MAKALELER

Yalancının Resmi - Mask Kara Tiyatrosu

2010.11.07 00:00
| | |
1292

Sizce Nasıl?
Mask Kara Tiyatrosu sezona Mehmet Baydur’ un yazdığı, Tamer Levent’in yönettiği “Yalancının Resmi”oyunla giriş yaptı...

    

 

GERÇEĞİN SÜSLENMİŞ BİÇİMİ.... "YALANCININ RESMİ"
 
    Nazım Hikmet, İsmet İnönü, Rosa Luxemburg, Allende, Mayakovski, Pablo Picasso,Yuri Gagarin, Luciano Pavarotti, Albert Einstein, Orhan Veli, Kaptan Cousteau, Elvis Presley, Ernest Hemingway, Marlon Brando’ yu tanıyan biri ile bir gün bir parkta karşılaşsanız ve onun Dünyanın en kolay işlerinden biri olarak gördüğü ama kimilerinin bunu bile başaramadığı “birini sevmek”, “hayatın” bir “mesele” olup olmadığı üzerine sohbet etmek durumunda kalsanız, “gerçek” olanla “doğru” olanı karıştırır mısınız ?


 
    Mask Kara Tiyatrosu sezona Mehmet Baydur’ un yazdığı, Tamer Levent’in yönettiği “Yalancının Resmi”oyunla giriş yaptı. Su Gösteri Sanatları Sahnesi’nde galası yapılan oyunda Tamer Levent ve Belit Özükan seyircilerden büyük ilgi gördü. Genç yaşta hayata veda eden Mehmet Baydur’ un en önemli eserlerinden biri olan oyununu başarıyla oynayan grup, İstanbul sahnelerinin görmeyi özlediği bir performansla yoluna devam ediyor.
Oyun, 12 Eylül sonrasında her hangi bir parkta karşılaşan iki kişi üzerinden bir takım tarihsel olguları sorguluyor.
 
-Kim “yalan” söyleyerek insanların ilgisini çekmek ister ?
-Uyku ve rüya bitince yakından veya uzaktan ilişkilerde mi biter ?
-Sessiz ölüm olur mu ?
-“Hürriyet” insanı tehdit eden bir durum mudur ? Yoksa hepten bir “durum” değil midir özgürlük ?
 
    Biri Selma’yı kaçırmış, oğlunu kaybetmiş diğeri Selim’i yitirmiş biri erkek diğeri kadın iki kişi, “bizi biz yapan işler” hayatımızdan çıktıktan sonra geriye kalanları, anlamlı yalnızlıklarını yüceltmek amacıyla , “alışkanlıkların” korkutucu ama güzel taraflarını ele alıyorlar mevsimler boyunca...


 
    Yansımayı önemsemeden, duyumsamadan, kendileri ile baş başa kalarak, bölünmüşlükleriyle buluşarak görüntülerin önemini yitirmesinin gizini çözerek yaşamak çabasındalar.
 
    Ylgılama ve anımsama biçimlerini “kimsesiz” kalınca düzeltmeye çabalıyorlar. Korkuyu hayatın temeli yaptıklarından inançla bağları kopmuş “gerçeğe” ulaşmaya çalışıyorlar.
 
    Dünü ve evvelki günü yaşamayan bir insan hayatının on yıl- yirmi yıl- otuz yıl önce olup bitenlerden mi ibaret olduğunu sorgulamadan, “filan” kelimesi veya “oturuyor” fiilini irdeleme uğraşı veriyor.
 
    Polis-meclis muhabiri- koruma- gemici- TIR şoförü- gibi çeşitli mesleklerde çalışmış ve Dünyanın etrafında kim bilir kaç tur attığını bilmeden dolaşan “erkek”, anılarına ve bulunduğu mekana sıkı sıkı sarılmış “ oturan” bir kadın. YALANCININ RESMİ’nde karşılaşıyor.
 
    Erkek Tamer LEVENT, kadın Belit ÖZÜKAN... Her ikisi de oyunculuk sanatının tüm ereklerini emmiş, özümlemiş ve bunu yansıtmayı hüner edinmiş.
 
    Işık tasarımı Yüksel Aymaz ve Alev Toplal’a Efekt , Ersin Aşar’a ait. Afiş tasarımını Cengiz Çakıcı’nın yaptığı oyunun Sahne amiri Uygur Erol, Asistanlar ise Mehmet Bilen, Erdoğan Aktepe den oluşuyor. Yardımcı yönetmenliği Nurhan Uslu,Gülşah Özdemir’ in üstlendiği ‘Yalancını Resmi”adlı oyunun Genel Sanat Yönetmeni Nazif Uslu.
 
    "YALANCININ RESMİ” gerçeğin süslenmiş bir biçimi ama “yalan” değil ... İzlenmesini, gerektiği ilgiyi görmesini dilerim. 

Anahtar Kelimeler: yalancının resmi, mask kara tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir