MAKALELER

Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi - Talimhane Tiyatrosu

2011.05.11 00:00
| | |
3527

Talimhane Tiyatrosu, insan tacirliğinin geldiği boyutu tiyatro sahnelerine taşıyarak, içinden geçtiğimiz çağda kölelik sisteminin şekil, boyut değiştirerek..

 

Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi.
    

  Talimhane Tiyatrosu, insan tacirliğinin geldiği boyutu tiyatro sahnelerine taşıyarak, içinden geçtiğimiz çağda kölelik sisteminin şekil, boyut değiştirerek sürdüğünü gösteriyor seyircilerine. Lucy Kirkwood tarafından yazılan, yurt dışından İngiltere’ye gelerek zengin olma hayalleri kuran kadınların zorla seks kölesi yapılmalarını anlatan eser, gerçek olay ve olgulara dayanıyor. Londra’da seks kölesi kadınlarla yapılan atölye çalışmalarıyla ortaya çıkan “Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi” Türkiye şartlarına göre yeniden şekillendirilmiş. Ukrayna’ dan zenginlik hayalleri ile Türkiye’ye gelen bir kadının neler yaşadığı tüm çıplaklığıyla sahneye aktarılmış. Mehmet Ergen’ in yönettiği oyunda, Esra Bezen Bilgin ve Güliz Gençoğlu görev alıyorlar.
 
Modern Çağda Kölelik!
 
   Mehmet Ergen’ in Londra’da yönettiği Arcola Theatre’ da realist bakış açısına göre oluşturulan oyun, 1984 doğumlu genç yazar Lucy Kirkwood için mükemmel çıkış kapısı olmuş. Evrensel konuyu, duygusal girdaplara girmeden başarıyla yazan yazar, iki binli yılların modern köleliğini aktarmış bizlere. Türkiye ya da İngiltere, yaşanılan olaylar neredeyse bire bir benzerlik gösteriyor. Metnin orjinalinde Afrika’dan Londra’ya uzanan siyahi bir kadının portresi sunulurken, Türkiye şartlarında Ukrayna’dan İstanbul’a uzanan bir kadının yaşadıklarını izliyoruz. Aşık oldukları erkeklerin tuzaklarına düşerek, çaresizliğin verdiği tutunma duygusuyla, başka insanlara pazarlanan kadınların hikayesi insanın kanını donduruyor. Para için her türlü pisliği kadınların üzerine dayatan acımasız bir sistem eleştirisi gösteriliyor.


 
Kapitalizmin Yarattığı Pis Dünya!
 
   Modern çağ, diye adlandırdığımız iki binli yıllar; güçlünün güçsüzü acımasızca ezdiği; zenginin daha da zenginleştiği; para kazanmak için her türlü ahlaksızlığın kabul gördüğü günler olarak tarihe adını yazdırıyor. Seks, uyuşturucu, ahlaksızca yok edilen değerler gitgide artıyor ve kapitalizmin tüm dünyaya kabul ettirdiği “bireysel özgürlük” yalanları meşru bir boyut kazanıyor. İnsan bedenini “seks objesi” olarak gören anlayış herkesin iliklerine kadar işlenirken, emek, mücadele, insanca yaşam kavramları bir bir yok ediliyor. Ukrayna’dan kaçarak Türkiye limanına sığınan bir kadının yaşadıklarını yazdıklarımıza bakarak gayet net anlayabiliriz. Yıllarca komünist sistem çatısı altında, çok para kazanmadan; ama insanca yaşayarak varlığını devam ettiren bir toplumun çocukları şu an dünyanın “seks köleleri” olmuş durumdalar. Oyunda bahsi geçen kadın, İstanbul’da bir erkek tarafından kandırılıp pasaportuna el konuluyor. Bize borcun var, denilip para karşılığı başka adamlara satılıyor. Kapital özgürlük ve zengin olma hayalleri suya düşerken, insan tacirleri zenginliklerine zenginlik katıyorlar.
 
Sahnede Esra Bezen Bilgin Ayrıcalığı!
 
   Oyunu sahneye koyan Mehmet Ergen, sahneyi üç bölüme ayırmış. Üç ayrı yatak görünüyor sahnede. Kadının “seks kölesi” olarak kullanıldığı ilk bölüm; polislerce kadının hapsedildiği ikinci bölüm; Ataköy’deki ev bölümü… Geriye dönüş teknikleriyle donatılan gösteri, izleyenlerde şaşkınlıklar yaratırken, anlatıda geçen olaylar herkesin kalbinde derin yaralar oluşturuyor. Yönetmen son derece başarılı bir iş çıkarmış. Çok sade tutmuş sahnesini. Oyuncuların önünü açan anlayışla oyuna eğilmiş. Olay odaklı çalışmış. Oyunu uyarlayan Seçil Honeywill ve Dramaturg Deniz Altun, mükemmel bir işbirliği içinde konuyu Türkiye şartlarına göre şekillendirmişler.
 
   Esra Bezen Bilgin, Ukraynalı kadında olağanüstü performans ortaya koyuyor. Kadının tüm ruh halini doğal bir oyunculukla bizlere aktarıyor. Yarım Türkçe bazen Ukrayna dilinde kendisini rolüne adıyor. Evet sahnedeki konu o’ nun üzerine kurgulu; Esra Bezen Bilgin kurgunun gerekliliğini başarıyla yerine getirmiş. Polisin tutukladığı sığınma odasında Güliz Gençoğlu, Orta Asyalı başka bir seks kölesini oynuyor. Kısa sahnesinde oyunun diğer başarılı ismi.
 
   Mehmet Ergen, Türkiye Tiyatrosu için vazgeçilmez bir yönetmen. Türkiye Tiyatrosu’na katkısı o denli vurucu ki, “Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince, Ama Şimdi İyi” yine ilk kez sahnelerimizde oynanılan bir gösteri! Kapitalizmin iğrenç gerçeklerini görmek isteyenler oyunu kaçırmasın. Gösteri, 13, 20, 27 Mayıs 20:30’da 14, 21, 28 Mayıs 16:00 ve 20:30’da Talimhane Tiyatrosu’nda izlenebilir.

 

Anahtar Kelimeler: Talimhane Tiyatrosu, Önce Bir Boşluk Oldu Kalp Gidince Ama Şimdi İyi



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir