken yapısını ayakta tutan tiyatronun sahipleri sanatçı  Miraç ERONAT ERBİL ile sanat dostu Prof.Dr. Hakan Erbil’e tiyatro sanatı adına teşekkürlerimi sunmak ısterim.
 
*Müzik,Sezen Aksu ve Tutuklu .
                                                                                               
Füsun AKMEN BALKAYA

Anahtar Kelimeler: hicaz, tiytro no.40



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir