MAKALELER

Nehrin Solgun Yüzü - Tiyatro Stüdyosu

2009.02.14 00:00
| | |
3614

Sizce Nasıl?
Nehrin Solgun Yüzü dramatik konu örgüsüyle beraber 'suç' olgusunu tartışmaya açmasıyla da sahnelerdeki önemini arttırıyor...

Tiyatro Stüdyosu, Nick Stafford'un yazıp Ahmed Levendoğlu'nun Türkçe'ye çevirdiği ve Özgür Yalım'ın sahneye koyduğu Nehrin Solgun Yüzü isimli oyunla tiyatro severlerin karşısına geçiyor. Nehrin Solgun Yüzü dramatik konu örgüsüyle beraber 'suç' olgusunu tartışmaya açmasıyla da sahnelerdeki önemini arttırıyor. Türkiye'de ilk kez Stafford oyunu izleyen tiyatro izleyeni, İngiliz tiyatro teknikleri ve konu anlatımlarına da iyiden iyiye yakınlaşmış bulunuyor. Ahmed Levendoğlu gibi Devlet Tiyatroları'nın önemli bir rejisörünün bu tarz bir öyküyü bizlere kazandırması tiyatromuz için büyük bir kazanç. 


     Konu, Londra'da Kevin, David ve Fay üçlüsünün arasında yol alıyor. David, bir nehir kenarında öldürülen / ölü bulunan Katherine Desouza'nun babasıdır. Kevin ise bu kızın ve 5 masum insanın öldürülmesinden suçlanarak cezaevinde yatmaktadır. Fay, Kevin'in sevgilisi olarak işlenilen cinayetlerin Kevin tarafından yapıldığına sonuna dek inanmamaktadır. David, kızının öldürülmesine duyduğu acıyla beraber Kevin'in sevgilisi Fay'ın peşine düşer. O'nu izler ve attığı her adımı kontrol eder. David ile Fay'ın yakınlaşmaları, Kevin'in ısrarla reddettiği cinayetleri başka taraflara doğru çekecektir. Fay'ın sevgilisine duyduğu güven günden güne yok olmaya doğru kayacaktır. 


     Oyunun dramatik yapısında yatan 'suç' olgusunun teşhiri, insanları konuya bağlama açısından mühim yerde duruyor. Kevin'in insanın akıl sınırlarını zorlayan bir cinayet zinciriyle suçlanması; Fay'ın sevgisel dürtülerle beraber bu cinayetlere karşı kayıtsız kalışı; bir babanın kanunun yapamadığı bir durumu açığa çıkarmak için çırpınışları oyunun ana unsurlarını oluşturuyor. Nick Stafford'un 2006 yılında kaleme aldığı oyun, insanların ilişki yapılarına da sistemli eleştiriler sunuyor. Anlatı tekniklerinin kullanıldığı eserde, kurgunun Ahmet Ümit'in romanlarındaki polisiye tarzda ilerlemesi de izleyicinin oyun boyunca konuya bağlı kalmasını sağlamış. Adım adım ilerleyen öykünün her karesi ve diyaloğu insanların kafalarında soru işaretleri bırakıyor. Psikolojik gerilimin de işin içine katılmasıyla Özgür Yalım rejisi oyunu durağan oynayan oyuncuların kasvetinden kurtuluyor. Yalnızlık, açlık, korku ve içe dönük bireylerin egemen olduğu toplum zinciri sunumu Stafford'un batı toplumuna yönelik önemli saptamalarını oluşturuyor. 


     Gökçer Genç'in oynadığı Kevin karakteri, oyunun nirengi noktasını gösteriyor izleyenlere. Kevin'in var olan kanunlara karşı kendini koruma refleksi ve ortada dolanan cinayetler sistemin kendini devam ettirme problemlerini de gün yüzüne çıkarıyor. Kevin, iç benliğinde koyduğu kanunlarla beraber kendi yaşantısını kendi kurallarına göre yaşamak isteyen birisidir. Bu rolde Gökçer Genç, fevkalade başarılı. Ama gardiyanın o'na kötü muamelesi karşısında bir tepki geliştirmiyor oyun boyunca. Sonra sevgilisi Fay ile olan görüşmelerin çok sıradan görüşmeler gibi geçmesi de ayrı bir sorun. Fay rolünde izlediğimiz Ayça Bingöl, hem bir oyuncu olarak hem de bir bayan olarak sahnelerde parlıyor. Bugüne dek izlenilen bütün oyunlarda izleyici Ayça Bingöl farklılığını rahatlıkla görebilir. Aşk, inanç ve sorgu kısımları onunla netlik kazanıyor. Ayrıca zarif bedeni bu rol için de biçilmiş bir kaftan. David'de rol ala Mahmut Gökgöz, kızı için düştüğü durumu bizlere sunan kişi. Oyunun anlatı bölümlerini izleyene aktaran Gökgöz, olayların içinde araştırmalarını yaparken, izleyeni kanunların çaresizliği hakkında sorgulama temeline oturtuyor. Ve oyunun başından sonuna dek karakterinin tüm ruh halini bizlere yansıtıyor. Emile'de Kevork Türker de grup içinde başarılı. 


     Nehrin Solgun Yüzü, kanun koyucuların oluşturdukları kanunlara karşı cezai yaptırımları uygulama sorunsalını sahnelerimize taşıyor. Olayın Londra'da ya da İstanbul'da geçmesi çokta önemli değil. Kişilerin canını yakan her olay insanların gözünde büyük bir suçtur. Peki suçlu için durum nedir? Oyunda suçlunun da yaşam hakkını kullanarak bir takım izi belli olmayan cinayetlere soyunabileceği vurgusu, o kişinin penceresinden de haklı sebepleri ortaya çıkarıyor. Oyun, Tiyatro Stüdyosu'nun ve en önemlisi Ahmed Levendoğlu'nun müthiş çevrisi ile sahnelerimizde oynamaya devam ediyor.

Anahtar Kelimeler: Nehrin Solgun Yüzü, Tiyatro Stüdyosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir