MAKALELER

Düğün ya da Davul - Trabzon Devlet Tiyatrosu

2007.11.19 00:00
| | |
3191

Sizce Nasıl?
20. yılını kutlayan Trabzon Devlet Tiyatrosu perdelerini bu sezon farklı bir heyecanla açıyor...

     Yabancılaşmanın Yok Ettikleri  "Düğün ya da Davul" Trabzon Devlet Tiyatrosu

     20. yılını kutlayan Trabzon Devlet Tiyatrosu perdelerini bu sezon farklı bir heyecanla açıyor. Dile kolay 20 yıldır aralıksız tiyatro ve 100'ü aşkın oyun… Bu sezonu Haşmet Zeybek'in ''Düğün Ya Da Davul'' oyunuyla açan Trabzon Devlet Tiyatrosu tüm Trabzon'u ilçelerinden köylerine kadar tiyatroyla buluşturmaya kararlı.
 
     Seyirlik Oyunlar

    Seyirlik oyunlar, kısa oyunların peş peşe eklenmesinden oluşur. Değişik mekanlarda, değişik kişilerin taklidinden meydana gelen bölümler Meydancı, Oyuncu Başı, Kâhya vb. adlar alan bir oyun yöneticisinin yönetiminde, genellikle açık havada kimi zaman davul-zurna eşliğinde oynanır. Bu tür oyunlarda oyuncular gizlenme gereği duymadan seyircinin gözü önünde kılıktan kılığa girerler ve burada da oyuncunun ''ben şu anda rol yapıyorum'' gerçeğini vurgulaması önemlidir. Oyundaki türküler ve danslar, gerçek Anadolu türküleri ve danslarıdır. Oyunun dili, köy deyimleri başta olmak üzere, halkın, çeşitli yörelerin deyim ve sözleriyle kaba, yer yer saçmaya varan bir halk mizahı ile donatılmıştır.
 
     Oyunun Konusu

    ''Parası olmayan adamın sevdası olmaz…'' Oyundaki bu replik izleyenlere konu hakkında önemli ipuçları veriyor. Oyun, ''Fukara evliliğinin düzene karşı, para evliliğinin ise düzene uygun'' olduğunu gösteriyor bizlere. Bu bağlamda para-ahlak ilişkisi vurgulanıyor ve sömürü düzeninin toplumların kültürlerini nasıl yozlaştırıp, yok ettiğinin acı örneklerini gösteriyor izleyenlere. Ana kız kılığına giren iki erkek oyuncunun rap ritminde dansları ve konuşmalarıyla diyalog kurmaları günümüz popülist kültürün ne denli tehlikeli boyutlara vardığının somut göstergesi niteliğindeydi. Danslarla ve müzikle sunulan oyunda seyircilerle söyleşerek sosyal ve siyasal taşlamalar yapılıyor. (''Başbakan en çok kimden korkar?''. ''Artistlik yapma lan! Ananı da al, defol git!)
 
     Oyuncular Ve Oyunculukları

    Başarılı oyunculuklarıyla öne çıkan isimlerin başında Halil Ayan, Erşan Utku Ölmez, M.Fatih Dokgöz, Aslı Artuk, Fatih Topçuoğlu geliyor. Özellikle Ağa tiplemesiyle Halil Ayan övgüyü hak ediyor. Deneyimli oyuncu fötr şapkası, şalvarı, yakası yünlü ceketi, tespihi ve bilinen bıyığı ile görülmeye değerdi. Karadenizli Adam, İmam tiplemesiyle Fatih Topçuoğlu ve ağanın salak oğlu tiplemesiyle de M.Fatih Dokgöz son derece başarılıydı.
 
     Dekor, Kostüm, Işık

    Sahnenin ortasına yerleştirilmiş büyük bir davul ki, oyun bu davulun üstünde oynanıyordu. Ve sahnenin değişik yerlerine asılmış yöresel aksesuarlar gayet başarılı. Seyirlik oyunun önemli bir özelliği olan seyircinin gözü önünde, gizlenmeden kılıktan kılığa girme olanağı sahnenin sağına ve soluna yerleştirilmiş kostümlerle çok rahat bir şekilde tasarlanmış. Kostümlerde beğenemediğim nokta ise köylü kadınların kostümlerinin insanın gözünü epeyce rahatsız eden cırlak renklerden oluşmasıydı. Bir an kadınların sirkte olduğu hissine kapılmadım desem yalan olur. Renk uyumu açısından daha uygun bir kostüm tasarımı yapılabilirdi kanısındayım. Işıklar da başladığı gibi, aynı monotonlukta bitti desem çok da yanılmış olmam.
 
     Müzik Ve Dans Düzeni

    Oyunda müziklerin de çok önemli bir yeri vardı ve müzikler uygun bir biçimde seçilmişti. Ancak, koro halinde söylenen türküler, müziğin baskınlığı karşısında anlaşılamadı. Oyunun gelecek gösterimlerinde bu durumun düzeltilmesi gerektiğini düşünüyorum. Oyunun dans sahnelerinde ise değişik yörelerin halk oyunları kullanılmış. Oyun Karadeniz'de sahnelenince doğal olarak horon da kullanılıyor. Ama şunu belirtmeliyim ki, horon kültüründe yetişen ve bu işi alaylı öğreticilerden öğrenen biri olarak horon, atlayıp zıplamak, bacak sallamak değildir. Horonun da bir ruhu vardır. Oyunda eleştirilen yozlaşmaya, sözde horon gösterisiyle karşı çıkmakla neredeyse eleştirilen duruma malzeme olunmuş.
 
     Volkan Özgömeç

    Oyunun genç yönetmeni Volkan Özgömeç hoş, eğlenceli, yaratıcı kısacası seyirlik oyun geleneğinin kalıplarında başarılı bir oyuna imzasını atmış. Trabzon'daysanız ya da Trabzon'a yolunuz düşerse Trabzon Devlet Tiyatrosu Haluk Ongan Sahnesi'ne mutlaka uğrayıp, 20 yılın getirmiş olduğu deneyimi izlemelisiniz. İyi seyirler…

Anahtar Kelimeler: Düğün ya da Davul, trabzon devlet tiyatrosu, Haşmet Zeybek



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir