MAKALELER

Çıkmaz Sokak Çocukları - Tiyatro Yanetki

2017.02.15 00:00
| | |
1134

Sizce Nasıl?
"Çıkmaz Sokak Çocukları'nı 2017 tiyatro sezonunda sahnelemeye başladı...

Profesyonelliğin Zirvede Olduğu Oyun: ‘Çıkmaz Sokak Çocukları’
 

Tiyatro Yanetki, ABD’li oyun yazarı Lyle Kessler’ın 1983 yılında yazdığı dünyaca ünlü oyunu ‘Çıkmaz Sokak Çocukları’ nı 2017 tiyatro sezonunda sahnelemeye başladı. 1990’lı yıllarda İstanbul Şehir Tiyatroları’ nın repertuarına aldığı gösteri, ABD’ nin mafyatik ilişki biçimlerini iki kardeşin hayatı üzerinden irdeliyor. Duygusallığın ve komedinin zirvede olduğu oyunda, Tiyatro YanEtki profesyonellik düzleminde en başarılı işini gerçekleştirmiş. Orphans orjinal adıyla 1987 yılında beyazperdeye aktarılan yapım; Harold, Treat ve Philip adlı üç kişinin aynı evde yaşadıkları ilginç hayat düzlemini aynı çizgide kesiştirmiş. ABD’ nin sosyoekonomik yapısını gerçekçi biçimde bize aktaran dram-komedi ağırlıklı oyunu Serkan Üstüner yönetirken sahnede Yağız Can Konyalı, Faruk Barman ve İştar Gökseven görev alıyor. 

Çıkmaz Sokak Çocukları, yazarın Chicago yerine Philedelphia’ da geçirdiği olay örgüsüyle tam anlamıyla şahane bir metin. Anne-baba olmadan yaşamını devam ettiren Treat ve Philip adlı iki kardeşin yaşamla olan kavgalarında birbirlerinden başka tutunacak dallarının olmayışı, saplantı boyutunda koruma içgüdüsünü harekete geçirir. Treat, saf-masum (biraz akli olarak yoksun) küçük kardeşi Philip’ e dışarıdaki dünyayla ilgili onlarca yalan söyleyip onu evin içinde tutar. Bunu yapmaktaki amacı, hayatta tek güvendiği insan olan  kardeşini yanında tutma korkusudur. Dışarıdaki havanın o’nu mahvedeceğini, insanların acımasızca birbirlerini öldürdüğünü söyleyen ağabey, kardeşine bakmakla olan görevini eksiksiz yerine getirir. Ta ki bir gün eve Harold adlı adamı getirene kadar. Orta yaştaki adamı soymak için kaçıran Treat, adamı bağlar ve cüzdanını alır. Fakat Harold’ ın umursamaz, babacan tavırları ile iki kardeş ortada ne olup bittiğine şaşırır. Kendisinin de yetimhanede yetiştiğini anlatan Harold iki kardeşi bir baba iç güdüsüyle korumaya başlar. Parası olduğu için Treat’a iş imkanı sağlar, Philip’e dünyanın nasıl bir yer olduğun tüm gerçeğiyle anlatır. Küçük kardeşin yaşamla olan özgüven problemini çözen gizemli adam, çocukların kalbinde elde ettiği güvenle evin içinde başka bir dünya kurmaya gayret gösterir. 

Yazar Kessler, ABD’ nin görünmeyen öteki yüzünü aynı evin içinde kesişen üç insan üzerinden anlatıyor. Mafyanın toplum üzerindeki etkisi iyiden iyiye artıp, yoksulluk çeken insanların ne denli kötü hayat yaşadıkları gerçeği bizleri düşündürürken,  komedinin gücünü kullanan yönetmen Üstüner, elinden geldiğince keskin duygusallığa teslim olmayan oyun akışı sağlıyor. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, Clint Eastwood üstünden yapılan göndermede, yoksul dünyaların aslında hayalden öteye gitmeyen rüyalarına ulaşıyor olmamız. Eve getirip fidye istediği Harold iki kardeşin yıllar önce evi terk edip giden babası olabilir mi? Ya da iki kardeşin yaşam şartlarını görüp kendi geçmişiyle mukayese eden bir adam mı var karşımızda? Sinirli, dediğim dedik Treat içten içe eve gelen bu adama sevgi beslerken, Philip yıllardır aradığı baba şefkatini Harold üzerinden gerçeğe dönüştürebilecek mi? Tüm sorular bizi çatışma içinde bıraktığı için, yönetmen kafasındaki düşüncelerin tamamını rahatlıkla sahneye aktarıyor. Olayları çözümlemek isteyen seyirci üç insanın hayatına girip, olayların akışı içinde konudaki gizemi analiz etmeye çalışıyor. 

Serkan Üstüner’ in yönetimsel anlamda çatışma yüklü komedi-dram durumunu iyi analiz edişi oyuncuların yükünü hafifletmiş. Harold rolünde İştar Gökseven’in  ustalığını konuşturup sahnedeki mafyatik görünümlü duygusal adamı doğru çözümlediğini gördük. Harold’ ın bakışlarındaki gizemi hissettikçe ‘acaba bu insan bu çocukların babası olabilir mi? sorusunu kendimize sorup durduk. Sonuçta bunun cevabını oyunun son bölümünde seyirci kendisi karar versin. Spoiler verip oyunu izleyecek olanları hayal kırıklığına uğratmak istemem. Treat rolünde Faruk Barman’ ın asi-korumacı ağabey yapısı her açıdan kusursuz. Tüm olanları reddettiği ikinci perdedeki duygusal tavrı gerçekten büyüleyici. Philip’te Yağız Can Konyalı’ nın gerçeküstü rol kesimi olağanüstü. Karakter oyuncusu bağlamında her role girebilen genç oyuncu, tiyatro sahnelerinde parıl parıl parıldıyor. Üç oyuncunun başarılı uyumu, ortadaki profesyonel sahne tasarımının gücüyle pekişmiş. 

Tiyatro YanEtki, ‘Çıkmaz Sokak Çocukları’ nda sinemadan tiyatroya aktarılan başarılı çalışmayla muhteşem bir işe imza atmış. Siz siz olun, böylesi şahane gösteriyi mutlaka aklınızın bir köşesine not edin! 

Anahtar Kelimeler: çıkmaz sokak çocukları, tiyatro yanetki, lyle kessler, serkan üstüner



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

Görüş Bildir