MAKALELER

Jeanne d'Arc'ın Öteki Ölümü - Oyun Atölyesi

2010.01.18 00:00
| | |
1347

Sizce Nasıl?
Oyunun yönetmenliğini Kemal AYDOĞAN üstlenmiş. Kurgulaması fena değil.

    Jeenne d'Arc'ın Öteki Ölümü!
 
    Oyun Atölyesi'nin uzun zamandır oyunlarını izlememiştim. Usta oyuncu Haluk BİLGİNER' in kendi kariyerinde harikalar yarattığı bu kurguyu seyrederken insani boyutlarda, tanrı ve doğa ilişkilerini kurguladım zihnimde. Daha önce Jım Kerry' nin başarılı tanrı oyunculuğundan sonra, tiyatroda bu denli cesur bir olayı izlemek; fikir dünyamı bütünüyle cezbetti. Zaten oyunculuğu hiçbir zaman tartışılmayan Haluk BİLGİNER' in dışında bu rolü başarıyla sürükleyecek ikinci bir tiyatrocu gelmedi aklıma. Bazen İngiltere'de aldığı oyunculuk eğitimini yurdumuzda da alsa bu kadar başarılı olur muydu? Sorusuna takılıp duruyorum. 
 
    Oyunun yönetmenliğini Kemal AYDOĞAN üstlenmiş. Kurgulaması fena değil. Dünyanın içinde bulunduğu trajedi, toplumsal problemler yerine irdelenmiş. Sahnede Haluk BİLGİNER, Güven KIRAÇ, Tülay ÜNAL o kadar başarılıydı ki yönetmenin uyarlaması, ustalıkla epeyce yükselmişti. Yönetmen oyuna uysal bir hava katmıştı. İnsanlığın süregelen olaylarını iki saat gibi kısa bir döngü içinde irdelemiş, hatta karar verme mekanizması tanrı, sahnede senden benden biri oluvermişti. Zaten insanlar olarak hep elde ettiğimiz tüm olguları birinin bize verdiğini sanırız. Bu hep böyle devam etmiştir. Oyun tam bu noktada insanın elde ettiği olguları, yine insanın kendi becerisiyle kazandığını aktarıyor bizlere. Tanrının yaşanılan trajedilere nasıl yaklaştığı gösteriliyor oyun boyunca. 
 
    Haluk BİLGİNER tanrı rolünü canlandırırken pekte lükse kaçmamış. Yani tanrı gizemlerin doruğundan çok, klişeleşmiş bir takım hislerin oluşumundan meydana geliyor. Sahnede aktarmak istediği ile seyircinin düşündükleri özdeşleşmiştir. Zaten oyun içinde gözden kaçmayacak unsur; yaşanılan bir takım insanlık olaylarına ironi yapması. Sahne bütünüyle sadelikle donatılmış. Çok fazla göz alıcı unsur bulunmuyor. Işıkta yerli yerinde kullanılmış. Zaten bu kadar ustanın bulunduğu bir oyunu eleştirirken insan iki kere düşünmeli bence. 
 
    Güven KIRAÇ elinde baltayla dolaşan cellatı simgelerken, ciddi anlamda bu role yakışmadığını düşündüm. Öyle ki korkunun vermek istediği ifade, bu denli uysal bir yüz için pekte başarılı bir uyum değil. Bu ayrıntı beklide oyuna yumuşak bir hava vermek içindir. Ama yinede rolünün hakkını fazlasıyla veriyor. Sevgili Güven KIRAÇ' ı sahnede izlemek, sinemada seyretmekten daha keyif verici. Tülay ÜNAL için söylenecek tek cümle olduğunu düşünüyorum: Harika! Bana kalırsa bu yılın en iyi kadın oyuncu adayı olmasına çok yaklaştı. Oyunun konusuna çokta değinmek istemiyorum. Olayı biraz örtülü anlatarak oyunu seyretmek isteyenleri etkilemek istedim. Bu denli ilginç konuyu seyircisiyle paylaşan Oyun Atölyesi'nin bu oyununu az biraz tüm tiyatro delilerinin izlemesini isterim. Sahnede anlatılanla gerçek boyuttaki insani yaşam ne kadar da örtüşüyor!

Anahtar Kelimeler: jeanne d arc ın öteki ölüm, oyun atölyesi



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir