MAKALELER

Hedda Gabler - Ankara Devlet Tiyatrosu

2014.11.21 00:00
| | |
3849

Henrik İbsen yazar, yönetmen, şair ve tiyatro da eleştirisel gerçekçi akımın önde gelen ismidir. Modern tiyatronun da babası olarak bilinir. Bir Bebek Evi,

 

 

 

BAŞKENT BÜYÜK TİYATRO'DA İBSEN, YALMAN, KURT "HEDDA GABLER" BULUŞMASI

 

Henrik İbsen yazar, yönetmen, şair ve tiyatro da eleştirisel gerçekçi akımın önde gelen ismidir. Modern tiyatronun da babası olarak bilinir. Bir Bebek Evi, Hortlaklar, Bir Halk Düşmanı, Yaban Ördeği, Denizden Gelen Kadın, Hedda Gabler, Yapı Ustası Solness, John Gabriel Borkman aklımıza yazarın onca eserleri arasında  ilk  gelenler arasındadır. Shaw, Wilde, Miller, Joyce, O’Neill gibi yazarlar da ondan etkilenmiştir.

Kadın , İbsen ve Hedda Gabler 
İbsen kadın kimliğinde hayatımızda yer alan anne,kızkardeş,eş gibi önemli kadın figürlerin, kendi yaşamlarında varlık göstermelerini hatta toplumun kendilerini verdiği yerin ötesinde olmaları gereğine inanmıştır.

Hedda Gabler( Tesman) ise erkek gibi yetişmiş ,güçlü olmayı, özgürlüğü İbsen sorunsalında yinelemeyi tercih eden bunu yaparken de çevreyi  mükemmel bir kurgu ile kullanan ,bedeninin özelliklerini  belirgin şekilde öne çıkarmayan ama  bu ikilemi de fazlası ile özde yaşayan ,bunu da farklı   başarmış gibi gösteren aslında  başarısı tartışılabilen  ve ölüme giden yolda bile yapısında heyecanlandırıcı ögeleri zorlayan , güçlü görünme  tatların tutsağında  ama  güçlü bir babanın kızı özelliklerini benimseyen mutsuz  bir kadın Hedda Gabler.

İbsen aile içinde geçici iyileştirmelerle ilişkilerde ortaya konan otorite ve baskının daima karşısında durmuştur.Doğru sorunsalı ortaya konmayan ilişkilerde geçici mutlulukların sarsıcı sonu olabileceğini savunmuştur.Gerçek mutluluk ve erdemi savunmuştur.Yozlaşmaya karşı durmuş.Yazgı, güçlülükle birlikte varlığını kişiye taşımıştır..

Hedda’nın Gabler ‘den Tesman’a geçişi bir gereksinim bir korunma durumunun zorunluluğu ile oluşmuştur.Lovborg  ve koca Tesman çok farklı yapının temsilcileri olmuştur.Bunlar Hedda’nın sonunu getiren ilişkilerde olamayacakların iki ucunda durmuşlardır.Diğer kadınlar Julia Hala ,Thea,görmediğimiz hala Rina ve Berta da Hedda’nın  güçlü figürü tamamen yok olmuştur.Bu durum aynı zamanda erkeğe bağlı kadınlar ile bunu reddeden  Hedda Gabler’in tercih ettiği hayat içinde bir çözümsüzlüğün hazırladığı Hedda çözümü olmuştur.

Oyun Üzerine;

Sibel Özer Chulliat(Hedda Gabler Tesman)Oyun süresince sergilediği müthiş performans ile birlikte gergin ,saldırgan hatta özgürlük tanımlarında yaşanan evliliğin Hedda yapısında oluşan baskısının getirdiği korunaklığın adım adım yalnızlık ve kopuşa  tırmanıştaki estetik zerafet ile  oyunculuğun  zirvesi Özer Chulliat  tarafından   zorlanmıştır.

Julia Hala ile girdiği ilginç ve rahatsız edici ama bir okadar da kadınsı detayların getirdiği seyircinin tebessümle soluklandığı anlarda ise Hedda ‘nın gizlediği ,ötelediği kadınsı yapının saklı tadlarını farkettirmede ki başarısı ise iki kişilik Hedda’nın bir başka güzelliği olarak ortaya Özer Chulliat ile mükemmel vurgulanmıştır.
Duygu geçişlerindeki  ustalık  ise seyircisine yaşattığı bir armağan olmuştur.

Olcay KAVUZLU (Yörgen Tesman)Hedda için ihtiyaç duyulan bir kocanın tüm özelliklerini ,beklenen uyum içinde taşımıştır.Dışarıdan ,içeriye geçemeyen  mükemmel babanın gölgesinde    itaatkar ,uysal  damat-eş kimliğini Kavuzlu  oyunda başarı ile göstermiştir.Etik anlamda giriştiği Lövborg için  yeniden yazma çabası ise onun dingin oyunculuğunda hayat bulan ve yakışan sabrın anlamlı bir başka çözüm çabası olmuştur.

Maral Üner(julia Hala)Sanatçı  sahne de geçen yıllarının güzelliğini her anlamda seyirci ile  paylaşırken ,Julia Hala’nın Tesman’ın evliliğinden hoşnut olmayan ama kabullenişinde ki    farklılığı gözden kaçamayan bir oyunculuk  ifadesinin ayrıcalığı olarak hepimizi  büyülemiştir.. 

Murat Çıdamlı(Eilert Lövborg)Beklediğim oyunculuğun çok azını  aldığım Çıdamlı’nın ,Lövborg rolünde seyircisine geçen bir rahatsızlık veya çözemediğim çözümsüzlüğün geçici olduğu inancım bile beni bu başarılı sanatçı için rahatsız etmiştir.

Seval Ersu (Thea Elsted)Genç sanatçının güzelliği kadar rolüne getirdiği  oyunculuk  enerjisi  de  bu çok tecrübeli   oyuncu kadrosu içinde ,gelecek de yeni  çok başarılı bir oyuncunun  doğru yorumladığı rolü ile de seyirciye   oyunculuk adına  müjdesi  olmuştur.

Mesut Turan (Hakim Brack) Sahnede beklenileni   seyircisi ile paylaşmıştır.

Ayşe Akınsal (Berta)Oyuncu kadrosu içinde  gereğini yerine getirmiştir.

Rejisör;

Rejisör koltuğunda oturan Mustafa Kurt ‘’Hedda Gabler’’ oyun başarısının ötesinde 15 yıla ait bir alışkanlığı idareci koltuğunda yıkmıştır.Oyuncu,yönetmen ve idareci olarak her katmanda tiyatro sanatına tıpkı daha önceki yıllarda ustalarının yaptığı  uygulama ile de makamdan bu sanata  hizmet edilebileceğini göstermiştir.

Behlüldare Tor ile Gülümser  Ergül ; Dekor tasarımında önemli  bir düşüncenin yerleştirilmesi  ve kostüm tasarımında  doğru dönemsel uygulamanın yapılması,  renk tonlarında yapılan değerlendirmenin  de olumlu katkıları ilebu çalışmalar  sahneye başarı ile yansımıştır.

‘’Hedda   Gabler’’ üstte ana başlık da  belirtiğim bu güzel üçlüye başarılı Oyuncu Kadrosu ,Dramaturgi çalışması, Dekor,Kostüm  Tasarımcısı  ve diğer  Teknik Ekıp çalışanları  ile birlikte  büyük bir başarıya imza atmıştır.

Şimdilik Başkent Seyircisinin Yaşadığı Bu Sanat Adına Güzelliğin Devamı  ile Birlikte  Tüm İllerde Yaşanması Dileğimdir.

Füsun AKMEN BALKAYA
Ankara/21/Kasım/2014 

Anahtar Kelimeler: hedda gabler, Ankaradt, ankara devlet tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir