MAKALELER

Özen Yula İmzalı 'Sonbahara Son Güller'

2024.07.15 00:00
| | |
7303

Ferah Sazda ortam yine sıradan olup siyasetten uzak görünümünü şimdilik korumuştur....


annem güneş sezai akmen anısına


 BİR DÖNEM ÖYKÜSÜ

Yer Gaziantep ve yıl 1980 siyasi yelpazenin karışık günlerini işaret etmektedir. 

Şarkılı,türkülü ve renklerin göz alıcı özelliğinin  kostümlerine   yansıdığı  beş güzel kadın ‘Ferah Sazda’  her zaman ki gecelerden birini yaşama   beklentisinde ve fasıl şarkılarıyla bizi eğlence görüntüsünde  karşılamaktadır.

Ferah Sazda  ortam  yine sıradan olup siyasetten uzak görünümünü şimdilik  korumuştur. Yukarıda bahsettiğimiz gibi şarkılar ve türkülerle mevsimlerden sonbahar hayatı güzel yorumlamanın tam yerimidir? Bilinmez!

11Eylül 1980 gecesi yani darbe öncesi… 

…Yönetmen koltuğunda ve yazar masasında Türk Tiyatrosu’nun kıymetlisi en çok okunan, konuşulan, yönetmen-yazar  altın etiketini  üzerinde taşıyan  Özen Yula ile Sonbahara Son Güller oyunuyla bizi İDT Üsküdar  Tekel Sahnede buluşturuyor. 

Oyun  yine alışık olmadığımız üstte andığımız gibi  farklı atmosferi  şıkır,şıkır eğlencesiyle  bizi Ferah Saza konuk etmeyi tercih  etmiş görüntüsüyle siyasi olayların dokusundan  uzaklaştırma düşüncesini ise yazar-yönetmen, seyirci  fark edene kadar bırakmıştır.

Sonbahara Son Güller ,müziğin duygusallığında Antep Pavyon Kültüründe ruhları yumuşatan kızların aşk ,meşk ilişkisiyle tam karşıt olan siyasi ortamın ciddi yapısı içinde adı geçen ortamda parlak dokunuşlarıyla  seyircisini yeterince keyiflendirmeyi de  başarma amacına ulaşmıştır.

Pavyon kültürüne günümüzde fazlaca artan ilgi nedeniyle gözümüze çarpan özellikler arasında buralarda görev yapan kadınların hepsinin içsel yolculuğunda kendilerine ait hikayelerini fazlaca taşımış olmaları ve  ilgi çekici  gerçekliği bu anlamda da  hep vurgulamaları söz konusu olmuştur 

Ferah Sazda bulunan beş güzel ve birbirinden yaş ve fiziksel özellik bakımından farklı kadınlarında sahne alış sırasına göre  Fitnat,Feyruz,Seniha,Cemile,Lebibe isimsel sıralamayla  sunucu  Ercü tarafından davet edilmeleri aslında seslerine göre davet gerçeğidir.  Bu kadınların yukarıda bahsettiğim gibi  hepsi  birbirine benzer öykülerini  ise ‘Kimseye Etmem Şikayet ‘  adlı şarkıda tanımladıkları gerçeğine açık seçik    bir  dönem öyküsü içinde şahit olmamız yazarın ve yönetmenin uyum içinde  Sazendeleri, hanendeleri, patronları, komileri, sunucu  ve müşterileriyle  en yalın içerik ama çok parlak biçimsel bir paketle bizlere sunma maharetinde saklanmıştır.

Parlak ve çağrıcı belki de bir çok şeyi  örtücü dekora yakışır aynı özellikte gösterişli kostümler  ile tanıtıcı ayırıcı ışıkları yine döneme ışık tutarken diğer taraftan oyunun kulisinde beklettiği siyasi sorgulamayı aynı nezaketle  seyircisinin yine kucağına Yula bırakma becerisinde bulunmuştur.

 Enerjisi yüksek olması gerektiği gibi  müziğin akışında   kısaca oyunun görsel ihtişamının  arkasına sakladığı asıl mesajını ise aynı doğallıkla  vermeyi yönetmen başarmış ! yazarını asla  mahçup etmemiştir.

Oyuncular öncelikle güzel şarkı söyleyen, söyleyebilen güzel kadınlardan pavyon kültürüne uygun oluşmuş. Oyunun takım oyunculuğuna yakın ilkesel oluşumunda  ,temposunun  saat gibi işlemesi önemsenmiş ve saatin durması ise  yaşamla ilişkilendirilmiştir.

Müzikli oyun geleneğine aynı zamanda doğru örnek olarak tanımlayabileceğimiz ‘Sonbahara Son Güller’ sıcacık duygusallığında ciddi bir sorgulamayı öne getirmeden fakat içten içe  işlemesiyle hafızalara kayıt düşerek anı olmaktan çıkararak yakın siyasi tarihe ışık tutmayı başarmıştır.

Burada yönetmenin yazarı aşarak siyasi tarihe ışık olacak sayfaların biraz daha altının çizilmesinin  güncel endişeleri aşarak oluşturması hep seyircinin içinde kalan  eleştiriyi duyar gibi hallerini hissettiğimi de  yönetmenle paylaşmak isterim.

Oyunun gençleri  Sunucu Ercü( Rami Çakır)Yumuşak halleriyle sunuculuğunu tüm pavyon geleneklerine uygun, sesini  birazda çatlatan haliyle Ferah Sazın yapısını ,yorgunluğunu hatta işin görünmeyen zorluğuyla müthiş birliktelik içinde tüm sevimliiğiyle sunucu performasında buluşturmuş.Asım-Komi(SercanEr)Oyun boyunca anları çok iyi değerlendiren komi olarak başarısıyla dikkatimizi çekmiştir.

Osman Germen (Mehmet Emrah Hamşioğlu),Hamdi Bey(Eren Özyalçın)Pavyon yapısında bulunan kadınları  yaşamları nedeniyle çok iyi bilen iki erkeğin başarılı sevgili ve patron  halleri inandırıcılığı yakalamış.

Fitnat Tanrıöver(Gözen Müftüoğlu)Cemile Telliturna(Merve Çağla Kuru),Feyruz Simten(Nazlı Uğurtaş),Lebibe Seyran(Damla Polat)Seniha Örnekses(Türkü Deyiş Çınar)Sesleriyle ve oyunculuk performanslarıyla Ferah Sazın beşlisi  alkışlarımızı almıştır. 

Mübeccel Germen(Asena Hotamış),Ali Tercan(Muhamed Yıldız) ile Müzisyenler Yalazan,Bağcı,Kaya,Bilen,Özkan  ve tüm emeği geçenlere çıkardıkları bu güzel başarılı çalışma için teşekkürlerimi iletmek isterim.

 

FÜSUN AKMEN BAKAYA
2024 / Üsküdar Tekel Sahne.

Anahtar Kelimeler: sonbahara son güller, özen yula



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir