MAKALELER

Şems!.. Unutma!.. - CEF

2011.05.02 00:00
| | |
1371

Sizce Nasıl?
Tiyatro CEF, Özen Yula’ nın yazıp yönettiği “Şems!.. Unutma!..” adlı oyunla tiyatro sezonunun 2. Yarısına harika bir giriş yaptı...

   Şems Cinayetinin Sırrı Çözülüyor!
 
   Tiyatro CEF, Özen Yula’ nın yazıp yönettiği “Şems!.. Unutma!..” adlı oyunla tiyatro sezonunun 2. Yarısına harika bir giriş yaptı. Türkiye’ nin değerli kalemlerinden olan Özen Yula, bu sefer yazar kimliğinin yanında yönetmen kimliğiyle karşımıza çıkıyor. Eserini Mevlana felsefesine göre yazıp şekillendirdikten sonra sahneye koyan yazar, 13.yy Mevlana Konya’sında geçen postmodernist bir olayı anlatıyor. Felsefesi derin konu, Türkiye Tiyatrosu’ nun birbirinden değerli oyuncularıyla sahneye taşınmış. Yetkin Dikinciler, Teoman Kumbaracıbaşı, Sinan Tuzcu, Sema Keçik, Beste Bereket, Jehan Barbur sahnede görev alan isimler.


 
   “Şems!.. Unutma!..”, Mevlana düşüncesinin oluşturduğu bir dizi öğretileri anlatan bir olay. Şems cinayetinin ardından kendisini odaya hapsederek ruh ikizini beklemeye koyulan bir düşünür ve o’ nun çevresinde dönen itiraflar konunun merkezini oluşturuyor. Altı insanın işlenilen cinayetle ilgili düşünceleri, duyguları; anlatılmayan gizil olaylar sahnede yer buluyor. Ayrıca Mevlana’ nın doğmatik felsefesi birtakım dünyevi metaforlarla anlamlı kılınıyor. Sadece bir bedene ve düşünceye duyulan arzuya boyun eğen düşünürün çaresiz bekleyişini hissediyoruz.


 
   Mevlana felsefesi üzerine konuşulacak çok nokta var. Düşünsel beraberliği simgeleyen biri olarak görünen ya da gösterilmek istenen düşünürün dönemin güçlü devletlerinden yana tavır koyduğunu biliyoruz. Sadece güç odaklı birlik anlayışının simgesi haline dönüşen Mevlana, kapitalist ülkelerce devamlı baş tacı yapılmış bir kişidir. Tarihsel anlamda çok derin konulara girmekten yana değilim; fakat Mevlana’ nın kardeşlik ve barış felsefesi diye bizlere anlatılan kavramların yeniden enine boyuna tartışılması gerekli. Sadece güçlünün ve zenginin yanında yer alan bir felsefe “barış”, “birlik”, “kardeşlik” anlamlarını taşıyabilir mi? İyice düşünmek lazım!
 


Ebru Sanatı Sahnede Büyülüyor!
 
   Konu, Mevlana’ nın evine gelen davetsiz bir hikayecinin anlattıkları ile başlıyor. Şems’ i rüyasında gördüğünü ifade eden bu adam, Mevlana ile görüşmek ister. O’na anlatacakları vardır. Dipsiz bir kuyuya atılmış Şems’in cansız bedeni o’nu Şam’ı, çölleri aşarak oraya kadar getirmiştir. Rüyalar üzerinden giden konu aslında gerçek bir cinayetin aydınlanmasına doğru yol almaktadır. Mevlana kendisini bir odaya kapatmış ailesinden kimse ile görüşmemekte; aile fertleri, yakınları arasında ciddi düşünce tartışmaları yaşanmaktadır. Özen Yula oyununu sahneye aktarırken, fonda bizlere gösterdiği ebru desenleriyle büyülü bir atmosfer yaratıyor. Konudaki duygu geçişlerine göre oluşturulan ebrular, olaylar devam ederken sahnedeki karakterleri ifade eden hallere bürünüyor.


 
Kaliteli Oyuncular Aynı Sahnede!
 
   Yetkin Dikinciler, hikayecinin gizemli ruh hali ile sahnede beliriyor. Anlattıkları konunun gidişini etkileyen asıl etmen. Ayrıca geleneksel tiyatroyu simgeleyen karakterini yerinde duygularla oynuyor. Yetkin Dikinciler’in mistik konularda gösterdiği performans ciddi biçimde etkileyici. Daha önce Özen Yula’ nın “Dünyanın Ortasında Bir Yer” oyununda da görev alan Dikinciler, oturaklı ses tonu, başarılı karakter yorumuyla yine sahnede kendisini gösteriyor. Teoman Kumbaracıbaşı’ nı uzun süredir sahnelerde görmemiştim. En son Persona Tiyatro’nun Garaj İstanbul’da sergilediği gösteride karşımıza çıkan oyuncu, kendine özgü, farklı oyunculuğunu ortaya koymuş. Şems cinayeti sırları ortaya dökülürken duygu çatışmaları ve gizem o’nun çevresinde şekillenmiş. Sinan Tuzcu’ nun grup içindeki enerjisine söylenecek laf yok. Ayrıca kendisini devamlı tiyatro sahnelerinde görmeliyiz. Sema Keçik, oynadığı rolde Mevlana sevgisini yeniden elde etmenin peşinde olan birisi. Sahnede etkileyici! Beste Bereket, Jehan Barbur büyüleyici oyunun içinde öne çıkan isimler!


 
   Gösteri devam ederken kullanılan çağdaş dans figürleri, güncel anlatılar, gizemli öyküler “Şems!.. Unutma!..” oyunundaki merakı daha çok arttırmış. Jehan Barbur’ un etkileyici müziklerini unutmamak lazım. Başak Özdoğan ve Fatoş Öztürk ikilisinin sahne ve kostüm tasarımları güzel, fakat şu ebruları gölgeleyen siyah tülde neyin nesi oluyor? Özen Yula tadında bir oyun yazmış, yönetmenlik alanında başarısını da göstermiş. Mevlana öğretilerinin geniş çapta yer aldığı gösteri sizleri bekliyor…
 

Anahtar Kelimeler: Şems!.. Unutma!..., cef tiyatro



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir