Kişiler: Şakir Gürzumar

ŞAKİR GÜRZUMAR

Görevi

OyuncuYönetmenYönetmen Yardımcısı

Sosyal Medya

Oyunlar


|
0
|
448

Sizce Nasıl?



Kariyer Bilgisi

Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuvarı Tiyatro Anasanat Dalı




Eleştirmen Notları

Ölüleri Gömün - İstanbul Devlet Tiyatrosu

Oyun kitapçığında Şakir Gürzumar'ın “Süper güç hâkimiyetinin, bölgesel savaş ihtimallerinin, iç savaşların her an gölgesini hissettiren bir coğrafyada yaşayan bizler için 'Ölüleri Gömün' gündemimizin tam da ekseninde oturan ürkütücü, düşündürücü ve kışkırtıcı bir oyun. Ama tüm bu karanlık atmosfer içinde bireyin gücüne inanmayı sürdüren bir umut vaadi de” sözleriyle tanımladığı oyunun başında yer alan “Yarın başlayacak savaşın ikinci yılı...” ibaresi de tüm savaşlara, savaşçı niyetlere yapılmış açık ve evrensel bir gönderme. 

Şakir Gürzumar, sahneye koyucu olarak oyuncuları beslemiş, canlandırmış, yüreklendirmiş, doyurmuş. Bütün bunları kotarırken, oyuncuların olmazsa olmazı olan, örneğin sahne tasarımındaki tahtayı, tabancayı, boyayı, merdiveni, makineliyi, çiviyi, ışığı; ne bileyim daha aklınıza ne gelirse, yani tüm maddi çevreyi hiç mi hiç cansız (inorganik) olarak görmemiş. Üstün Akmen

devamı...

Çayhane - İstanbul Devlet Tiyatrosu

Şakir Gürzumar, sahneyi eylemin gereklerine uygun olarak geniş sınırları içinde tasarladıktan sonra, eylemin kendisiyle de en ince ayrıntısına varıncaya dek tablo tablo, replik replik bir sıraya, bir düzene koymuştu. Hal böyle olunca da ortaya dört başı mamur bir oyun çıkmıştı Özdemir Abi. Doğrusu keyif aldım. 

Şakir Gürzumar iyi düşünmüş, Geyşa Lotus Blossom rolünü Takano'ya vermiş, o da elinden geleni yapmış.   Üstün Akmen

devamı...

Atlarıda Vururlar - Ankara Devlet Tiyatrosu

Oyunun yönetmeni Şakir GÜRZUMAR. Başarılı bir iş koymuş ortaya. Romanı okuyan birisi olarak, uyarlama canlandırılan olayın aynısı diyebilirim. Bir defa kendisinden katmış sahneye. Dans kareografisinin disiplini yönetmenden geliyor! Sonra bolca insanın sahnede yer aldığını düşünürsek, sekteye uğramayan bir yaratım meydana getirmesi olağanüstü başarısıdır yönetmenin.   Yaşam Kaya

devamı...

Guguk Kuşu - Sadi Alışık Tiyatrosu

Oyunu sahneye koyan Şakir Gürzumar, üç boyutlu sahne düşüncesiyle tiyatro sahnesinde ‘sinematografik bir devrim’ gerçekleştirmiş. ‘Guguk Kuşu’ nun filmini izleyenler hatırlayacaktır, konu dar bir alanda sürüp geçer, ama olayların akışı o kadar hızlıdır ki, insan yaşanılanlara karşı duygusal tepkiler göstermeksizin kendisini, içinde yaşadığı toplumu sorgulamaya başlar. İşte bu algının devamı niteliğinde diyebileceğimiz bir sahneleme tekniği ile karşı karşıyayız. Yaşam Kaya

devamı...

Çöl Fırtınaları - İstanbul Devlet Tiyatrosu

İstanbul DT, M. Şakir Gürzumar yönetiminde sert, acımasız, ‘İn Yer Face’ tadından pekte anlaşılmayan bir gösteri sunuyor seyircisine. 

Şakir Gürzumar ‘Çöl Fırtınaları’na farklı pencereden bakmış. Mesela tarihin sayfalarını vakanüvist pencereden gören Tarık Ali ile Thorvald Steen, 1. Richard ve kuzeni Fransa Kralı II. Philip arasındaki eş cinsel yakınlaşmayla yönetici takımın ne denli sapkın bir hayat yaşadığını; Richard ile annesi arasında geçen duygusuz konuşmalarla yönetenlerin ne denli sevgiden uzak bir hayata tutunduklarını hicvediyor. Gürzumar ise iki kral arasındaki cinsel yakınlaşmaya adeta hiç değinmiyor ve Richard’ın annesiyle yaşadığı duygusal çatışmayı ‘anne-oğul’ kavgası olarak gösteriyor. Buralar elbette yoruma dayalı yönetim olarak düşünülebilir...   Yaşam Kaya

devamı...

Frankenstein - Sadri Alışık Tiyatrosu

Konunun özündeki ‘Tanrı-İnsan’ ilişkisinin derin felsefesini harikulade anlayan yönetmen Şakir Gürzumar, Prometheus mitinde olduğu gibi, çevresindeki insanların çaresiz yaşantısından sıkılan doktorun ‘yeni dünya’ oluşturma girişimini doğru noktalardan yakalamış.    Yaşam Kaya

devamı...

Frankenstein - Sadri Alışık Tiyatrosu

Ankaralı yönetmen Şakir Gürzümar isminin yönetmen anlamındaki önemi ,izlediğim her oyununda sahnenin tüm atmosferinde olduğu gibi sanatçılar üzerinde de katkısının daima hissedilmiş olmasında gizlenmiştir.   Doç Dr. Füsun Balkaya

devamı...

Çöl Fırtınaları - İstanbul Devlet Tiyatrosu

 Yönetmen Şakir Gürzumar, eserin sahneye konmasında alçalıp yükselen tonları esas alarak iki karakterin psikolojik durumlarını ve iki kültürün mücadelesini anlatıyor. Alçak tonlarda Selahattin'in savaşa karşı çıkmasına rağmen savaşmak zorunda oluşu kendisinde ruhsal bir rahatsızlık meydana getirir. Karısı Cemile'nin yanında olmasıyla bir nebze huzuru yakalamaya çalışan Selahattin, arada kalmışlığın acısını içinde çekmeye devam eder. Richard'ın hırsıyla alevlenen yok etme isteği özellikle ikinci perdede esir alınmasıyla vicdani bir sorgulamaya dönüşüyor. 

Yönetmen Şakir Gürzumar, tarihsel yanı gerçeklere dayanan, dönemin ve hatta günümüzün karışık bölgesi Ortadoğu'yu biçimsel yanı vurgulayarak aktarıyor.   Mustafa Bal

devamı...

Dalga - DonKişot Prodüksiyon

Donkişot Tiyatro, Yapımcı Tarık Güvenç liderliğinde ve Şakir Gürzumar'ın akıl almaz sahne teknikleri ile bezeli yılın en iyi oyununu Türk Tiyatrosu'na sunuyor.  

 Oyunun Yöneteni Şakir Gürzumar' ın dekorun işlevini bilmesi, müziğin konuya katacağı heyecanı yerinde tespit etmesi, konunun gücünün artmasına neden oluyor. Sayın Gürzumar, bu oyunda çok başarılı. Konuyu iyi özümsemiş. Hızlı sahne geçişleri ile seyirciyi sıkmadan başarılı bir gösterim ortaya çıkarmış. devamı... Yaşam Kaya

devamı...

Dalga - DonKişot Prodüksiyon

Bakalım Şakir Gürzumar neler etmiş, neler eylemiş

Oyunu sahneye koyan deneyimli yönetmen Şakir Gürzumar, metnin söylenme, sözcelenme, sahnede “ifade edilme” biçimini doğrusu çok iyi betimlemiş. Yetersiz metni olası bütün anlamlarıyla çeşitli yönlere doğru fırlatmış. On bir genç insana sahnede müthiş bir dinamizm sağlamış. Kesik kesik tablolardan doğan zorunlu “black-out”ları, Targan Türe’nin müziğiyle çağrıştırdığı sevinç, acı, kaygı, arzu, doyum gibi ruh durumları eşliğinde; sesli ve zamansal bir bütünün üçüncü öğesi olarak ritmi kurarak sıkıcı olmaktan kurtarmış. Gel gelelim, hızlı anlatım sık dekor değişimi izleyiciyi inandırıcılıktan uzaklaştırıyor. Final sahnesi ise, haydi vazgeçtim Saddam Huseyin’in ve diğer katı yürekli devlet adamlarının projeksiyondan yansıyan portrelerini, ama “Heil Bush” ile bana sorarsa ucuzluyor. Üstün Akmen

devamı...




Yorum

0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.


TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir