MAKALELER

Kuklacı - Ritüel Sanat Merkezi Oyuncuları

2014.05.30 00:00
| | |
3641

Sizce Nasıl?
Başkent’de ‘’Ritüel Sanat Merkezi Oyuncularını ‘’ Yazar Gardner McKay ‘Kuklacı’ adlı oyunu ile alkışladık.

 



 

 Ritüel Sanat Merkezi ‘nin  Tunalı Hilmi Caddesi üzerindeki binasının önünden  geçerken ,Sanat Merkezine ilişkin pano’nun üstünde ‘Kuklacı’ adlı oyunun ilanı beni  yolumdan çevirdi.

Uzun yıllar öğretim üyeliği ve anasanat dalı başkanlığı görevlerin de bulunduğum  Ankara Devlet Konservatuar Tiyatro öğrencilerinin      giriş sınavlarına veya yıl sonu sınavları için seçtikleri  parçalar arasında en çok izlediğim, Öğrencilerin tekrarından bıkmadıkları  yazar Gardner McKay ve’ Kuklacı  ‘ adlı oyunu beni hem tebessüm ettirdi, Hem de Ankara  çalışma günlerine beni geri götürdü..

Ritüel Sanat Merkezinin Pano afişinde  kurucu ismi Cantuğ TURAY ve yanında Begüm TOPÇU ‘nun ismini görmek beni sevindirdi .İki ismi de tanıyor olmam ve onlara olan güvenim Sanat Merkezi’nin merdivenlerinden  çıkarak beni üst kata merkeze götüren ve tahmin etmediğim şekilde  sıra bekleyen  kalabalık tiyatro seyircisi ile buluşturdu. 
Seyircinin bekleme nezaketinin   ayrı bir güzellikte  olduğunu da bu birlikte olduğum kısa süreçteki gözlemimle  söylemeden geçmem  ise 28 Mayıs akşam seyircisine gerçekten haksızlık olur.Bu satırlara burada aktarmamla birlikte  bu güzel seyirciyi de bu haksızlıktan özenle  korumuş olduğumdur.


Kuklacı iki kişilik  ,Psikopat seri katil ile Genç güzel psikiyatr arasında geçen hepimizin yakından tanıdığı  bir oyundur.


Kuklacı karakteri , Zeki ve sevimlidir.Kadınlar üzerinde geliştirdiği yöntemi ise  öldürmek yerine verdiği ilaçtan sonra lökotomi yaparak kurban olarak seçtiği kadınların yaşamsal fonksiyonlarını yitirmeleri üzerine çalışarak amacına ulaşmak için seçilmektedir.


Kuklacı ,Kadınları aynı zamanda  bir kukla gibi görmekte ve Kurban seçtiği kadınları  tıpkı kuklaları ile oynadığı gibi oynamaktadır.


 Psikiyatr Maude  ise Kuklacı Peter ‘in kurbanlarını da aynı zamanda tanımaktadır.

Yalnız güzel  bir psikiyatr  kadın ve Sempatik  Katil Peter arasında geçen bu iki kişilik oyunda telefon ve mesaj dramatik aksiyonu ateşleyen var ama yok anlamında çelişkisi ile dikkat  çekilerek  katılımcı bir öge olarak oyunda özellikle ışık  ile  de vurgu yapılarak öne çıkartılmaktadır..
Yönetmen Cantuğ Turay, Küçük mekanı oyunculara  mükemmel  şekilde kullandırdığı gibi Sahne – Seyirci  yapılanmasını tıpkı ülkem dışında seyrettiğim pek çok oyunda gördüğüm şekilde , sadece çizgisel ayırımı tercih etmesi de oyunun  atmosferine,yaratması istenilen gerilimine seyirci ile birlikte nefes nefese giderek yine  birlikte oluşmasına yardımcı olmaktadır. 

Oyun öncesi  ise seyircinin  bekleme sürecinde  onları oyuna hazırlaması ve bunu geleneksel ögeleri de kullanarak ışık hüzmesinden çıkan görüntünün perdeye düşmesini anımsatan’ ön oyun’ diyebileceğimiz  pano üzeri çalışmasını projektörlerle çağdaş ve son derece  dikkat çekici olarak ele alması,,Yönetmenin ayrıntılardaki titiz çalışmasının da önemli bir göstergesi durumunda  seyircisini  de olumlu olarak etkilemektedir.

Psikiyatr Maude karakterinde Begüm Topçu;,Oyunun başından itibaren işine önem veren ,Hastalarını düşünen  ,Yalnızlığını bilen ama güncel duyumları  içinde kendini dipdiri tutan,Dişiliğini kaybetmemiş ama cinsellikle yaşama aykırı oluşabilecek farkındalıkları gözden kaçırmayan ayrıca dikkatli!  Güzel  bir kadın ve bir psikiyatr olarak da  oyunculuk performansını her katmanda başarı ile çözümlemiş,satır aralarına da yorumsal olarak kattığı bilinçli detaylar da da  mükemmel’e sanatçı Begüm TOPÇU uzanmaktadır. 

Özellikle ilacı aldığı sanısını seyirciye ulaştırdığı sahne ,Oyunculuk adına Sevgili TOPÇU’nun ayakta alkışlanacak anlardan oluşan bir çok sahnesi arasından öne çıkanlardan biri olmaktadır.

Kuklacı-Peter rolünde Melih EFEÇINAR oyunu izlediğim günden bir gün önce diplomasını almış bir oyuncu,Ritüel Sanat Merkezin de  yoluna devam etmeyi de  şimdilik benimsemiş olması takım çalışma anlayışına da uygun düşündüğünü göstermektedir.


Başarılı oyuncu ve Partner Begüm TOPÇU’yla sahne de  EFEÇINAR oyunu paylaşmaktadır,Sahne sempatisi  olan ve sahneye yakışan bir oyuncu  olan EFEÇINAR,Gelecek için seyirciden aldığı alkış ve beğeni onu iyi yerlerde görebileceğimizi göstermektedir.


Dekor’un  akılcı sadeliği ,Kostümde iki temel renk olan Siyah ve Beyazın tıpkı yaşam ve ölüm karşıtlığı olarak kullanılmış olması ,Işıkta da mekan ve sahne uygulamasının ulaştığı nokta da gençleri kutlamam gerektiğini  de işaret  etmektedir.

BİR TEŞEKKÜRÜM DE SEVGİLİ CANTUĞ TURAY’A SANAT ADINA;


2006 yılında Cantuğ Turay tarafından kurulan Ritüel Sanat Merkezi ,Önemli bir sanat işlevi görevi üstlenmiş olmanın da bugün gururunu yaşamaktadır.
Başkent Ankara gibi ,Sanat olaylarında seçici  ve yoğun nitelik tartışmalarının yapıldığı bir ortamda bugüne kadar başarı ile ayakta kalmak son derece önemlidir.
Ekonomik hiçbir yardım almadan Sanat Merkezi kendi içinde açtığı Oyunculuk,Müzik,Dans,Resim Eğitim kurslarını da sanat yaşamlarını devam ettirebilmek için sanat merkezlerine  destek olduğu kadar gerekli olarak da görmektedirler.


Ankara da benzeri olmayan bu merkez çok çalışmanın ,disiplinin ve güncel menfaatlerden uzak kalmanın haklı başarısını da doya, doya teneffüs etmektedir.
Ritüel Sanat Merkezinin son zamanlar da ortaklığına da omuz veren Sevgili TOPÇU’nun  emeklerini de görmezden gelmek mümkün değildir.


Ritüel Sanat Merkezi’nin sevgili kurucusu Cantuğ TURAY ile Sevgili ortağı Begüm TOPÇU’nun ortaklıklarının 07.06.2014 tarihinden itibaren ömür boyu sürecek çok önemli bir ortaklıkla da devam edeceğini öğrenmek bu başarıyı başka bir güzellikle de taçlandırmaktadır. 

 

Gençler  önce sizi  bu güzel kararınız ve töreniniz için kutluyorum.
Yeni dönemde buluşmak üzere..........

Füsun Balkaya 
Ankara/29.05.2014

Anahtar Kelimeler: kuklacı, ritüel sanat merkezi



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir