Kişiler: Yıldıray Şahinler


|
0
|
4334




Kariyer Bilgisi

İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı - Sahne Sanatları Bölümü




Ödüller

Savaş Dinçel Ödülleri 2018

En İyi Yönetmen  Yıldıray Şahinler

8. Afife Tiyatro Ödülleri - 2004 

Yılın En Başarılı Erkek Oyuncusu Yıldıray Şahinler (Salı Ziyaretleri - Tiyatrokare)



Eleştirmen Notları

Barut Fıçısı - İstanbul Şehir Tiyatrosu

SAHNEYE TAŞINMA

Çevirmen ikilisinden Yıldıray Şahinler, oyunu İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları’nda 2006–2007 sezonu için sahneye taşımış. Yetmezmiş gibi, bir de Andreja rolünü üstlenmiş. Yönetirken, 11 kısa öyküden oluşan yapıya ilişkiler yumağı tadını vermiş. Sessiz sakin görünen ortamın esasında patlamaya hazır bir barut fıçısı olduğunu daha perde açılır açılmaz seyirciye iletmeyi başarmış.

Yıldıray Şahinler, Yugoslavya’nın acı gerçeğini, toplumun ruhsal ve psikolojik çöküşünü, Hitler’den sonra Avrupa’daki bu en iğrenç savaşın nedenlerini, yazarından hiç de geri kalmayan bir titizlikle ortaya saçmış. Hiç yoktan nedenlerle sille tokat dövüşen, birbirlerine silah çeken, sefalet ve umutsuzluktan sıyrılma uğraşındaki Balkan halkına ilişkin beşinci, haydi bilemediniz altıncı öyküden sonra hafif çiklet tadı vermeye başlayan, ilginçliğini yitiren öyküleri yarattığı sahne temposuyla diri tutmayı bilmiş.  Tek eleştirim ilk tablo ile ilgili. Bira şişesine birer uyduruk kapak oturtmak, şişe açacağı kullanmak zor değil yahu!   

YILDIRAY ŞAHİNLER’İN BAŞARISI
Yıldıray Şahinler, “Barut Fıçısı”nı sahneye koyarken sahne üstü eylemin kendisini en ince ayrıntısına varıncaya dek tablo tablo, replik replik bir sıraya, bir düzene koymuş. Eylemi düşünüp tasarlarken, bir yandan da oyuncularına her şeyi anlatmış. Böylelikle oyuncuların duruş yerlerinden, birbirleriyle olan uzaklıklarına kadar; yapacakları jest ve mimikler dâhil; dekorla, döşemeyle, aksesuarla ilişkileri; konuşmaları, susuşları, sahne trafiği tempoları düzene girmiş. Karakterlerin gerçeğe uygunluğunu da dikkate almış Yıldıray Şahinler. Heyecanların aktarımını, Dukovski’nin metninde istediklerini bir bir dikkate almış. Olayların mantığa uygunluğunu, Özcan Çelik’in ışığının etkilerini, oyuncuların doğallığını, grup simetrisini hiç mi hiç savsaklamamış.

GELELİM SADEDE 
Bu oyunda beni esas mutlu edenin ne olduğunu söyleyivereyim mi kulağınıza? Yıldıray Şahinler’in ilk yönettiği bu oyunda, böylesine üst düzey çalışmayla seyircisinin karşısına çıkmasıydı beni mutlu eden. Üstün Akmen


http://tiyatronline.com/barut-ficisi_-istanbul-sehir-tiyatrosu--7109

Gagarin Sokağı - İstanbul Halk Tiyatrosu

Diğer eylemci (Yıldıray Şahinler) ise şiddet yanlısı, bir nebze bile siyaset bilgisi ve kültürü olmayan bir karakter. Hiçbir konuda derinlikli düşünemediği gibi, yaşamı ve şiddeti “eğlencelik” olarak tanımlıyor. Vicdani özellikleri hiç mi hiç gelişmemiş, katı yürekli ve sosyalist bakış açısı son derece “amatör”. Esasında ne o ne de öbürü, nereden bakarsak bakalım eylem insanı değiller. Ancaaak… Kısır döngü halindeki yaşam koşulları, onların haklarını elde etmenin yolunu zor kullanmak olarak belirlemekte… Bugüne değin hep şikâyetçi olmuşlar, ancak sonuç itibariyle her söyleneni ve uygulananı kabullenmişler. Suçlu aradıklarında, hedefleri daima üst düzey yöneticiler olmuş, emeklerinin boşa gitmekte olduğuna, kaderlerinin üst düzey yöneticilerin elinde olduğuna inanmışlar. Çalışan sadece onlar, oysa ne hikmetse sadece yöneticilerin yaşam kaliteleri düzelmekte.

Yıldıray Şahinlerde, Levent Üzümcü de, Bahtiyar Engin de, Deniz Celiloğlu da oyun içinde var olan olguları, onların sıralanışını ve birbirleriyle olan dışsal fiziksel ilişkileri çok iyi biliyor. Sanatsal “şevk”lerini dördü de yaratıcılıkla harekete geçiriyor.
 
Yıldıray Şahinler’in yarattığı ve figür haline getirdiği karakter, izleyicinin düşüncesinde “alt-partisyon” denilen devinduyumsal (kinesthetic) bir şema oluşturmakta. Üstün Akmen

http://tiyatronline.com/gagarin-sokagi_-istanbul-halk-tiyatrosu-6874


Alevli Günler - İstanbul Halk Tiyatrosu

Irmak Bahçeci'nin yazıp, Yıldıray Şahinler'in yönettiği oyunda yönetmen ve oyuncular fevkalade başarılı. Cem Davran, Levent Üzümcü, Erkan Can, Yıldıray Şahinler ve Tuğçe Kıltaç harika bir ekip olmuş. Türkiye gerçeğinin en yalın ve en samimi halini izliyorsunuz. Barış Dinçel'in dekor/kostüm tasarımı oyunun güzel yapısına uymuş. Yaşam Kaya

http://tiyatronline.com/-alevli-gunler_-istanbul-halk-tiyatrosu-3569

Alevli Günler - İstanbul Halk Tiyatrosu

“Bismillahmış, tövbe tövbe” Hayri (Bahtiyar Engin). Hayri bir yandan “Bismillah” diyen bir yandan da Şaman selamını besmele eşliğinde alan arkadaşları Tarık (Cem Davran) ve Mensur’a (Yıldıray Şahinler) içerliyor ama elden ne gelir. Üç çocukluk arkadaşı. Kocaman adamlar olmuşlar ama bir araya gelince, kültürel farkları boş verip aynı küçük çocuklara dönüşüyorlar. Üniversitede hocalık yapan Türkolog Şaman Tarık’ın (Cem Davran) aksine Hayri (Bahtiyar Engin) okumamış kasap olmuş ama hep mahallenin saf çocuğu olarak kalmış, Mensur (Yıldıray Şahinler) ise karşımıza mürekkep yalamış muhasebeci olarak çıkıyor. Seval Deniz Karahaliloğlu

http://tiyatronline.com/alevden-gomlek-giymis-turkiye-ye-bir-alevli-gunler-hikayesi--2770

Doğum (Günü) Partisi - İstanbul Şehir Tiyatrosu

Ancak Yönetmen Yıldıray Şahinler, bu oyunla insanların evinden zorla alınıp götürülmesi gibi yakıcı bir tezi öne çıkartmak için oyundaki bir çok boyutu öyle ya da böyle ortadan kaldırıyor. Bu nedenle Pinter oyunlarına özgü uzun sessizlikler, gizem, gerilimli bekleyiş anları, semboller, korku ve endişe durumu seyirciye geçmiyor ve oyun izleyenler için gülünçlü bir muammadan öte bişey veremiyor. Yine de  usta oyuncu kadrosunun sahne üzerindeki performansı oyunu sıkılmadan izlememizi sağlıyor ve oyun  bir kara komedi olarak isteneni veriyor. Özellikle de Mccan rolüyle Mert Tanık oldukça başarılı bir oyunculuk sergiliyor.  Öney Olcaytu

http://tiyatronline.com/dogum-gunu-partisi-2580




Yorum

0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.


E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir