MAKALELER

Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu

2014.04.23 00:00
| | |
3816

Adana Devlet Tiyatrosu, bu sezonki yeni oyunu “Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek/ Lazaritsa”yı 21 Ocaktaki prömiyeri ile görücüye çıkardı...

 

İnsanın ve Doğanın Dönüşümü...
  

Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek - Adana Devlet Tiyatrosu

Adana Devlet Tiyatrosu, bu sezonki yeni oyunu “Bir İnsan, Bir Ağaç, Bir Köpek/ Lazaritsa”yı 21 Ocaktaki prömiyeri ile görücüye çıkardı. Oyun Yordan Radiçkov’un metninden Hüseyin Mevsim’in çevirisi Umut Toprak yönetimindeki Şirin Toprak ve Devrim Evin’in projesiyle sahneleniyor.

“İnsanın doğa karşısındaki konumlanışı ve iktidar mücadelesi varoluşunda değişimi de beraberinde getirir.” ana fikrinden yola çıkan metin, oyunun adından da anlaşılacağı üzere üç kahraman (bir insan, sahibi olduğu bir köpek ve kendisini güvende hissettiği tek yer olan bir ağaç) arasındaki ilişkiyi konu ediniyor. Egemen güç olan ve başlangıçta iktidarı elinde bulunduran insan(Lazar), çıkarına uygun olmayan herhangi bir durum karşısında şiddeti kullanmaktan geri durmaz ve güçsüz olanı ezmeye, köpeği (Karabaş)ı öldürmeye niyetlenir. Ancak her şey insanın istediği gibi gitmez ve elinde bulundurduğu tek mermi köpeğin zincirine isabet eder. Böylece güç el değiştirir ve insanın doğa ile çaresizce mücadelesi başlar. El değiştiren güç zamanla insan ve köpek kimliklerini birbirine karıştırır ve belirsiz bir dünya ortaya çıkar.

Oyunun olay örgüsü yok denecek kadar az ancak zaman kavramı oyunun bütününe öylesine nüfuz etmiş ki insan, bu süreç içerisinde atalarına (Adem ile Havva’ya) dönüş yapar ve böylece geriye doğru bir dönüş başlar. Dört mevsimin döngüsünde kendi tutsaklığı içinde sayıklamalarla mücadelesini sürdüren insan, doğanın her haliyle mücadele eder ve bu her haline rağmen yaşamını sürdürmeye çalışır. Gücün yeni sahibi köpek, yaşam alanı ağaç, korkuturcasına şiddetli çakan şimşek, yanan orman, bardaktan boşalırcasına yağan yağmur ve tipiye dönüşen kar; insanın hiçbir müdahale imkânı olmayan güçlerdir ve insan buna boyun eğmek zorunda kalır.

Yönetmen Umut Toprak ve dramaturg Şirin Toprak’ın oyun metnine verdiği önem ve metni doğru yorumlaması oyunun en büyük başarılarından. Yönetmen, Devrim Evin’in oyunculuğuna serbestlik tanımakla birlikte insanın doğa ile mücadelesinde doğaya karşı aldığı yenilgiyi, psikolojik çöküşü ve kabullenişi kahraman üzerine de yansıtabiliyor. 
Tek kişilik bu oyunda Lazar’ı canlandıran Devrim Evin, fiziksel ve vokal gücünü de kullanarak insanın korku, hırs, acıma, çaresizlik gibi hallerini anlık durumlara uygun bir şekilde başarıyla yansıtabilmiş. Devrim Evin’in alçalıp yükselen hislerle beraber oraya çıkan vokal gücü seyircinin oyunu takip etmesini de kolaylaştırıyor.
 
Altı metrelik yükselti ve dört metrelik genişliğe sahip ağaç dekor, Ali Cem Köroğlu önderliğinde çok titiz bir çalışmanın sonucu ortaya çıkmış, fon olarak siyah ve beyazın oluşturduğu kontrast ağacın daha da önem kazanmasını vurgulamış. Yetmiş dakika süren ve yoğun bir dikkat isteyen oyunda Lazar, oyun boyunca dekorun her metrekaresini özenle kullanıyor ve böylece boşluk hissinin oluşmaması için gerekli devinim sağlanmış oluyor.
 
Gelelim oyunun en başarılı yanına. Yönetmenle büyük bir uyum içinde çalışan ışık tasarımcısı Halil İbrahim Karahan, bütün bir insan yaşamını dört mevsime, her mevsimi gecesiyle gündüzüyle ayrı bir parça haline getirilmiş oyunu oldukça renkli ve renkleri de birbiriyle uyum içinde aktarmış. Her mevsimde ayrı bir renk alan fon, dekor için kimi zaman bir kontrast kimi zaman da gölge etkisi yaratıyor. Dekor üzerinde yapılan ışıklandırmalar zamanın geçişi hakkında bilgi vermekle birlikte doğanın canlılığını göstermek için de kullanılmış. Işıklandırmaların yanı sıra hareket halindeki görüntüler(kar, şimşek, kuş, yaprak) de sabit ve sınırlayıcı dekorun aksine doğanın hep bir dönüşüm içinde olduğunu gösteriyor.

Oyun boyunca vokal eşliğinde tekrarlanan viyolonsel ve piyanonun yanı sıra saksağan, guguk kuşu, sığırcık sesleri Lazar’a meydan okuyan doğanın parçaları görünümünde. Yönetmen Umut Toprak ve dramaturg Şirin Toprak, müzik direktörü Harun Ateş ile birlikte doğanın seslerini de piyano ve viyolonsel ile vermeyi tercih etmiş. 
Oyun künyesinde adı geçen herkesin emeği ortada. 2014 Adanalı tiyatro severler için oldukça iyi başladı diyebiliriz.

KÜNYE
Yazan: Yordan Radiçkov
Çeviren: Hüseyin Mevsim
Proje Ekibi: Umut Toprak,Şirin Toprak, Devrim Evin
Yöneten: Umut Toprak
Dekor Tasarımı: Ali Cem Köroğlu
Giysi Tasarımı: Bengisu Mukiyen
Işık Tasarımı: Halil İbrahim Karahan
Görüntü Tasarım: Şirin Toprak
Müzik: Nuri Harun Ateş
Yönetmen Yardımcısı: Devrim Evin
Reji Asistanı: Ayhan Demirtaş

ROL DAĞILIMI
Lazar: Devrim Evin

    
Sahne Amiri:Muhsin Çıtak
Kondüvit:Murat Dülger
Işık Kumanda:Hamdi Erkan
Suflöz:Emek Doğan Demirağ
Dekor Sorumlusu:Serkan Çil
Fotoğraflar: Ali Mesut Yavuz(Özel teşekkür)

MUSTAFA BAL

Anahtar Kelimeler:



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir