MAKALELER

Bayrak - Krek Tiyatro

2009.04.17 00:00
| | |
1656

Sizce Nasıl?
dramatik yapısındaki hatalarla beraber, usta oyuncuların sahnede oyuna karşı geliştirdikleri pozitif yaklaşımlarla farklı bir anlam kazanıyor...

Krek Tiyatro Topluluğu, uzun bir süreden sonra Berkun Oya'nın yazdığı Bayrak adlı oyunla tiyatro severlerle buluşmaya devam ediyor. Oyun, dramatik yapısındaki hatalarla beraber, usta oyuncuların sahnede oyuna karşı geliştirdikleri pozitif yaklaşımlarla farklı bir anlam kazanıyor. Son zamanlarda İngiltere de 'in yer face' denilen akımın izini Türkiye'de görmeye başladık. Gerçi Dot Tiyatro bu akımın önemli temsillerini tiyatrosunda yapmaya devam etse de, gerçek anlamda Türk bir yazarın 'İn Yer Face' ile tanışmasına şahitlik ediyoruz. Ama bu şahit oluş başarılı mı? İşte bu nokta çok tartışılacak. Berkun Oya'nın tarzı ve anlattığı konunun dramatik yapısı kendi içinde çelişkiler doğuruyor. 


     Oyunda gazetelerin 3. sayfa haberlerinde sıklıkla rastladığımız bir konu bizlere hatırlatılıyor. Kendi hallerinde yaşayan 4 kişilik ailenin yaşadığı trajedi, insanın dünyada var olmasını sağlayan birliktelik duygusunun önemini bir kez daha gözler önüne getiriyor. Ailedeki iki erkek çocuğun mutsuz/umutsuz evlilikleri sonu ve başı belli olmayan bir konu ile tiyatro severlere sunuluyor. Evliliğini sürdüremeyerek boşanan bir ağabey; mutlu bir evlilik yaptığını sanan ama bir yazarla aldatılan evin küçük oğlu; anne babanın çaresizce yaşanılan olayları izlemeleri ve işlenilen cinayet konunun özünü oluşturmakta. 
 
    Berkun Oya, oyununu 5 ayrı episoda bölerek sunuyor. Fakat her episod konuyu daha bir anlaşılmaz hale dönüştürüyor. Oyunun başında eşini öldüren küçük kardeşin evde yarattığı kaosu görüyoruz. Babanın ve annenin çığlıkları, hayata karşı isyanları izleyicileri derinden etkiliyor. Episodlar ilerledikçe izleyiciler zamanda yolculuğa çıkıyor. Olayın saatler öncesine, hemen öncesine dönülüyor. Olaylar izleyene gösteriliyor. İlk episodda anne/baba/küçük oğul evin büyük oğlunu beklemektedirler. Evin büyük oğlu, kardeşinin öldürdüğü karısını gömmek için eve gelirken trafik kazası ile hayatını kaybetmektedir. Bu durum aileyi yıkmıştır. Diğer bölümlerde zamanda dönüşlerle beraber kadının neden öldürüldüğü tüm çıplaklığıyla ortaya konulur. Kadını öldürenin büyük ağabey olduğu anlaşılır. Ve kadının aldattığı adamı da büyük ağabey öldürmüştür. Baba ilk bölümde gelinini öldüren oğlunu reddetmektedir. Katil olan oğlunu silmiştir. Ama konunun sonunda, büyük oğlunun öldürdüğü yazarı da gömmek için oğlu ile iş birliği içine girmiştir. 
 
    Berkun Oya, çok güzel bir konuya eğilmiş. Oyunun üzerinde de titizlikle çalıştığı da ortada. Ama karakterlerin dramatik yapısını çözememiş. Olaylar ve kişiler üzerinde biraz daha çalışmalı. Yazdığı ve yönettiği oyununu daha güzel bir hale dönüştürebilir. 
 
    Usta Oyuncularla Sağlanılan Başarı
 
    Oyunda Türkiye Tiyatrosu'nun en değerli oyuncularını izliyoruz. Annede ve babada Ayten Uncuoğlu ve Köksal Engür ikilisinin inanılmaz performansı izleyenleri büyülüyor. Türk dizilerinde rol alan iki oyuncu, tiyatro sahnelerinde daha bir başarılılar. Özellikle de Ayten Uncuoğlu'nun yaşanılanlara karşı isyanı 'aldatmak ile öldürmek' arasında sıkışan küçük oğul rolündeki Ali Atay'ın önünü açıyor. Atay, annenin bu isyanı karşısında, karakterinin psikolojik yorumunu daha bir başarılı çözümlüyor. Köksal Engür, müthiş bir karakter oyuncusu. Ama oyunda ses sorunu yaşadığı ortada. Ağabey rolünde Okan Yalabık, psikopat karakterini yerinde tepkilerle oynuyor. O da ölüm sahnelerinde başarılı. Canan Ergüder için yazacaklarımı grubun dışında tutuyorum. Son derece başarısız. Aldatan bir eşi oyunculuk adına taşıyamıyor. Görünüş itibari ile bu role yakışmıyor. Oyunun yükünü omuzlayamamış. Abartılı bir oyunculuk sergiliyor. Bartu Küçükçağlayan, bir kadını kendi tuzağına düşürerek, kadının duygusal boşluğundan yararlanan yazarı canlandırıyor. Kendisine bir roman konusu bulma adına büyük bir faciayı meydana getiriyor. O da son derece başarılı. 
 
    Neye ve Kime Göre Aldatmak
 
    Oyunda, Berkun Oya'nın aldatan kadını masum göstermesi çok güzel düşünülmüş. Eğer bir kadın mutuz ise aldatması kadar doğal bir şey olamaz. Evde sadece o'nu sevişmek için bekleyen bir kocanın olduğunu bilen kadının, başka bir erkeğe duygusal olarak yaklaşması çok normal. Ve bu durumda kadın değil erkek aldatan konuma dönüşüyor. Kadını seks aracı olarak gören evin küçük oğlu, egosunu tatmin etmek için; eşinden ayrılan ağabeyiyle eşini acımasızca öldürüyor. Aldatan ve aldatılan kavramları bir anda yer değiştirebiliyor. Grup 5 senelik aranın ardından yoluna dolu dizgin devam ediyor. Bu oyunu bir yere not edin. Sakın kaçırmayın…

Anahtar Kelimeler: Bayrak, Krek Tiyatro



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir