MAKALELER

Üstü Kalsın - Tiyatro Gerçek

2012.02.04 00:00
| | |
2451

Sizce Nasıl?
Türkiye şiirinde ‘İkinci Yeni’ akımının öncülerinden sayılan, sürrealizmi şiirimizin içine sıkıca yerleştiren, üretimleriyle,

Her Ölüm Erken Ölümdür, Biliyorum Tanrım!...
 

Tiyatro Gerçek, Atilla Birkiye’ nin yazdığı ve uyarladığı, Cemal Süreya’ nın şiirlerinden oluşan ‘Üstü Kalsın’ adlı şiirsel gösteriyle, Türkiye’ nin en iyi şairinin adını tiyatro sahnelerine kazıyor. Hakan Gerçek ve Tilbe Salim ikilisinin sesleriyle, bedenleriyle hayat verdiği oyunun en çarpıcı yanı, Cemal Süreya şiirlerinden toplumsal belleğimizin aydınlatılması! Şairin 80. doğum yılına özel tasarlanan oyunla ilgili değinilecek çok nokta var.  

Türkiye şiirinde ‘İkinci Yeni’ akımının öncülerinden sayılan, sürrealizmi şiirimizin içine sıkıca yerleştiren, üretimleriyle, fikirleriyle birçok şairin yetişmesini sağlayan Cemal Süreya’yı anlatmak sanırım kelimelerle çok zor. O’nu anlatabilmek için derin şiirsel bir yolculuğa çıkmak lazım. Edebiyat alanında 1960-66-70-80-81 yııllarında Papirüs dergisini çıkardı. Pazar Postası, Yeditepe, Oluşum, Türkiye Yazıları, Politika, Yeni Ulus, Aydınlık, Saçak, Yazko Somut, 2000’e doğru gibi yayın organlarında şiir ve yazılarını yayımlayan şairin çarpıcı siyasal fikirleri edebi alanda kendisini hissettirmiştir.

Cemal Süreya’ nın şiirlerinin kendi içinde oluşturduğu armonik bütünlük insanın kalbindeki aşkı, sevgiyi, kadını, güzellikleri, acıları öylesine saf ve doğal anlatıyor ki, kişi kendisini gerçekle hayal arasında tanımlayamıyor. Şairin şiirlerinde ya tam anlamıyla gerçeği birebir yaşıyorsunuz ya da gerçekleşmesi mümkün bir hayalin içinde derin bir yolculuğa çıkıyorsunuz. 

Atilla Birkiye, ‘8.10 Vapuru’, ‘Üstü Kalsın’, ‘Hüznün Kuşları’, ‘Üvercinka’... gibi şairin mükemmel şiirlerini iki ayrı insanın duygularına dağıtmış. Oyunda Hakan Gerçek’ e karşılık veren bir kadının yer alması, şiirlerin doğal ruh haliyle sahnede yer almasını sağlamış. Sahneye yerleştirilen basit ama anlamlı derin dekor tasarımı gösterinin biçimlenmesi açısından çok önemli. Hakan Gerçek şiirleri okurken sahneyi bölümleyerek duyguları ifade ediyor. Kadının bir ağ içinde yerini alması, Cemal Süreya’ nın elbiselerini hatırlatan kostümlerin oyuncuyla bütünleşmesi, yönetmenin akıcı çalışmasının önemli örnekleri! 

Sahnede Mükemmel Bir Ses! 

Hakan Gerçek, Cemal Süreya’yı öylesine güzel yorumluyor ki, inişli çıkışlı duygular oyuncunun büyüleyici sesiyle ayrı anlamlara bürünüyor. Özellikle aşıla gelmiş klasik Cemal Süreya şiir okumaları Hakan Gerçek’ in kendine özgü üslubuyla değişmiş. Tilbe Salim’in performası da Hakan Gerçek kadar iyi. Karşılıklı duyguların etkişleşimi iki oyuncunun bütünlüğü sayesinde zirveye ulaşıyor. 

Sema Öztaş’ ın şiirlere uygun ışık tasarımı, Cengiz Onural - Bora Ebeoğlu ikilisinin duygusal ritmleri yönetmenin ve oyuncuların önünü açan en büyük artı! 

‘Üstü Kalsın’ 10 Şubat 2012 Cuma, Saat:20:30 Caddebostan Kültür Merkezi; 17 Şubat 2012 Cuma, Saat:20:30 Maya Sahnesi’nde sizleri bekliyor...

Yaşam Kaya / yasam.kaya@gmail.com    
 

Anahtar Kelimeler: Üstü Kalsın, tiyatro gerçek, hakan gerçek



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir