MAKALELER

Darül Love - Garaj İstanbul

2007.03.21 00:00
| | |
1966

Oyun kapalı toplumlarda travesti olmanın zorlukları üzerinden aşkı anlatıyor…

Ali Cem Köroğlu’nun yönettiği Dar-ül Love, Garajistanbul’un farklılığını yine gösterdiği bir opera. Oyun kapalı toplumlarda travesti olmanın zorlukları üzerinden aşkı anlatıyor…
 
   Garajistanbul sahne sanatlarındaki yenilikçi anlayışıyla birbirinden farklı projelere imza atmaya devam ediyor.


 

   Dar-ül Love, Ali Cem Köroğlu’nun tasarlayıp yönettiği, Murat İpek’in yazdığı, Kontrtenor Harun Ateş’in performansıyla izleyici karşısına geçtiği sıradışı yeni bir opera. Mayıs 2009’da ilk kez Rotterdam Opera Günleri’nde dünya prömiyerini yapan oyun, haziranda da Temps D’imagames Festivali’nde seyircilerden tam not almıştı. Garajistanbul’da sanatseverlerin karşısına çıkan Dar-ül Love’ ın müziklerini de Kapsül grubu yapıyor.
 
   Ali Cem Köroğlu, “İnsan olmak, insanları ayrım yapmaksızın her şeyiyle sevmekten geçer,” önermesini gösterisinin tamamına yerleştirerek; bir travestinin İstanbul’un arka sokaklarında yaşadığı trajik olayları seyirciyle paylaşıyor. Ortadoğu’nun sırlarla dolu aşk ve seks hayatının ince ince irdelendiği gösteride bir travestinin topluma bakış açısını seyrediyoruz. Toplumun onlara bakış açısını tahmin eden izleyen düşler aleminde Yafta ve Alara ile Ortadoğu’nun masalsı dünyasından Osmanlı edebiyatına; modern müzik tınılarından günümüz aşk travmalarına ince bir yolculuğa çıkıyor.
 

   Daha önce profesyonel sahne tasarımcısı olan Köroğlu ilk kez yönetmen koltuğuna oturuyor ve başarılı bir iş çıkartıyor. Murat İpek’in Osmanlı saray şairlerinin aşk şiirlerini andıran yorumuna modern tekniklerle katkıda bulunan Köroğlu, bir travestinin yalnız dünyasına, psikolojik olgulardan yola çıkarak eğilmiş. Acılar içinde yatağında ölümü bekleyen bir insanın düşünde yaşadıkları ile hesaplaşmasını iki ayrı bölümde anlatan yönetmen son derece başarılı. Ana-oğul çatışması, aşkın cinsellikten ayrılmadan cesurca işlenmesi operayı günümüz gösterilerinden ayırıyor. Ayrıca abartıya kaçmayan duygular, şiirlerin konulara uygun işlenişi, müziklerin rüya/hayal bölümünde derinlik kazanması tek perdelik gösteriyi daha bir anlamlı kılıyor. 
 
Kadın gibi hissetmek 
 
   Kapalı toplumlarda eşcinsel olmak ve bunu yaşamak imkânsız gibi gözükse de operadaki karakter bunu gerçekleştirerek son yolculuğuna çıkmaya hazırlanıyor. Suriye’de yaşanan eşcinsel öykülere Osmanlı dönemindeki eşcinseller de eklenince aslında bu durumun tarihsel bir gerçeklik olduğu da ortaya çıkıyor. Sınıfsal ayrıma maruz kalan bu insanların psikoseksüel bozukluk teşhisiyle hastanelerde raporlara maruz kalmaları, kabahatlar kanunun bağlı olarak sadece sokakta gezinmeleri için zabıtalara para ödemeleri oyunda eleştirilen önemli unsurlar. Ali Cem Köroğlu bu eleştirileri seyircilerin beynine ince ince dokuyor. Harun Ateş’in muhteşem yorumu da bunlara eklenince izleyenlerde derin düşünce sessizlikleri oluşuyor. Bir erkeğin kendisini kadın gibi hissetmesi hem patolojik bir hastalık hem de yaşama suçu ilan ediliyor.

 
   Operada her şeye rağmen aşk olgusu bütün olumsuzlukların üstesinden gelerek yaşama tutunma bağı olarak gösterilmiş. Işığın olağanüstü gücü ile desteklenen sahne yapısı, aşkın anlatımını kolaylaştırmış. Dar-ül Love bugüne dek bizlere anlatılan en aykırı ve en doğru aşk öyküsü. Yalnızlıklar içinde ölüme uzanan travestinin öyküsü aslında hepimizin yalnız dünyasını anlatıyor. Oyunu izlerken ister heteroseksüel olun ister eşcinsel, bütün duyguları tek noktada birleştiren o yüce duyguyu, aşkı hissedeceksiniz. 

Anahtar Kelimeler: garaj istanbul, Darül Love



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir