MAKALELER

İbrahim Zübükzade - Tiyatro Kare

2014.12.15 00:00
| | |
1925

Romancı,oyun yazarı,şair özelliklerine sahip Aziz Nesin,Harp Okulunu 1937 yılında bitirmiştir.

 


İBRAHİM ZÜBÜKZADE BAŞKENT ANKARA’YA GELDİ


Aynı yıl Güzel Sanatlar Akademisi Süsleme Sanatlarında okumaya başlamış,1945 yılından itibaren gazetecilik mesleğine başlamıştır. 1962 de ‘’Zübük ‘’ adlı mizah dergisini çıkarmış, dergi daha sonra ‘’Zübük’’romanının doğmasına  da neden olmuştur...

  
 

Aziz Nesin’in doğumunun 100.yıl’ında - ‘’ZÜBÜK’’ - Nedim Saban ve Tiyatro Kare

Aziz Nesin ( 1915-2015)

Romancı,oyunyazarı,şair özelliklerine sahip Aziz Nesin,Harp Okulunu 1937 yılında bitirmiştir.Aynı yıl Güzel Sanatlar Akademisi Süsleme Sanatlarında okumaya başlamış,1945 yılından itibaren gazetecilik mesleğine başlamıştır.


1962 de ‘’Zübük ‘’ adlı mizah dergisini çıkarmış, dergi daha sonra ‘’Zübük’’romanının doğmasına  da neden olmuştur. Sinema da Kemal Sunal ile Zübüktiplemesi  1980 yılında büyük heyecana  neden olmuştur.


Doğumunun yüzüncü yılı 2014 de  ’’Zübük’’ bu sefer  TiyatroKare’nin sahnesinde müzikli oyun olarak 2016 buçuklara atıf yaparak  yerini almıştır.
Güncelliğini yitirmeyen hatta tüm tazeliğiyle bize her şartta  el sallayan bu yapıt, bir çok katman da varolanzübükleri göstermeyi   üstlenirken,2016 buçuklu Beylikeğrisinin  yarattığı zübüklerinde yaratıcısı İbrahim Zübükzade’yi yeniden  sahnesinebaşarıyla taşımıştır. 

Tiyatro Kare ve Aziz Nesin

Aziz Nesin’in doğumunun 100.yılı  kutlama etkinliği kapsamında Tiyatro Kare, yazarın  ‘Zübük’ adlı eserini  2014- 2015 tiyatro  sezonunda sahneleme kararı almıştır.
Yönetmenliğini Nedim Saban üstlenmiş,Dekor Kostüm Tasarımı Sıla Karakaya,Işık Tasarımı Mustafa Türkoğlu,Müzik Serpil Günseli,Koreografi Özge Midilli,Şarkı Sözleri Nedim Saban tarafından gerçekleştirilmiştir.


18 .Aralık 2014 tarihinde İstanbul da yapılması programlanan ve bir şölen atmosferi içinde  düşünülen gala-doğum günü  kutlama hazırlıkları da yoğun bir şekilde tiyatronun aynı sezon da devam eden turne programına da eşlik etmiştir. 


‘Zübük’  60’lı yıllarda yazar tarafından yazılmış, sinema da üst de bahsedilen 80’li yıllara başarıyla imzası atmış Kemal Sunal ismiyle ‘Zübük’ romanı için  bir yakınlık kurmamıza  öncelikle neden olurken,Tiyatro Kare de sahnelenen ‘Zübük’ romanın genel ve asal özelliklerini kaybetmeden bir müzikli oyun yapısındaBeylikeğrisi ,Zübükleşme ile 2016 buçuk atıflı ,Aziz Nesin usta’ya yakışır  çok görkemli bir armağan çalışması  olarak karşımıza Ankara ‘ da  çıkmıştır.

 

Tiyatro Kare ve Zübük
İbrahim Zübükzade bulunduğu yerin halkını maddi, manevi anlamda sömürmüş başka şehre ve üst kuruma   gönderme çabası yaşayan   ve aslında ortaya çıkartılan politik başarıyı !kurtulma çabası olarak gören ‘ Zübük’ün yaratıcısı zübüklerin  yarattığı Zübükzade’yi  uzaklaştırmanın da müzikli, sıcak ama özenli  çalışması olmuştur.

Aziz Nesin ve Mizah
Türk edebiyatının en önemli mizah isimleri arasında  AzizNesin yerini almıştır.Düşünceleri ve yazıları Aziz Nesin’e hep sıkıntı yaşatmış, çeşitli cezalara mazhar olmuştur.Toplumsal aksaklık ya da çarpıklıkları mizahi bir yaklaşımla eleştirmiştir.Hayatın içinden işine yarayacak malzemeyi zorluk çekmeden seçip ve çekip almasını çok iyi bilmiştir. Muhteşem gözlemleri sayesinde yaşadığı çağı analiz etme, üstelik de kara mizah yolunu açarak  farklıdeğerlendirme yöntemlerini de  benimsemiştir.Mizahınde düşünme payına büyük yer vererek tebessüm ettirme biçiminde her zaman  karar kılmıştır.


Toplumsal tavır ve tepkileri mizah yoluyla aktarma ilkesine de daima sadık kalmıştır.Toplumsalhaksızlıklar,bozukluklar,fırsatçılıkvb  durumlar onun en önemli malzemesi olmuştur.  

Tiyatro Kare ve  ‘Zübük’lük’
Aziz Nesin romanından farklı olarak ‘Zübük’ orkestra şefi olarak benimsenmiş böylece müzikli oyun yapısınında hazırlıkları kendiliğinden  bu çalışma da oluşturulmuştur.
İbrahim Zübükzade toplumun renklerinden ,tüm doğanın çıkardığı seslerin tınısından uzak, tek düze kendine özgü tını ve renklerin ortak gölgesinde varolmayı çok sesliliğe tercih bir şef’’i böyle yaratmıştır.
İstanbul ve Beylikeğrisi ilçesinde bir seçim atmosferi ortamında, farklı kimliklerin farklı yaklaşımlarının yarattığı zübük’lerin ve Zübükzade’nin içinde yönetmenin aktarmaya çalıştığı  Aziz Nesin ruhunun yaşaması ve bu duygunun  seyirciye geçmesi yolunda kullanılan tüm ögelerin müzik,şarkı ve dans ortak yapısında  sahne bütününe  tam yerleşiminde  doğru ve organik yapıya uygunluğunun sağlanması da önemli ve dikkat çekici  olmuştur.

Müzik
Orkestra da yer alan tüm elemanların canlı performans göstermeleri müzikli oyun yapısının da tıpkı sözler arasına yerleştirilen şarkıların orkestra elemanlarıyla birlik de doğru söylenmesi, çalınması  ve de dansların   katılımıyla  seyirci  uygulaması çok zor olduğu bilinen, müzikli oyun ‘’Zübük’’  de  doğru uygulama karşısında gerçekten mutlu olmuştur.

Oyuncular (Zübükzade,Zübükler ve diğerleri)
İbrahim Zübükzade’yi(Tuna ORHAN) tanıdık bir isim,Devlet Tiyatrolarında başarılı bir geçmişi olan tecrübeli bir oyuncuüstlenmiştir. Oyunun başından sonuna kadar performansını düşürmeyen,rolünün öneminin farkında bir sanatçı kimliğini seyirci ZübükrolüTuna Orhan  ile karşısında bulmuştur.Oynamak,şarkısöylemek,dansetmek ve böyle bir doğum şenliğine ait  yazarın eserinde, üstelik başrol oynamanın  yönetmence  tesadüfi  olabilecek bir seçim olmadığı açıkça görülmüştür..Özel bir tiyatronun kadrosunda bunu gerçekleştirmenin daha da zor olduğunu düşünürsek, oyunculuğu kadar beden dilini  de Tuna mükemmel kullanmıştır.


Evren Erler özellikle dikkatleri üzerine çekmeyi başaran çok ödüllü genç  bir aktör.,İki perde boyunca oyunculuğunu her sahne de   bir öncekinden daha üste taşıyarak, muhteşem bir başarı zincirini kendi içinde de  kurmayı başarmiştir. Sahne ışığının bir kısmını üzerinden hiç bırakmadan ‘’Hoca’’nınsade ,doğal ve haklı başarısının sahibi olmuştur.

Halim Ercan ,HakanAkın,HilmiÖzçelik,Ercü Turan ,Serdar Aydın ‘’Zübük’’başarısı için çok önemli’ Zübük Beşlisi’ özelliğini sahne de paylaşmışlardır.


Emrah Düzkaya,Deniz Değirmenci   Bahar Yanılmaz’ın,oyunun bütünün  de başarıya  katkıları olduğu görülmüştür.


Ena Alpar’ın daha doğal ,daha az heyecanlı oyunculuğu tercih edebileceği düşüncesiyle,Selim Tezin gibi başarılı bir oyuncunun Ankara da biraz performansının düşük olması, diksiyoezinnda bariz sıkıntısının görülmesi ,Emrah Düzkaya’nın biraz daha sahne sıcaklığı yakalamış olması içimizden geçenleri oluşturmuştur.
Yardımcı Yönetmen Bülent Seyran, Reji Asistanları Şebnem Bilgeer ve Deniz Yazıcı’yı da emekleri ve başarıları kutlama isteğimizi  getirmiştir.

Nedim Saban ‘a  bir  Kutlama, bir de  Teşekkürüm var’!
Sevgili Nedim Saban’ın çok yakın bir tarih de aldığı ‘Onur’ ödülünün haklı gururunu da burada kendisiyle yeniden paylaşmak ve kutlamak istedim.Ödül’ün ne kadar doğru yere gittiği bir kez 2014 yılı için de  de açıkça  ortaya konmuştur.


Aziz Nesin usta’nın yüzüncü doğum günü anısına gerçekleştirdiği ‘’Zübük’’ adlı büyükprodüksiyon için de, kendisine Türk Tiyatrosu adına, Türk Tiyatrosu  dersinin kabul görmüş bir akademisyeni olarak da ayrı bir teşekkürümolduğu  da  açık ve içten olmuştur.


‘Tiyatro Sanatına ve Usta’ya’katkınız  için size teşekkür etmek gönül vazifemiz olmuştur.Dostlukla..

Füsun Akmen Balkaya / Ankara 

Anahtar Kelimeler: ibrahim zübükzade, tiyatro kare



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir