MAKALELER

Fosforlu Cevriye Müzikali - Tiyatro Kare

2015.11.23 00:00
| | |
3028

Sizce Nasıl?
Tiyatro Kare bu sezon repertuarına aldığı Suat Derviş’ in romanından tiyatroya uyarlanan ‘Fosforlu Müzikali’ ile sahnelerde etkisi uzun zaman devam edecek

 


Tiyatro Kare'den Dört Dörtlük Bir Müzikal: Fosforlu!

 

Tiyatro Kare bu sezon repertuarına aldığı Suat Derviş’ in romanından tiyatroya uyarlanan ‘Fosforlu Müzikali’ ile sahnelerde etkisi uzun zaman devam edecek kaliteli bir proje ortaya koyuyor. Nedim Saban’ ın genel sanat yönetmenliğinde, Serkan Üstüner’ in yönetmen koltuğuna oturduğu gösteride genç ve dinamik bir oyuncu kadrosu göze çarparken, Fosforlu için yapılan müzikler bu sezonun dikkat çeken üretimlerinden bir tanesini açıkça gösteriyor. Üstüner, enerjisi bol oyuncularıyla, Ayça Varlıer’ in büyüleyici sahne performansını aynı bütünlükte seyirciye sunarak eşine az rastlanır bir müzikal ortaya çıkarmış.

Oyunun konusunu eminim hepiniz biraz biliyorsunuz. Suat Derviş, 1972 yılında kendi yazdığı romanını senaryolaştırıp Gülriz Sururi’ye ithaf ettiğinde, konu zaten 1969 yılında ‘Fosforlu Cevriyem’ adıyla beyazperdeye aktarılmıştı. Bülent Oran’ ın didaktik senaryosu fazlaca gerçeküstü kalınca, yazarın kendi yazdığı senaryo daha bir özel oluyor. 2008 yılında Ankara Devlet Tiyatrosu’nda tiyatro severlerin karşısına çıkan oyunun özellikle 2015 yılındaki Serkan Üstüner rejisi bambaşka özellikte. Detaylara girmeden konuya bakalım. 1930’lu yılların Galata semtinde sokak kızı Cevriye’ nin polisten kaçan bir adama aşık olmasıyla başlayan olaylar, dönemsel olarak Galata’da yaşayan insanların hayatlarına ayna tutar. Seks işçisi olarak yaşamını sürdüren Cevriye hayatında ilk kez bir adamdan ‘kadın’ olarak ilgi görmüş ve bu ilgiye karşılık içinde aşkın tarif edilmez duygularını yaşamıştır. Adını dahi bilmediği adama beslediği aşk Cevriye’nin hayatını değiştirmiş, sonuçta aşkın izinden giderek kendi sonunu elleriyle hazırlamıştır.

Yönetmen Serkan Üstüner, bilindik Fosforlu konusunu işlerken romandaki dört bölümün (Karakolda Ayna Var”, “Kız Kolunda Damga Var”, “Gözlerinden Bellidir Cevriyem”, “Sende Kara Sevda Var”) detaylarını birbiriyle paralel şekilde sahneye aktarmış. Özellikle konu ‘es’ vermeden bir solukta izlenirken, bölümler arası geçişlerin bir oyuncunun birden çok role görmesiyle sağlandığını belirteyim. Müzikalin ağırlığını kaldıracak kadroyu oluşturan yönetmen, ikili diyaloglarda ‘nesne-sahne’ ilişkisini harikulade işliyor. Serkan Üstüner’ in rejilerinde dikkatimi çeken noktaların başında gelen durum, konunun oyuncularla aynı derecede ön plana çıkarılması. Ayça Varlıer’ in oyunculuğu kadar, diğer oyuncuların da başrol oyuncusu kadar sahnede büyük enerji sarfettiğini izledik. Dekor tasarımının tamamını oyunun içine katan yönetmen, adım adım her sahneyi başarılı bir terzi gibi işlemiş. Ortaya çıkan elbisenin kalitesini oyuncu kumaşının kalitesinden anlayabiliriz.

‘Fosforlu’ rolünde Ayça Varlıer’ in ‘caz’ müziğe kayan gırtlağı beni oturduğum koltukta mest etti. Oyuncunun karakter analizindeki muhteşem başarısı, ilk karakol sahnesinden son sahnedeki ölüme doğru giden olaylara kadar derinden hissediliyor. Varlıer muhteşem doğallıktaki oyunculuk yeteneğini öylesine etkili kullanıyor ki, Fosforlu’ nun seks işçisi hayatından aşık olduğu adamla tanışmasına kadar geçirdiği evreleri an be an yaşıyoruz. Fatih Dönmez’ in ‘politik yazar’ kimliğinde Fosforlu’ nun büyük aşkını canlandırması, konudaki anlatıma uygun ‘aşık olunacak adam’ betimlemesini çok iyi göstermiş. Pınar Yıldırım , Mert Carim, Ece Duran, Cem Güler ekibin başarılı isimleri olurken, Pınar Yıldırım’a burada ayrı başlık açmak istedim. Yıldırım, Fosforlu’ nun yakın arkadaşını, mahalleliyi oynarken öylesine etkili ve sürükleyici performans ortaya koyuyor ki, Ayça Varlıer’le kurduğu ilişki iki oyuncuyu gösterinin mihenk taşına dönüştürmüş.

Eylem Pelit’ in müzikleri ise dört dörtlük, büyük bir emeğin ürünü! Fosforlu’daki olayların aydınlanmasında, duyguların dışa aktarımında müziklerin harika başarısı gözden kaçmıyor. Aslı Varlıer Pelit’ in ‘dekor-kostüm’de yarattığı Galata tasviri, insanı 1930’ lu yılların İstanbul’una rahatlıkla taşıyor. Teknik ekibin gösteriye katkısı tek kelime ile harikulade!

Nedim Saban’ ın Tiyatro Kare ile yaptıklarına dönüp baktığınız zaman, Türkiye Tiyatrosu’na katkılarını bütünüyle görürsünüz. ‘Fosforlu Müzikali’nde ülkenin parlayan yönetmenlerinden Serkan Üstüner’ i yönetmen olarak seçip, Ayça Varlıer gibi genç bir isme ‘Fosforlu Cevriye’ rolünün verilmesi ve ekibin tamamının genç oyunculardan oluşturulması zekice bir seçim olmuş. Oyun gösterimlerine devam ediyor, mutlaka aklınızın bir köşesine not alın, sahnelerin kaliteli müzikali sizleri bekliyor.

Yaşam Kaya / yasam.kaya@gmail.com
 

Anahtar Kelimeler: fosforlu cevriye, Fosforlu Müzikali, Serkan Üstüner, tiyatro kare, Ayça Varlıer, nedim saban



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir