MAKALELER

Hayalhane - Mahşer-i Cümbüş

2016.12.14 00:00
| | |
1622

Sizce Nasıl?
Türkiye de Modern Doğaçlama Tiyatrosu’nun öncü temsilcisi olarak kurulmuş olan "Mahşer-i Cümbüş", gerçekten kuruluş amacı ve oyuncularının başarılı...

 


Mahşer-i Cümbüş! ve Hayalhane'de Nurhan Karadağ Sezonu
 

Türkiye'de Modern Doğaçlama Tiyatrosu’nun öncü temsilcisi olarak kurulmuş olan  "Mahşer-i Cümbüş", gerçekten kuruluş amacı ve oyuncularının başarılı performanslarıyla seyircinin alkışlarını hak etmiştir.

Mahşer-i Cümbüş oyuncuları 2015 yılında aramızdan beklenmedik bir anda ayrılan ve bu üzücü ayrılığın  bir yılını geride  bıraktıkları  sevgili hocaları Prof. Dr. Nurhan Karadağ için , 2016 sezonunu   kendisine ayırmış ve sezonu hocaları adına isimlendirmeleri  de  topluluğa ayrı bir nezaket ve güzellik  uygulaması getirmiştir.

Prof .Dr.Nurhan Karadağ

1968 A.Ü DTCF Tiyatro bölümünü bitiren Karadağ tüm akademik hayatını aynı üniversite de çalışarak tamamlamıştır.

Akademisyen, yönetmen ,dramaturg ve oyuncu Karadağ 23.Ekim .2015 yılında 72 yaşında aramızdan ayrılmış, Köy Seyirlik Oyunlarına ilgisi ve üzerine yaptığı çalışmalarla birlikte bilgisi ve mütevazi kişiliğiyle örnek bir  insan olmuştur.

Nurhan Karadağ 2106 olarak  bu tiyatro sezonunu değerlendirmelerini,Mahşer-i Cümbüş  Oyuncularının bu örnek davranışını çok özel olarak  bu satırlarda benim de paylaşmak  isteğim olmuştur. 

Mahşer-i Cümbüş kuruluş Ankara, Profesyonellik İstanbul

Yiğit Arı ,Burak Satıbol, Dilek Çelebi, Ayhan Taş, Özlem Türay ,Ayça Işıldar Ak gibi isimlerden kurulan ‘’Mahşer-i Cümbüş’’ Başkent –Ankara dokusuna sahip sanatçılardan oluşmuş,Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Tiyatro Bölümünden   mezuniyet sonrası İstanbul da profesyonel   hayata aynı isimler topluluk  olarak birlikte 2003 yılında başlamıştır.

Kuruluş da yer alan isimlerden bazıları yerlerini  Fatih Günay ile  Güray Özcan’a ayrılarak bırakmışlardır.

Arapça da kale arkası anlamında kullanılan ‘’Mahşer-i Cümbüş ‘’ ismi de  yine arkadaşlarının tavsiyesi üzerine topluluğa isim olarak ilk yıllarda etiketlenmiştir.

Topluluk ilk gösterilerini  yaptıkları Ankara Tenedos Kafe müşterileriyle seyirci  anlamında  buluşmuş ,edinilen tecrübeler onları kısa zamanda İstanbul’a taşımıştır.

2005 yılında kendi sahneleri Hayalhane’nin  açılışı ve 2007 televizyon’a yaptıkları ‘Anında Görüntü Show’ programı topluluğun daha fazla tanınmasını sağlamıştır.

2006 yılından sonra topluluk  ‘Beyin Fırtınası’ adlı yeni bir çalışma başlığı altında ,seyircinin katılımıyla  tamamen hayal gücüne dayalı  bir oyun yaratımı içinde seyirci- oyuncu işbirliğiyle her iki tarafın aktifliği içinde perdelerini hep tiyatro  için  açık bırakmayı tercih etmişlerdir.

Yüz (100)rakamını oynanan  oyun sayısı anlamında  yakalayan topluluğun son derece genç ve dinamik katılımcı seyirci yapısı da  yine aynı tarihlerde oluşturulmuş,oyun sayısı sayılamayacak rakamlara  zaman için de ulaşmıştır.

Doğaçlama Tiyatro’nun gösteri biçimleri arasında yer alan ‘Tiyatro Sporu’ üzerine yaptıkları çalışmalarla 2008  de bir ilk’e imza atan’ Mahşer-i Çümbüş’  ilk  seyirci buluşmasını  bu biçimle  yine İstanbul da sağlamiştır.

Doğaçlama ve Tiyatro Sporu

Doğaçlama en yalın haliyle yazılı metne bağlı olmayan bir konu üzerinde kişinin doğal konuşma ve davranış  süreci  olarak tanımlanabilmiştir.
Oyunculuk yöntemi olarak kabul edilmiş,temeli doğaçlamaya dayandırılmıştır. 

Mimus ve Pantomimuslar ilk örnekleri teşkil etmiş ama Tuluat tiyatrosu bizde doğaçlamanın yaşam yeri ve kaynağı olmuştur.

Commedia dell’arte oyuncularından ,Stanislavski Yöntemi içinde doğru algılama istemiyle Brecht’e giden gözlem ve geliştirme üzerinden çağdaş törensi tiyatro anlayışına kadar oyunculukta doğaçlama temel yöntemler arasında her zaman görünür yerini almıştır.

Doğaçlama Tiyatro en eski gösteri türlerinden biri olmuş, Modern Doğaçlama Tiyatrosu da önemli doğaçlama oyun tekniklerini kendi yapısında bulundurmuştur.
Tiyatro Spor’u Keith Johnstone ve  The Theatre Machine grubunun ilk  Kanada turnesinde seyirci önünde yapılan  Tiyatro Spor’u gösterileriyle doğmuş ve  daha sonraları gelişimini devam ettirmiştir. 

 Mahşer-i Cümbüş neden başarılı?

 Mahşer-i Cümbüş de tüm oyuncuların  birbirlerini ve sahneyi iyi tanıdıkları gözlemlenmiştir.

Oyuncular yaratıma yardımcı olmakla birlikte her sözcük doğru kullanılarak aksiyon gereği uygulama da tamamlanmışlık  da önemsenmiştir.
Engelleme yerini geliştirmeye bırakılmış, kişisel kahkaha almak yerine takım başarısı öne çıkarılmıştır.

Seyircinin ilham kaynağı olduğu Doğaçlama Tiyatro Oyunu sırasında beklenmedik hallerde gelişen, yeni duruma ayak uydurmak  ya da gerekli söz ve davranış müdahalesinde bulunmak topluğun başarısında  fazlaca önemli olduğu gözlemlenmiştir.

Eğlenmek amacınızın ötesine geçmiyorsa  ve bol kahkahalı bir –iki saatinizle sınırladığınız zamanınızı bu yetenekli, yaptıkları işin Tiyatro Spor ‘u  olduğuna inanan  ,doğru oyunculuk yöntemleriyle sizi mutlu edecek oyunlar  için , Mahşer-i Cümbüş  Oyuncularından randevunuzu hemen almış olmanın keyfi  ,izleyen seyircileri  tarafından tavsiye edilmiştir!

Beklemeyin, bekletmeyin!

Lütfen beklemeyiniz! Oyunda size de yer olabileceğini düşünmüş oyuncular takımlar  halinde sahne de yerini almış ve Mahşer ile Cümbüş ‘ün başarıları için gösteri çoktan başlamıştır… Sahneye davet edildiğinizi  hissettinizmi? Hissettiğiniz an! Oyun başlamıştır….
Mahşer-i Cümbüş Oyuncuları Ayhan Taş,Burak Satıbol,Ayça Işıltar,Özlem Türay, Güray Özcan ve Fatih Günay’a teşekkürlerimle …

Füsun Akmen Balkaya
08.11.2016/Cıhangir-İst.

Anahtar Kelimeler: hayalhane, mahser-i cümbüş



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir