Haber

23 Nisan da Çocuk oyunu sahnelemek

23 Nisan da Çocuk oyunu sahnelemek

2021.04.19 00:00
| |
0
|
830


Çocuklar müjdeden, sürprizden, neşe, heyecan ve sevinçten yapılmışlardır

TİYATRO PASAPORT  23 NİSAN ULUSAL EGEMENLİK VE ÇOCUK BAYRAMI 2021 ÇOCUK OYUNLARI VE ÇOCUK OYUNU SAHNELEMEK 

“Çocuklar müjdeden, sürprizden, neşe, heyecan ve sevinçten yapılmışlardır”

Çocuk oyunlarında müzik çok önemli. Çocukların kulakları yetişkinlerinkinden daha güçlü. Onlar tıpkı kokular karşısında bizden daha hassas oldukları gibi sesler karşısında da daha hassaslar. Bu yüzden müziğin çok yüksek olmamasına özen göstermeliyiz. Müzik çocuğun oyun içinde elinden tutar. Oyunun sahne geçişlerinde teneffüs gibidir. Çocuk müzik yoluyla oyunla daha kolay bağ kurar sağlar.

Metinden sahnelemeye çocuklar için en önemli şey, çocuk oyunlarında onları oyuna dâhil edip edemediğimiz… Çocuk oyuna dâhil olursa mutlu olur. İçinde olduğu şeyin içinde dikkatle ilerleyebilir ilgisi dağılmaz. Bu yüzden içtenlik, öykü, şiir, oyun her türlü çocuk çalışmasında en önemli şeydir. Çocuk içtenliğin yatağında kendini güvende hisseder. Anlamadığı sözcükler, hızlı geçişler, acelecilik, hızlı ışık değişimi, çocuğu oyunun dışında bırakır. 

Oyunlar çocuğun soyut ve somut dönemlerine uygun olmalıdır. Elbette ki tüm yaş genellemelerinin dışında çocukların kendilerine has özel dünyaları da vardır. Çocukların içinde bulundukları ortamlara göre oyunda değişiklikler yapabiliriz. O an toplanan yaş aralığına göre oyunu küçültüp büyütebiliriz

.Çocuk oyunlarımızın temel amacı eğlendirmek. Çocuğu mutlu etmek. Çevre bilinci, sağlıklı beslenme, digital bağımlılığı önleme, farklı olanı dışlamama, arkadaşlık, sevgi, hoşgörü, çocuk oyunlarımızın temel konuları oldu ancak, asıl amacımız içinde tüm bu konuları harmanlamayı başarabildiğimiz için çocuklar eğlenerek öğrendiler. İlk çocuk oyunumuzu 2009 yılında sahneledik. Şimdi o oyunları izleyen çocuklar yirmili yaşların üstündeler. Sonradan görme fırsatımız oldu bazılarını, bir farkındalık bir değişim yaratmış olduğumuzu görebildik. Bazen de oyundan hemen sonra bu değişimi görme şansımız oldu. Örneğin Pinokyo ve Donkişot oyununu izleyen ilkokul birinci sınıf öğrencisi akşam eve gidince anne ve babasını telefonlarıyla fazla meşgul olmamaları konusunda uyarmış.

"..Güzel geri dönüşümler oldu. Çocuk oyunlarının nasıl bir etkisi." olduğunu en iyi orada, salonda görürsünüz. Salondan çıt çıkmıyorsa repliklere eşlik ediliyorsa, oyun sonunda oyunculara sarılmak için sahneye koşuyorlarsa…

İlk sahnelenen oyunumuz Temizlik Perisi Hijyen oldu. (2009) Temizlik alışkanlıklarının yerleşmesini sağlayan bu oyun on yıl boyunca keyifle izlendi. 
En çok sahnelenen oyunumuz Hopdedik Toptomar (2012) oldu. Sağlıklı Beslenme ve Hareketli Yaşam konulu.  Neredeyse İzmir’deki çoğu okulda kısaltılmış versiyonları sahnelendi on yıldır…

Pinokyo ile Donkişot’un (2018) başarısı, çocuklara “akıllı telefon bağımlısı olma,” derken, sokak oyunlarını sahnede var ederek, çözümü de göstermiş olmamız oldu. 
Dilek Şurubu (2017) hayvanların, bitkilerin, havanın, suların korunmasıyla ilgiliydi. Şu günlerde yaşadığımız iklim krizine de dikkat çekmişiz biraz da… Doğa sevgisiyle ilgili bir oyundu ve çok sevildi. Karakterler eğlenceliydi. Örneğin kedi ile karga klasik anlatılarda birbirlerini pek sevmezler hani ama oyunda birlikte dans ettikleri bir yer vardı. Çocuklar oraya bayılıyorlar. 

Mutluluk Ormanı Masalları (2016) da yine doğa sevgisi, dostluk, arkadaşlık üzerine bir oyundu. Gerçekten de çocuk yuvalarında, hastanelerde sahnelediğimiz birçok oyunumuz gibi çocuklara çok moral verdi. Oyuna her yerdeki çocukların tepkisi farklıydı. Örneğin çocuk yuvasındaki çocuklardan biri yavru fil ağladığında “ağlama ağlama” diye yavru fili teskin etmeye çalışmıştı. Beş altı yaşlarındaydı. Çok etkilenmiştik. 

Güzelgöz Kukla Tiyatrosu (2019) ve arkadaşlığı, sevgiyi, yaşam sevincini konu alıyor. Anaokulu düzeyindeki çocuklar içindi. Çok güzel eğlenceli bir oyun oldu. 
Oyundan Oyuna’nın (2020) başarısı ise hepsinden başka oldu. Çünkü bildiğimiz masallara, Kül Kedisi ve Kurbağa Prens Masalı’na farklı gözlerle bakmalarını sağladı çocukların. Bir de günümüzün çok önemli bir sorununa “farklılıklara saygı” konusuna dışlamamaya dikkat çekti, farkındalık yaratmayı başardı. Sevgi dolu bir oyun oldu. 
Dünyanın en güzel duygusu bir çocuğun gözü ile düşünebilmek. Tiyatro oyunu yazarken kişilerimi böyle konuşturuyorum. Onlarla bir oluyorum. Sahneyi kurarken de bir yalınlık, küçültme başlıyor. Çocuk oyunları çocuğun kendini içinde var edebileceği oyunlar olmalı. Ürkeceği kadar büyük, göremeyeceği kadar küçük yapılar olmamalı,
Ya Tutarsa (2018) Nasrettin Hoca masalları uyarlamasıydı. Seyirci çok sevdi. Burada çocuklar çocuklar için oynadı. Bu da çok etkileyici idi. 

Yine Marulla ve Rapunzel (2020) de çocuklar oynadı. Masala farklı bir yorum getirmeyi başardık. Örneğin bir taç bulup kafasına takınca kendiliğinden prens olan bir karakter Kendiliğinden Prens vardı bu çocukların çok ilgisini çekmişti. 

 

Haber: Arzu Kaya

Anahtar Kelimeler: tiyatro pasaport, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı

0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.

TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir