MAKALELER

Maskeliler - İstanbul Şehir Tiyatrosu

2009.01.09 00:00
| | |
1902

Sizce Nasıl?
Konu Birinci İntifada döneminde Batı Şeria’da İsrail işgali altında bir köyde bulunan kasap dükkanında geçmektedir...

 

Savaşın Acımasız Yüzü (İstanbul Şehir Tiyatroları / Maskeliler)

    İsrailli yazar İlan Hatsor’un yazdığı, Nebil Tarhan’ın Türkçeye çevirdiği, Taner Barlas’ın sahneye koyduğu "Maskeliler" adlı oyun İstanbul Şehir Tiyatrosu’nun sahnelerinde izleyenlerle buluşuyor. Konu Birinci İntifada döneminde Batı Şeria’da İsrail işgali altında bir köyde bulunan kasap dükkanında geçmektedir. Filistinlilerin, İsrail’in işgaline karşı hep birlikte hareket ettikleri savaşın ilk yıllarıdır. Konuda kasap dükkanında bir araya gelen üç kardeşin İsrail’le olan savaşa bakış açılarını izliyoruz. Yaşanılan savaş üç kardeş arasındaki düşünce farklılıklarını da ortaya çıkarmıştır. Yazat Hatsor, Filistin savaşına nesnel gözle bakarak, bir toplumun özgürlük hareketini 3 kardeşin trajedilerinden göstermiştir.


 
    Oyunda günümüzde halen güncelliğini koruyan bir savaşın ilk yılları gösterilmektedir. İsrail bugün Filistin topraklarında Hamas militanlarını yok etme bahanesiyle katliamlar yapmaktadır. 2. dünya savaşında mazlum olan bir topluluk 2000’li yıllarda gaddar bir toplum haline dönüşmüştür. Tevrat’ta bile barışa övgüler yağdırılırken, bugün İsrail devlet terörizmi yapmaktadır. Yüzlerce masum insanı öldürerek neyi kanıtlama peşindedir, dünya için cidden bir merak konusu. Eğer amaç Filistin toplumunu topyekün ortadan kaldırmak ise, 2. dünya savaşında soykırıma uğrayan bir toplumun bunu yapması ne kadar acı bir tarih yaratmaktadır. Soykırıma uğrayanların soykırım yapması…


 
    Dünya toplumları İsrail’in Filistin’e uyguladığı zulm karşısında sessizliklerini koruya dursunlar, Türkiye bile arasında tarihsel bir bağ bulunan Filistin’e karşı siyasal adımlar atamamıştır. İsrail’e karşı konuşmaktan başka siyasi hamlelerle verilecek cevaplar ‘bakkal değil devlet yönetiyoruz…” mantığıyla başka baharlara kalmıştır. Ağlanacak, sızlanacak dönemlerin artık çok geride kaldığı aşikardır. Eğer Filistin halkına karşı destek verilmek isteniyorsa politikadan uzak, gerçekçi adımlar atmak gereklidir. Dünyada Filistin’e karşı gerçekçi adımlarla destek veren tek ülke varıdır: Venezüella. Chavez, İsrail elçisini ülkesinden kovarak, İsrail ile bütün diplomatik kanalları kesmiştir. İşte bu yüzdendir ki Filistin topraklarında yapılan İsrail karşıtı eylemlerde insanlar Chavez portreleri taşımaktadırlar. Filistin halkı, bir Müslüman ülkenin devlet başkanının fotoğraflarını değil, Latin Amerika’daki bir sosyalist devlet başkanının fotoğraflarını taşımaktadır. Bu yaşanılandan kendisine Müslüman diyen devletlerin / devlet adamlarının ders çıkarması gerekli (!) Dünya halkları da üzerine düşenleri yapmalılar, Filistin halkını timsah gözyaşlarıyla savunanlardan hesap sorabilmelidirler.


 
    Konuyu çok dağıtmadan oyuna bakar isek; Oyun 3 kardeş Halit, Naim ve Davut’un kasap dükkanında bir araya gelerek yaşadıklarını anlatmaktadır. Halit, dükkanda çalışan kişidir. Naim, ülkesinin işgaline dayanamayarak Filistin’in özgürlüğü için dağa çıkmıştır. Davut ise Tel Aviv’de bir restoranda bulaşıkçılık yapmaktadır. Naim’in bulunduğu örgüt, Davut’un İsrail ile işbirliği yaptığına inanmakta ve bu durumdan rahatsız olan Naim, Davut’u dükkana çağırarak durumu öğrenmek istemektedir. Kardeşi olarak Davut’u yaptıklarından vazgeçirmek istemektedir. Davut, itirafçı olduğunu kabul ederek kardeşler arasında yaşanacak olan çatışmayı iyice ayyuka çıkarmıştır.


 
    İsrailli yazar İlan Hatsor, oyununda İsrail ile Filistin arasında olması gereken barışı simgelerle göstermektedir. Oyunun kasap dükkanında geçmesi öncelikle konuyla özdeşleşmeyen bir görüntü verse de, mezbahada asılı duran hayvanlar, bıçaklar dönemi anlatan ince ayrıntıları içinde barındırmaktadır. Kardeşler arasında savaşa karşı bakış açılar farklılıklar gösterirken dekorun görüntüsü bu farklılığı yansıtmıştır. Örneğin dağa çıkan ve savaşarak özgürlük mücadelesi veren Naim için bıçaklar, ölü hayvanlar önemli bir simgedir. Duvarda duran kan lekelerini silen barış yanlısı Halit’te yine dekordan yola çıkarak önemli mesajlar vermektedir.


 
    Halit rolünde Serdar Orçin, barış yanlısı karakterini oynarken düşüncesini de ortaya koyuyor. Yazarın önemle üzerinde durduğu karakterinin ‘simge’ olarak önemini çözmüş. Orçin, barışın olması gerekliliğine inandırıyor izleyenleri. Davut karakterini canlandıran Mehmet Gürhan da Sedar Orçin gibi çok başarılı. İtirafçı karakterinin yarattığı çatışma içinde, tekdüze süren diyaloglarda o’nun oyunculuğu ortaya çıkıyor. Oyunu tarihsel sıkıcılıktan uzaklaştırıyor. Naim rolünde Levent Üzümcü’yü kutlamak lazım. Dağa çıkarak özgürlük mücadelesi verdiğine inanan karakterinin yaşadığı psikolojik ikilemi mükemmel bir oyunla ortaya koyuyor. Her şeyden kaçmakla, özgürlük mücadelesi vermek arasında sıkışan Naim’in bütün ruh halini görüyoruz sahnede. Özellikle de ağabeyini kendisini öldürmesi için telkinde bulunduğu sahnelerde oyunculuğu devleşiyor. Üç kardeşin maskelerinin altında yatan gerçekler üç oyuncunun olağanüstü performansı ile seyirciye çok güzel aktarılıyor. Savaş/özgürlük/aile ve vatan sevgisi arasında sıkışan kardeşlerin trajedilerini izliyoruz oyun boyunca.
 
    Yönetmen Taner Barlas, İlan Hatsor’u çözmüş. Oyuncular üzerinde incelikle çalışmış. Barış vurgusunu oyunun bütününe hakim kılmış. Duygu Sağıroğlu da oluşturduğu mükemmel dekoru ile sezonun en iyi oyunu olmaya aday “Maskeliler” in başarısını güçlendirmiş. Günümüz politik gündeminin tepesinde duran bu konuyu mutlaka izleyin. Sezonun en iyi gösterilerinden bir tanesini kaçırmayın. 

Anahtar Kelimeler: maskeliler, istanbul şehir tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir