MAKALELER

Araba Sevdası - Aden Sanat

2016.04.19 00:00
| | |
1009

Sizce Nasıl?
Sezonun sonlarına doğru geldiğimiz bugünlerde, bu sezona dair birçok yeni oyun izleyici ile buluşmuştu.


ADEN SANAT’TAN “ARABA SEVDASI” OYUNU İNCELEME VE ELEŞTİRİSİ

Sezonun sonlarına doğru geldiğimiz bugünlerde, bu sezona dair birçok yeni oyun izleyici ile buluşmuştu. Bunlardan birçoğunu da izleyerek gereken değerlendirmelerde bulunmuştuk. Bu sezonun yeni ve merak edilen oyunlarından bir tanesi de hemen hemen hepimizin bildiği Recaizade Mahmud Ekrem’in meşhur romanı Araba Sevdası’nın sahneye uyarlamasıydı. Bu oyunu izleyerek çarpıcı tespitlerde bulunduk. Ayrıca genç yönetmenleri ve oyuncuları destekleyen daima profesyonellerle profesyonel prodüksiyonlar yapmaya çalışan Aden Sanat, bu oyun için ne kadar başarılı olabilmiş hep birlikte görmüş olduk.


GENÇ YÖNETMENLER; İSTİKBAL VAAD EDİYOR.

Oyunda ilk göze çarpan, oyundaki reji önermeleri ve oyun atmosferi oluyor. Bu da direkt olarak yönetmenin başarısını ortaya koyuyor. Bu sezon birkaç genç yönetmen izledikten sonra kendi kendime “Oh, şükürler olsun. Artık eski yönetmenlerin bumerang sistemindeki dön-dolaş-başa gel rejilerini izlemek zorunda kalmayacağız. Ülkede sanatsal üretim artık başladı.” demiştim. Bu oyundaki yönetmen faktörü de bu tezimin ispatı oldu. Oyun baştan sona yönetmen elinde ve kontrolünde olduğu aşikar ortada. Usta bir elden çıkmış, ince ince işlenmiş bir dantel gibi uzaktan bakınca estetik, içine girince ne kadar ince ince işçilik eseri olduğu görülüyor. Bu mantıktaki genç yönetmenlerin sayılarının artacağı günleri görmeyi diliyoruz. Yine alternatif tiyatrolar arasında bu yıl gördüğüm en iyi prodüksiyonlardan birisiydi.


OYUNCULUKLAR; EN AKILDA KALANLARDANDI.

Yönetmenin kurduğu oyun atmosferinden sonra en etkileyici ve akılda kalıcı olarak söylenebilecek olan oyunculuklardı. Başrolde Bihruz Bey’i yönetmen Şafak Tok oynuyordu. Öyle bir performans sergiledi ki metinin en durağan yerlerinde bile bu performansı sayesinde seyirci sıkılmadı. Oyunun seyirlik hazzı her zaman zirvedeydi. Şafak Tok’u 2011 de Yiğit Sertdemir’in yönettiği Dejan Dukovski’nin Barut Fıçısı oyununda Angela olarak izlemiştim. O zamanlarda epey kendisinden güzel bahsetmiştik. O zamandan bu yana hem oyunculuğunu geliştirerek, hem de tiyatro yönetmenliği yüksek lisansı yaparak kendini geliştirmiş. Oyun sonu yaptığımız görüşmede bizzat bunları kendisine de ilettim. Diğer oyuncu arkadaşlarda yine hem dönemi yansıtma olarak, hem de ellerindeki karakterlerin kimlik çözümlemelerini iyi bir şekilde yaparak başarıya ulaşmışlar. Hepsini dozunda ve yeterli buldum. 


TEK PROBLEM; METİNDEKİ EKSİKLİKLER

Oyun prodüksiyondan yönetime kadar tamamıyla güzel örülmüş bir oya gibi benzetmesini kullanmıştık. Gerek dekor, gerek oyunculuklar ve gerekse oyun için bestelenmiş şarkısına kadar tam anlamıyla çok çalışılmış bir yapıt olarak karşımızda duruyor. Fakat oyunda bariz göze çarpan metindeki, uyarlamadaki eksikliklerdi. Çok fazla söze dayalıydı. Durum içermiyordu. Bu yüzden oyuncular aşırı efor sarf ederek bu durumu kotarmak istedi. Birçok olay örgüsü içindeki küçük hikâyeler net değildi. Keskin olay dönüşleri, dönüşümleri metin içerisinde belirgin olmadan oyun içerisinde aktı gitti. Yani herkesin anlayacağı dilden örnek verirsek, Titanik hikâyesinde buz dağına çarpılan kısım net olmalı. Çünkü orada olay örgüsü içerisinde hikâyenin en net kırılma-dönüşüm noktası mevcuttur. Buz dağına çarpılan kısmını basit bir şekilde geçiştirip kaynatırsak, senarist o kısmı belirgin yazmazsa yönetmen kafasında ekleyeceği birkaç kareden öteye gidemez. Bizde o hikâyenin kırılma anını net göremezsek ana iskeleti kafamızda tasavvur etmekte güçlük çeker, oyun çıkışında ne izlediğimizi ifade etmekte güçlük çekeriz. Dolayısıyla oyun onca emeğe rağmen çoğu kişi tarafından başarısız sayılabilir. Velev ki bu oyun için başarısız asla diyemeyiz ama “metin üzerinde biraz değişikle mükemmeli yakalayabilir” diyebiliriz. 


Yasin ÇETİN
Karagozseymen@gmail.com

Anahtar Kelimeler: aden sanat, araba sevdası



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

Görüş Bildir