MAKALELER

ve veya ya da - Garaj İstanbul

2009.04.10 00:00
| | |
1134

Garaj İstanbul, Fransız yazar ve sinemacı Marguerite Duras'ın "Parkta"; Oscar Van Boogaard'ın "Yatak Dolusu Köpük" eserlerinin iç içe geçtiği...

    Garaj İstanbul'da Fransız Aşıklar..
 
    Garaj İstanbul, Fransız yazar ve sinemacı Marguerite Duras'ın "Parkta"; Oscar Van Boogaard'ın "Yatak Dolusu Köpük" eserlerinin iç içe geçtiği "ve veya ya da" adlı oyunu sunuyor seyircilerine. 50 yıllık zaman farkı içinde aynı mekanı kullanan aşıkların sahnedeki konuşmalarına tanık oluyoruz. Birbiri ardına saklanan flu hayatlar; kadın erkek çatışması; yaşamın çaresiz acıları içinde kıvranan insanlar gösteri boyunca seyircinin gözüne sokuluyor. Bireyin yüzleşmekten korktuğu yaşamak ve ölmek duygularını cesurca gösteren oyun post modernist yapısı ile dikkat çekici. Ayrıca Fransız Tiyatrosu'nun artık kronikleşmiş sorunu olan uzun diyaloglar gösteriyi açmaza sokmuş.
 
    Oyunu sahneye aktaran Mesut Arslan, konuları İstanbul'a göre biçimlendirmiş. Salt konuşmalara dayanan; akıcılık konusunda ciddi sıkıntıları bulunan metni daha iyi anlayabilmek için birtakım görsel aktiviteleri ön plana çıkarmış. Oyuncuların sürpriz şekilde seyircilerin içinde gerçekleştirdiği gösteri insanlarda ciddi merak dürtüsü uyandırıyor. Fakat metnin anlamsız derecede post modernist yapıda kalışı, diyalogların uzun uzadıya durmaksızın sürmesi insanların dikkatini tamamen bozuyor. Yönetmen bunları hesaba katmamış olacak ki, dramaturjik olarak metne hiçbir müdahalede bulunmamış.
 
    Konu boyunca yabancısı olmadığımız ilişki biçimleri irdeleniyor. Kadın-erkek dünyasının birbirlerine karşı yaklaşımları eleştirilirken; iki cinsiyet arasında süre gelen tartışmalar, kavgalar, aşklar, sevgiler, anlamsız yakınlaşmalar izleyicilere gösteriliyor.
 
    Yönetmenin ve oyuncuların zor bir metinle uğraştıkları görülen gerçek. Bugüne dek Fransız Tiyatrosu' nun büyük problemi yine gösteri boyunca oyuncuların ve yönetmenin önüne geçiyor. Oyunun mutlaka sadeleştirilmesi şart!
 
    Avrupa toplumunun aşkı çözümleyememiş yapısı, tüketim toplumunun kadın erkek çatışması yarattığı gerçeği "ve veya ya da" için yazılacak en iyi eleştiri sayılabilir. Derya Alabora, Erdem Akakçe , Nergis Öztürk, Engin Hepileri oyun boyunca yüksek tempoda oynuyorlar rollerini. Nergis Öztürk dışında üç oyuncu çok iyi. Öztürk'ün önce ses tonunu ayarlaması, aşkı ifade ederken biraz daha kadınsı duygularla cümlelerine özen göstermesi gerekir. Performansı çok kötü!
 
    İki metin, dört oyuncu, altı çift, sizleri de olayların içine katarak "aşk" kavramını sorguluyor. Oyun Garaj İstanbul'da…
 

Anahtar Kelimeler: ve veya ya da, garaj istanbul



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir