MAKALELER

Fare Kapanı - Ankara Devlet Tiyatrosu

2018.11.19 00:00
| | |
4854

Sizce Nasıl?
Ankara Devlet Tiyatrosu ,Agatha Christie’nin aynı adlı romanından uyarlanan ‘Fare Kapanı’ adlı oyunu ile yine sezonun en renkli ve yoğun döneminde özlenen başarıya imzasını atmıştır.
 
 
Annem Güneş Sezai Akmen anısına  
 
 
BAŞARILI İKİ KADIN  A .CHRİSTİE  VE  İ. ÇEKEN’İ  BULUŞTURAN  OYUN ‘’  FARE  KAPANI’’
 
Ankara  Devlet Tiyatrosu ,Agatha Christie’nin aynı adlı romanından uyarlanan ‘Fare Kapanı’ adlı  oyunu  ile  yine sezonun en renkli ve yoğun döneminde  özlenen başarıya  imzasını atmıştır.
 
Agatha Christie ve Altmışaltı Yıl…
 
Polisiye ve popüler edebiyatın vazgeçilmez İngiliz kadın yazarı Christie, yalnız geçen  çocukluğunun ve ev eğitiminin ülkesinde yaşayan nadir  örneklerinden biri olmuş yine  ülkesinde sıra dışı yaşamı , başarısı ve ödülleri ile kendisine olan  ilgiyi uzun yıllar üstünde tutmayı başarmıştır.Agatha Christie’nin Kraliyet ailesi için yazılmış Üç Fare adlı radyo oyunundan uyarlanan anılan oyunu  ilk kez Devlet Tiyatrolarına bu sezon taşınmış,ülkemizde bu oyunun seyirci ile tanışma tarihi Dormen Tiyatrosu ile  geçmiş yıllarda olmuştur.Oyun bu yıl kendi ülkesinde yaptığı  prömeyer (premıere)  ile de altmışaltıncı  (66.) yılını kutlamıştır.
 
İpek Çeken Yönetmen Koltuğunda !
 
Savaş Özdural’ın  başarılı çevirisi  ile Fare Kapanı adlı polisiye oyun, tiyatromuzun önemli kadın sanatçılarından İpek Çeken ismini bu sefer yönetmen koltuğunda seyirci ile  buluşturmuştur.Kadın olmanın getirdiği hassas dokunuşlarını zekası,akademiksel yapısı ve oyunculuk tecrübesi ile gün ışığına çıkaran başarılı sanatçı İpek Çeken, Devlet Tiyatrosunda üstlendiği  ilk yönetmenlik çalışmasında imzasını  aynı başarı ile bu koltukta da  atmayı başarmıştır.
 
Hepimizin zaman,zaman aklına takılan bir soru olan oyuncu yönetmen,yönetmen oyuncu ilişkisinin tam olarak verilemeyen cevabını bu başarı ile yeniden bizce gündeme taşıyan Çeken oyunun  ‘Zaman,mekan,dil,dekor,kostüm,aksesuar birliği içinde olmasını özellikle  istemiştir.’ Ortak uslup anlayışını benimserken ; ‘Abartılı teknolojinin tiyatro içindeki insanı saklamak ya da kaybetmek gibi zorlamalardan uzak kalma anlayışının kendisi için hareket noktası olduğunu da paylaşmıştır.’
 
Fare Kapanı  ve  Özenli Çalışma …
 
Soğuk bir kış günü , Londra da işlenmiş cinayet sonrası malikaneden otel-motel  dönüşümü olmuş, ulaşımı hava şartları nedeniyle zor  olan mekana gelen farklı özellik ve cinsiyetteki müşterilerin kendi ilginç önce davranış sonra öykülerinin anlatıldığı oyun Fare Kapanı bir çok ilki de içinde ve özelinde uzun yıllar  taşımıştır. 
Agatha  Christie’nin  yaşamının ,kadınsal özelliklerinin ,sevdiği çiçek ve renk detaylarına kadar araştırması yapılan oyunun masa başı çalışmasında çağının  tüm özellikleri  de  yönetmence detaylandırılmıştır. 
 
Komik unsurların da önemsendiği  ve  paylaşıldığı sevimli polisiye  oyunda ilginç ve şaşırtıcı ipuçları  olarak  eldiven,bilet,kayak,telefon hat kesikliği vb durumlar ise oyuna ilginizin sonuna kadar  devamını ve sıcaklığını sağlayabilmiştir.
 
Oyunda  birincil derecede dinamikler  olan yönetmen ,oyuncu ve yazar işbirliğinde müthiş bir araştırma,dikkat ve yine öz de uyum dikkatimizi çekmiştir.İkincil derece de ama özü destekleyici ve en az onlar  kadar önemli olan etmenler (Dekor,kostum,ışık,efekt,müzik) ile  de oyun başarılı  işbirliğini yakalamıştır.
Oyuncuların Başarısı ile Ortaya Çıkan Mükemmel Fotoğraf! 
 
Oyunda sahne sırası ile tanıştığımız birbirinden farklı  karakterlerin yine farklı cinsiyet ve fiziksel özellikleri ile beklentimizin dışında olabileceği  başarılı  yönetmenin  küçük dokunuşları ile seyirciye hissettirilmiştir.
 
Gereksiz efekt ve müzik tınılarından tamamen arınmış ortak kullanım alanı olan salon atmosferinde , kişiler kötü hava şartlarına rağmen çeşitli amaçları nedeniyle yer ayırttıkları gerçekte bir butik dağ oteline ulaşmayı başarabilmiş ve seyirci ile burada tanışmışlardır. 
 
Yönetmen bu farklı karakterleri  50’li yılların dönemsel ayrıntıları içinde yaş ,cins,meslek bakımından birer temsilci olarak adeta görüntülemiştir.Takım oyunculuğun öne çıktığı bu fotoğraf  da Mollie Rallston(Pınar Gün Topçu),Giles Rallston(Alpay Ulusoy),Christopher Wren(Şevki Çapa),Bayan Boyle(Şebnem Gürsoy),Binbaşı Metcalf(Nezih Işıtan)Bayan Casewell( Gaye Alacacı),Bay Paravicini (Levent Şenbay)Komiser Trotter (Durukan Ordu)Radyo Anons (Ahmet Erkut),Haber Spiker(Hakan Aslan)isimleri yazılı her kimlik tüm fotoğrafın doğru karelerini oluşturmuş ve diğer teknik etmenlerinde  doğru yerde katılımı ile lobby ya da ortak buluşma salonu oyunun temel sahne fotoğrafını ve hareket noktasını oluşturmuştur.
 
Oyuncular Üzerine Küçük Notlar..
 
Mrs.Rallston ve Mr.Rallston otele dönüştürdükleri bu malikanede karşılayacakları müşteri heyecanına ilk perdenin başında biraz kendi heyecanlarını da katmışlar,konuşmalar her iki oyuncu içinde ezber akışı olarak algılanmış, ilk yarım saat içinde ise bu heyecanın  yerini daha sakin bir iletişim ile  karşılıklı dengeyi yakalayan oyunculuğa  bırakmışlardır.Genç Mr.Wren oyunda komik unsurların ortaya çıkmasına yardımcı olurken ,görüntüyü destekleyici kostüm rengi,saç ve davranışlarını pekiştiren yetenekli genç oyuncu ile   alkışlarımız buluşmuştur. Bayan Boyle gerçekten sahneye hakim olan devamlı olumsuzu getiren tavırları ile erken cinayete kurban gidişi  seyirci tarafından görsel eksiklik olarak hissedilmiştir.Binbaşı Metcalf ise mesleki özelliklerinin   getirdiği rahat ve ölçülü tavırları ile ortaya çıkan fotoğrafta  tecrübenin temsilcisi ve sürpriz kimlik olarak dikkatleri üzerine çekmeden  amacına ulaşmayı bilmiştir.Bayan Casewell sert , soğuk tavırlarını tamamlayan mimikleri ve özellikle de kostümsel bütünlüğü sağlayan erkeksi duruşunun  ortaya çıkardığı  fotoğrafın ilginç ismi olmuş, Bay Paravicini gerçekten sahne empatisi ile seyircinin fazlaca dikkatini çekmiştir.Komiser Trotter bu fotoğraf da en çok seyirciyi tedirgin eden kayakları,ilginç saçı,sert ve suçlayan uslübu nedeniyle fotoğrafımızda katil kim? sorusuna cevap arayan  ilk sekiz daha sonra yedi  kişiden biri olmuştur.
Dekor,Kostüm,Işık ve ….
 
Dekor Tasarımında Tayfun Çebi İngiliz yapısına ters düşmeyen renk, döşeme,yerleşim,aksesuar(Duvar tabakları,fotoğraf çerçeveleri,piyano,radyo,vb)perde ,duvar renk  uyumu ile perde modeli ve mevcut mekanda yarattığı tüm atmosfer ile gerçekten titiz bir çalışmaya imzasını attığı görülmüştür.
 
Kostum Tasarımında yine çok tecrübeli bir isim Sevgi Türkay çalışması kostümsel dönem özellikleri ile birlikte şapka,yelek,yaka detayları ,renk kombineleri ile tüm aksesuarlarda yakaladığı küçük ışıltılar kişilerde  önemli vurguya yardımcı olmuştur. Özellikle genç ve başarılı Wren için betimlediği yelek ile Casewell kostümü oyunda en başarılı kostüm parçaları olarak öne çıkmıştır.
 
Işık Tasarımında Osman Uzgören kar ,fırtına gibi iklimsel olayların pencere detaylarında oluşturduğu  ve belirginleştirdiği  izler ile iç ve dış mekana yansıyan diğer ayrıntıların görselliğinde gerçekten iyi olmayı !aşmıştır.Şömine başta olmak üzere ışığın dokunduğu her yer teknolojik gösteriye dönüşmeden ,seyirciyi yormadan doğru sınırları içinde başarı ile kalmasını bilmiştir.
 
VE…………….
 
 İpek Çeken’in   ….’Devletimizin tiyatrosunda  oynanan oyunların sürekliliği ,başarısı ile seyircisinin alkışı ve yolumuzun engelsiz, aydınlık olması dileği  bizim de dileğimiz  olmuştur.
                                                                    
 Füsun AKMEN BALKAYA
17.11.2018 /Şinasi Sahnesi-K.dere
 
Not: Olayların akışı içinde çok taze ve okuyarak gittiğim oyunda metne bağlılık ve söz konusu gerilimin ölçüsü beni ayrıca çok heyecanlandırmıştır.

Anahtar Kelimeler: Fare Kapanı, ankara devlet tiyatrosu



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir