MAKALELER

Özel Kadınlar Listesi - Mam'art

2015.11.05 00:00
| | |
2627

“Sessiz Aşık”, “Kadife Gibi Bir Sabah”, “Şeylerin Şekli” adlı filmlerle adını tüm dünyaya duyuran Amerikalı yazar-senarist Neil Labute imzalı...

 


MAM’ART’ IN MUHTEŞEM ÖZEL KADINLARI!

 

 

“Sessiz Aşık”, “Kadife Gibi Bir Sabah”, “Şeylerin Şekli” adlı filmlerle adını tüm dünyaya duyuran Amerikalı yazar-senarist Neil Labute imzalı ‘Özel Kadınlar Listesi’, Mam’art’ ın bu sene sahneye koyduğu çok özel bir oyun. Tuğrul Tülek’ in yönetmen koltuğuna oturduğu gösteride; Deniz Karaoğlu, Feri Baycu Güler, Beste Bereket, Hülya Gülşen, Başak Daşman sahnede görev alıyor. Bir yazarın sapkın dünyasının geçmişe yönelik bakış açısının irdelendiği konuyu psikolojik olarak değerlendirmek lazım. Ayrıca Mam’art etkili oyuncu kadrosuyla sahnelerde eşine az rastlanır bir oyun sunuyor seyircisine. 

 

 

Amerikalı Neil Labute, sahnelerimizin yabancısı olmadığı bir yazar. Daha önce Kenter Tiyatrosu, Bakırköy Belediye Tiyatrosu, Aksanat Prodüksiyon Tiyatrosu yazarın ‘güzellik üçlemesi’ oyunlarını seyirciye sundu. Tarz olarak Türkiye’de yaşayan insanların Labute oyunlarını sevmesinin sebebi; sosyolojik biçimde kadın-erkek ilişkisi üzerine ele aldığı oyunlarda estetik kaygısını üst düzeyde tutmasından kaynaklı. Yazarın sergilenen tüm oyunlarını izleyen bir eleştirmen olarak bu yorumumun izlerini ‘Özel Kadınlar Listesi’nde de görüyorum. 

 

 

Konuda yüzüne taktığı maskesiyle geçmişin derinliklerine yolculuk yapan bir erkek, hayatına giren kadınların makyajsız yüzüne bakarak onlardan en doğal hallerinde yaşadıkları birlikteliği sorgulamalarını ister. Buradaki maske metafor, yani erkeğin amacını gizleyen durum. Yaşamının bir noktasında karşısına çıkan kadınlardan ‘özür dilemek’ adına kendi egosunu yüceltmenin peşine düşen adam, yazarın kendi çıplak dünyasını bizlere sunuyor. Kadınlar karşısında pişmanlığını dile getiren adama karşı duygusal travmatik olgularla yaklaşırken, olayların sonunda adamın maskesi düşüp gerçekler ortaya çıktığında yapılan ‘günah çıkarma’ görüşmelerinin ne denli egosal bir duruma hizmet ettiğini anlarız. Aslında o adam için duygusal özellikte kadınların hiçbir değeri yoktur, asıl gerçek hırs, kariyer ve bencillik üzerine kurulu bir sistemdir. 

John Osborne gibi yazarlar dünya yaşamının boğucu sosyal ve politik darlıkların daha dar öfkelerine odaklı iken, LaBute'un öfke dolu biçimde ‘güzellik’ sistematiğine saldırması çok enteresan. İki yazarın üslup birlikteliğini net görürken, Osborne ile Labute oyunlarının vazgeçilmez noktası ‘kadın’ gizeminin çözümsüzlüğü üzerine kurgulu! İki yazarı karşılaştırmanın nedeni, ‘Özel Kadınlar Listesi’ ni sahneye aktaran Tuğrul Tülek’ in Labute’ un dönemsel olarak yazım dünyasını çok iyi anlamış olması. Çağdaşlarının aksine sorgulamalarında devamlı suretle duyguyu arka plana iten Amerikalı yazarı sahneye koymak zeka gerektiren bir iş. Kolay sahne geçişleri, kadınlarla görüşmelerin not alındığı camekan sahne tasarımının ardında gelişen olay zinciri bizleri konuya bağlı tutarken, özellikle Deniz Karaoğlu’ nun merkez noktaya oturtulup, sırayla sahneye gelen kadınlarla kurduğu diyaloğun kadınlar nezdinde canlı tutulması harikulade bir işin ortaya çıkmasını sağlamış. Tuğrul Tülek konu hakimiyetini her sahnede kusursuz biçimde gösteriyor. 

Deniz Karaoğlu’ nun isteklerini elde etmek için kendi hayatının özelini bile önemsemeyen yazarda ortaya koyduğu performans her açıdan dört dörtlük. Başarılı oyuncuyu bundan önce Tiyatro YanEtki’ nin oyunlarında izlemiş, ‘karakter’ canlandırmadaki ustalığını açıkça görmüştüm. ‘Özel Kadınlar Listesi’ nde birbirinden muhteşem dört kadınla ortaya koyduğu performansta Karaoğlu beni yine şaşırtmadı. Oynadığı karakterin saf-doğal görüntüsünün ardında yatan gerçekleri seyirciye hissettirerek gösteriye gizem katıyor. Feri Baycu Güler, Beste Bereket, Başak Daşman ve Hülya Gülşen’ i konu içinde birbirinden ayırmak imkansız gibi. Labute’ un ‘estetik’ kaygısının hemen her sahnede dile geldiğini düşünürsek, kadın oyuncuların ‘güzellik’ olgusu üzerinden geçmişteki ilişki eleştirilerine girmeleri ve bu noktayı vurgulamaları yerinde bir davranış olmuş. Rol yetenekleriyle konunun ana damarı olan olaylarda dört kadın oyuncunun seyrine doyulmaz sahne performansı gözden kaçmıyor. Ortada ekip olmanın ayrıcalığını açık seçik görebiliyoruz. 

Daha önce izlediğim tiyatro gösterilerine bakarak ‘Özel Kadınlar Listesi’ için başarılı psikolojik bir oyun diyebilirim. Mam’art’ ın kaliteli ekibi özellikle oyunun son bölümüyle seyircisini şaşırtmaya devam ediyor. Sezonun dikkat çekici gösterisini mutlaka izleyin! 

Yaşam Kaya / yasam.kaya@gmail.com 
Etiketler:  Mamart yaşam kaya 

Anahtar Kelimeler: Özel Kadınlar Listesi, mamart, Neil Labute



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir