16. Direklerarası Ödülleri 2015-2016
Yönetmen: Yunus Emre Bozdoğan, Aslan Asker Şıvayk, Eskişehir Şehir Tiyatroları
12. Direklerarası Ödülleri 2011-2012
Yönetmen: Yunus Emre Bozdoğan, Kafesten Bir Kuş Uçtu, Kocaeli BB Şehir Tiyatroları
10. Direklerarası Seyirci Ödülleri - 2010
Yönetmen: Yunus Emre BOZDOĞAN, Islıkçı, Ankara Devlet Tiyatrosu
Sadri Alışık Anadolu Tiyatro Oyuncu Aday ve Kazananlar - 2012
Yılın En İyi Yapımının Yönetmeni Adayı: Yunus Emre Bozdoğan Tiyatro 1112 Garaj" Kutular"
5'inci Emek ve Başarı Ödülleri 2017
Yılın yönetmeni Adayı: Yunus Emre Bozdoğan / Ebedi Barış / Entropi Sahne
Jeanne D'Arc’ın Öteki Ölümü - Eskişehir Şehir Tiyatrosu
NEDEN EKLEME YOK
Daha önce bizzat Hüseyin Mevsim’den öğrenmiştim, yazar metninin sonuna oyunun sahnelendiği zamana ve ülkeye, o ülkenin siyasal ortamına uyarlanabileceğine dair bir not düşmüş. 1431’de geçen olaya, günümüz tanrısı yerleştirilmişse, bir de yazarın yazılı onayı varsa Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan Obama’yı, Esat’ı, Recep Tayip Erdoğan’ı, Putin’i, Süleyman Demirel’i, Saddam’ı, Kenan Evren’i ve de ötekileri de dâhil edilebilirdi diye düşündüm. Yunus Emre Bozdoğan’ın bunları hemhal etmeyişine doğrusu hafiften üzüldüm.
YARATICILAR
Yunus Emre Bozdoğan yazarın çizgisini bozmadan metni sahneye taşımış, “emeğine dirlik” derim, başka da bir şey demem. Üstün Akmen
Küheylan - Kocaeli Şehir Tiyatrosu
Bu açıdan hem Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan, hem de Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Genel Sanat Yönetmeni Nejat Birecik kutlanmayı ikiye katlayarak hak ediyorlar.
Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan çalışmasında tam da Peter Shaffer’in istediği doğrultuda çarpıcı teatral görüntülerle alışılmışın dışında bir duygusal etki yaratarak içine kapalı burjuva toplumunun eleştirisini öne almış. Öyküyü salt psikanaliz anlatıdan başarıyla soyutlamış. Her ne kadar Alan’ın dünyasıyla kendi dünyasını karşılaştırarak, kendisiyle hesaplaştığı bölümü hayli didaktik yorumlasa da, tiyatronun tüm olanaklarını zorlayarak gerçekten etkileyici bir çalışma gerçekleştirmiş. Atları koro olarak kullanarak tek boyutlu yorum kavşağını geçmiş. Atların devinimleriyle oyuna çarpıcı bir görsellik kazandırmış. Kum Ressamları Ramazan Yumrutepe ile Veysel Çelikdemir’in fevkalade başarılı çalışmalarıyla oyuna üçüncü bir boyut katmış. Ressamlar, desen çiziminde göz önünde bulundurulacak teknik ve kuralları çok iyi kullanmış. Kum üstüne çizdikleri düz çizgiler, yuvarlak (oval), spiral çizgiler birbirleriyle fevkalade uyumlu. Ressamların kuramsal denge bilgileri, ölçekleme, oran ve orantı, ışık, gölge, devinim, perspektif, anatomi bilgileri mükemmel. Kompozisyon, çizim ahengi, gövdenin kübist formları yanı sıra, geometrik sadeleştirilmiş hareketli fonksiyonlu figürlere kimlik ve devinim kazandırmaları bence her türlü takdirin üstünde değerlendirilmeli.
Oyuncuk genel anlamda iyi. Yunus Emre Bozdoğan, takım oyunculuğunu başarıyla sağlamış. Oyuncuların neredeyse tümü oyunculuğun ön plana çıkması için gerekli olan etkileyiciliğin bireysellikle gerçekleşmeyeceğini biliyor. Can verecekleri karakterleri iyi tanımalarını, grupsal uyumlarını, mekân kavramını bilinçle bilinçaltına yedirebilmelerini de sağlamış Bozdoğan. Gene de, oyuncuları tek tek gözlem altına almak gerekirse, Harry Dalton’da Onursal Yıldırım‘a söz etmeyecek, onun yerine Yunus Emre Bozoğlu’na “atıfta” bulunacağım. Pek bilinen bir gerçek, kullanılacak sözcüklerin (konuya olan bağlantılarını kaçırmamak için) doğru seçilip, oyun öncesi çalışmalarda önlem alınarak “tedarik” etme olayıdır. Bu çalışma yapılmadığı takdirde, hem oyunculuk olumsuz yönde etkilenir, hem seyircinin oyuna uyumu yok edilmiş olur. Bozoğlu, sanırım Yıldırım’a bu gerçekten hiç söz etmemiş.
Oyun boyunca, Fatih Sevdi Alan’e can verirken, Yunus Emre Bozdoğan keşke ona fiziksel biçimlendirmeyi de anlatsaydı ve de Aşar keşke yüz ifadelerini kullanmakta daha müsrif davransaydı diye düşündüm. Ama canlı, fiziksel ve psikolojik yönelimlerini başarıyla oluşturduğuna tanık olarak da mutlu oldum. Üstün Akmen
Aslan Asker Şvayk - Eskişehir Şehir Tiyatroları
Yunus Emre Bozdoğan’ ın yönetmen koltuğuna oturduğu gösteride Şvayk’ ın ilk dünya savaşında takındığı tutumu, saf kimliğinin ardında yatan gerçeklerini tüm çıplaklığıyla görüyoruz. Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan kısa tuttuğu tek perdelik gösteride Şvayk’ ın saf görüntüsü eşliğinde umursamaz tavırla yaşantısına devam ettiği noktalar sahnede akıyor. Savaşın çıkmasının ardından ayağındaki romatizma ile savaşa katılan, her söyleneni harfi harfine yerine getiren kahraman, yönetmenin yüksek tempolu sahne işlemesinde doğru noktalardan seyirciye ulaşmış. Tabiki burada anlatımın gücüne bakmamız lazım... Yaşam Kaya
İki Kişilik Hırgür - Ankara Devlet Tiyatrosu
Eugene İoenscu'nun 1962 yılında yazdığı, İki Kişilik Hırgür oyunu, Ülkü Tamer tarafından dilimize kazandırılmış; Yunus Emre Bozdoğan tarafından rejisi, Servet Aybar tarafından da dramaturjisi yapılarak, ilk olarak 2005-2006 sezonunda Ekim ayında, Ankara Devlet Tiyatrosu tarafından sahneye konmuştur. Aynur Demircan
Guguk Kuşu - Kocaeli Şehir Tiyatrosu
Açıkçası Yunus Emre Bozdoğan’ın çok iyi işlerine tanık olan biri olarak Guguk Kuşu’ndaki yorumu beni dehşete düşürdü! İhsan Ata
Küheylan -Kocaeli Şehir Tiyatrosu
Oyunun yönetmeni Ankara Devlet Tiyatroları sanatçısı Yunus Emre Bozdoğan’ın önceki oyunlarını da izlemiş biri olarak şunu söyleyebilirim. Kendi stili olan özgün bir yönetmen… Ankara Devlet Tiyatrolarında yönettiği Çetin Altan’ın “7.Köpek” ini dün gibi hatırlıyorum. Oyunlarını izleyenler broşüre bakmadan rahatlıkla yönetmenin adını söyleyebilir. Kendine özgü bir sahneleme tekniği var. Yunus Emre Bozdoğan’ın bu başarısı, seçtiği tüm oyunların söyleyecek bir sözü olması… İhsan Ata
Yedi Köpek - Ankara Devlet Tiyatrosu
Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan'a söylenecek pek bir şey yok. Sadece yargıcın parmağındaki yüzük, sahnede çok parlayıp göz alıyor. Bunun dışında mükemmel bir iş çıkarmış. Tek kelimeyle, yüreğine sağlık demek kalıyor. Verilen mesaj seyirciye çok iyi yansıyor. İhsan Ata
Don Kişot'un Maceralarının Dostları Tarafından Temsili
Cervantes’in kaleminden doğup Hans Ostarek’in yaratıcılığıyla yeniden hayat bulan Don Kişot oyunun yönetmeni Yunus Emre Bozdoğan ve dramaturg Füsun Ataman Berke’nin ellerinde daha da değerlendirmiş.
Bunu yaparken de en ufak bir göze batmaya dahi neden olmamışlar. Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan geleneksel öğeleri göz ardı etmemiş, metnin elverdiği ölçüde oyuna seyirciyi de dahil ederek düşünmeye ve hayal kurmaya yönlendiriyor. Oyuncuların sahne üzerinde bir oyun kurarken zaman zaman sahneden inmeleri, oyunbozanlık yapmaları, kendi aralarında nasıl oynamaları gerektiğini tartışmaları gerçeklikten uzaklaşma ve basitleşmeye neden olmayacak ölçüde özenle kullanılmış.Don Kişot’un uğruna mücadele ettiği,koruduğu,sahip çıktığı değer yargılarının günümüzde de aynı tehdit altında olması karşısında bunu vurgulamak için o günden günümüze göndermeler yapılması çok yerinde bir tercih olmuş.Yine aynı titiz çalışma sonucunda yapılan göndermelerin hiçbirisinde oyuna sonradan eklenmiş hissi yaratılmaması da yönetmenin başarılı rejisinin bir başka kanıtı. Mehmet Bozkır
Kafesten Bir Kuş Uçtu (Guguk Kuşu) - Kocaeli Şehir Tiyatrosu
Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Tiyatroları, Ken Kesey'in Guguk Kuşu adlı oyununu Yunus Emre Bozdoğan yönetiminde sahneliyor.
Yönetmen Yunus Emre Bozdoğan, oyun metnine büyük oranda sadık kalmış diyebiliriz. Filmde dış mekan olarak kullanılan kısımlar haricinde oyun sahneye uygun bir hale getirilmiş. "İktidar partisine oy verdim, ben iki kez verdim." cümleleri ve "çoğulculuk" göndermeleriyle günceli yakalama uğraşlarını bunun dışında tutabiliriz. Mustafa Bal
0 Yorum