MAKALELER

İyi Bir Yurttaş Aranıyor - Tiyatro Mıh

2011.02.01 00:00
| | |
2748

Sizce Nasıl?
Oyun müzikal yapının ağırlıkta olduğu bir kabare.

 
    Kocaeli Şehir Tiyatrosu sanatçısı ve tiyatro eğitmeni Veysel Sami Berikan' ın öncülüğünde kurulan Tiyatro Mıh'ın ilk oyunun prömiyerinde bulunma şansı yakaladım. Kocaeli'nin tek özel tiyatro salonu Oyun İstasyonu Kültür Merkezinde prömiyerini yapan oyunun yazarı; Ataol Behramoğlu, yönetmeni; Veysel Sami Berikan…
 
    Oyun müzikal yapının ağırlıkta olduğu bir kabare. 1981 yılında ele alınan ve dönemin politik olayları ile insan faktörünü sorgulayan oyun, Veysel Sami Berikan' ın ara metinleri ile günümüzden yansımaları da sunarken; dünü, bugünü, yarını, insan olabilmenin koşullarını, çeşitli insan tipleri ve olaylar üzerinden sorgulatıyor…
 
    Oyuncunun bile bilet alarak salona girdiği oyunda, sizi oyunun tek oyuncusu kapıda karşılıyor. - Hoş geldiniz - Ve başlıyor anlatmaya. İyi bir yurttaş nasıl olmalı? Bunun koşulu nedir? Oyuncu anlatıyor, sorguluyor; söz ile müzik ile dans ile iyi bir yurttaş olabilmenin koşullarını anlatıyor, bizim iyi yurttaş sandığımız tipler üzerinden… Oyundan kafanızda soru işareti kalmadan, biraz da düşünerek ayrılıyorsunuz. Düşünmek tiyatronun bir kazancı olsa gerek. Bence kendimizi sorgulamaya başladığımız noktada tiyatro başlar. Farkında olmasak da o işin bir parçasıyızdır artık. Ben bu oyundan düşünerek çıktım ve sorguladım kendimi, çevremi, karakter sandığım tipleri. Ben bu oyunun bir parçası oldum ya da oyunda kendimden çevremden bir parça buldum. İnanıyorum ki üç yüz kişiye yakın seyircinin doldurduğu salondan büyük bir bölüm, benimle aynı düşünceler içerisindeydi. Yazanın kalemine, oynayanın emeğine, yönetenin fikrine sağlık!
 
    Tek kişilik oyunların ne kadar zor bir performans ve gayret gerektirdiği konusunda çok söz söylememe gerek yok sanırım. Oyunun tek oyuncusu Senem Akman, son dönemde izlediğim bayan oyuncular arasında, başarılı kadın oyunculardan biri diyebileceğim bir performansla, kendisine hayran bırakıyor beni ve tüm izleyenleri. Bir saat boyunca hiç durmadan anlatıyor, şarkı söylüyor ve dans ediyor. Hep benimsediğim bir anlayış var. ''Oyunculuk bir bileşke işidir.'' Sanat dallarını içerisinde barındırmalı ve uygulayabilecek bir yapıya sahip olmalıdır oyuncu… Senem Akman' ı göz önüne aldığımızda; Dans, müzik ve oyunculuk… Onda tiyatral yetenek adına ne ararsanız mevcut. Böylesine başarılı oyuncuların mutlaka mükâfatlandırılarak, teşvik edilmesi gerektiğine inanıyorum. Ahbap çavuş ilişkileri ile ödül dağıtanların, bu ilişkilerine biraz ara verip Senem Akman'ı bu oyunda en azından izlemeleri gerektiğini düşünüyorum. Zaten izledikten sonra benim söyleyecek sözüm kalmayacağına inanıyorum… Tebrikler Senem Hanım!
 
    Oyunun müzikleri usta bir sanatçıya; Nedim Yıldıza ait… Dans düzeni ise daha öncede birkaç oyunda koreografilerini görme fırsatı bulduğum, başarılı oyuncu ve koreograf Ferdi Yıldız imzası taşıyor. Müzik ve dans düzeni sahnedeki icracının - Senem Akman - aktarımıyla kusursuz duruyor. Oyunun kukla tasarımı; Kocaeli Şehir Tiyatrosu sanatçılarından Ozan Şahin'in hayal dünyasından yansıyor bizlere. Kuklalarla yaratılan yurttaş tipleri, çok net bir karikatürize yorumla, seyirciye anımsatılıyor.
 
    Oyunun yönetmeni; Veysel Sami Berikan her şeyden öte yeni bir tiyatronun öncüsü olmakla beraber bu tiyatronun ilk oyununu sahnelerken çok iyi bir kadroyu bir araya getirmiş. Oyun çok başarılı yalnız takıldığım birkaç nokta var. Birincisi oyunda müziğin biraz abartıldığını düşünüyorum. Tamam oyuncunun müthiş olması ve kendini dinletiyor olması durumu kurtarıyor ancak bir ara bir tiyatro oyununda mıyım yoksa bir konserde miyim? Soruları ile cebelleşir oldum. İkincisi; oyunda kullanılan kuklaların işlevsiz kaldığını düşünüyorum. Kuklalar, oyuncunun elinde sahnenin bir yanında diğer bir yanına geçirilirken seyirciye tipler gösteriliyor. Aksiyon bu ancak oyunda kukla gibi bir görsel öğenin varlığını gördüğümde daha farklı bir beklentinin içerisine girmiştim. Bu bir kukla oyunu değil tabiî ki, kukla oynatılmasını da beklemiyorum ama daha işlevsel kılınabilirdi. Üçüncüsü oyuncu ile piyanist - Uğurcan Kurt - arasında iletişimsizlik olduğunu düşünüyorum. Bu bir reji sorunumudur tartışılır ancak en azından yönetmen bu konuda bir önlem alabilir ya da sorun olarak değerlendirerek gözlemleyebilir.
 
    Oyunda aksaklık ya da eksik görülebilecek noktalar mutlaka var ama göz ardı edilmemesi gereken en büyük gerçek; bu oyun iyi bir düşüncenin ürünü… Yeni bir ekip, ilk oyun, harika bir yaratıcı kadro ve muhteşem bir oyuncu… Bu oyun başarılı! Çok fazla söze gerek yok oyunun adını da yazarak iyi seyirler diliyorum '' İyi Bir Yurttaş Aranıyor ''…

Anahtar Kelimeler: iyi bir yurttaş aranıyor, tiyatro mıh, kocaeli, ataol behramoğlu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir