MAKALELER

Altın Kız - Ankara Devlet Tiyatrosu

2018.11.23 00:00
| | |
2899

Sizce Nasıl?
Bir varmış, bir yokmuş ile başlayan masal anlatıları genel olarak bizler için sevgi, hoşgörü, iyilik, mutluluk habercisi olmuştur.

 

Annem Güneş Seazi Akmen Anısına….      

 

SANATA KADRO BEKLEYEN ME ZUN SANATÇILAR  MASALI VE ‘’ALTIN KIZ’’

Masalları   hepimiz sevmişizdir…. 


Bir varmış, bir yokmuş ile başlayan masal anlatıları genel olarak bizler için  sevgi, hoşgörü, iyilik, mutluluk habercisi olmuştur. Düş ile gerçek arasında olağanüstü eylemler ,ahlak ve erdem gibi evrensel niteliklerin buluştuğu masal tarihinde , Grimm kardeşlere haklı başarıyı yazılı anlatıma geçiş  kazandırmıştır. Kül Kedisi, Pamuk Prenses, Kırmızı Başlıklı Kız, Heidi gibi masallar çocukluk rüyalarımızın kahramanları olmuşlardır. 


 VladimirPropp’un söylediği gibi ‘Masallar neredeyse bir yap boz düzeni içinde hep aynı birbirinin tekrarı olmuşlardır.’


 Masallar yapılarındaki benzer düzene rağmen genç ve çok genç ! okuyucusu-seyircisinin öğretisinde  ve kazandırdığı değerler ile verdiği mutluluk bakımından daima özelliğini aynı tazelik ile korumuştur.


Altın Kız, yazar Keva Apostolova yönetmen Seval Ersu …
Çağdaş Bulgar kültürünün önemli bir ismi olan Keva Apostolova ile Altın Kız masalında Ankara Devlet Tiyatrosu oyuncularından Seval Ersu  yönetmenlik çalışmasında buluşmuştur.


Apostolova Bulgar Tiyatrosu Theatre’nın baş editörü ve önemli sayıda şiir koleksiyonunun sahibi çokca  ödül ve kitabın da yine sahibi başarılı bir isim olarak yukarıda  anılan oyunda da  yazar olarak imzası bulunmuştur.


Üvey annesi tarafından ormana gönderilen Altın Kız ,ormanda karşılaştığı gerçeküstü güçlerin temsilcisi olan kahramanlar Peri,Kanatlı Karınca,Uğur Böceği,Çekirge ve Horoz  sayesinde mücadelesini kazanmış ,masal atmosferinin kendine özgü yapısı içinde iyi-kötü,doğru-yanlış,gerçek-düş karşıtlıklarını özenle  vurgulayarak evrensel niteliklerin ışığında iyilik,arkadaşlık,kardeşlik,yardımlaşma,mutluluk ,adalet  kavramlarına ulaşmayı da hedeflemiştir.Dramatik yapıyı güçlendiren karşıtlıklar Altın kız  üvey annesi ve üvey kardeşi arasında siyah ile beyaz kadar netlik kazanmış ,Baba, Büyücü Nine,Peri ,Prens ile diğer kahramanların etkisi dans,müzik ile pekiştirilerek güçlendirilmiştir.Erdemli bireyin ulaştığı mutluluk üzerinde durulmuş ve mutlu sonun hak edilişi festival havasında kutlanmıştır.Bu kutlama ritüel havasında büyülü yolculuğun mutlu sonunu da  işaret etmiştir.


Yönetmen Seval Ersu’nun  geleceğin seyircisi ile oyunda kurduğu bağ gerçekten alkışlarımıza neden olmuştur. Çünkü seyircisini her şeyden önce bir birey olmanın önemi içinde kavramış ve seyirci koltuğuna oturan  zekasına, algılama gücüne ve çağının özelliklerini taşıyan bu çok genç !seyircisinin çocuk olduğunu  unutmadan onlara güveni rejinin ana hedefini oluşturmuştur.Anlatısında gereksiz tekrarlardan ,vurgulardan kaçınmış masalsı yapının tüm mutluluk verici atmosferinden asla uzaklaşmadan yaşadığımız dünyanın sert,acımasız yapısını doğru kahramanlarının, doğru dokunuşları ile seyirciye yansıtmayı da ihmal etmemiştir.


Yönetmen Ersu’nun bir başka başarısı da  çok zor bir işi yani çocukların seviyesine çıkabilmeyi başarması olmuştur.Aslında hepimizin alışık olduğu yaklaşımın tam tersi olan düşüncenin yerleşmiş olduğu büyüklerde ,Ersu gerçekten çağdaş yaklaşımı bilinçli olarak kullanmış ve  oyunun başka bir gizil yanını yönetmen olarak  ortaya çıkarmıştır.
Yaş, süre, renk, eylem, anlatı, dans, şarkı ,müzik, ışık ,efekt anlamında Çocuk Tiyatrosu’nun özelliklerini unutmamış dekor,kostüm  de olabilecek  abartılı desteklerin  çekici ve parlak düzeninde kullanmış ve Altın Kız masalını  gerçekten çağımızın çocuklarına uygun anlatım diline ,beden dilini de uygulayarak en   doğru  oyun anlayışını yansıtmayı başarmıştır.Böylece yarının bireyine seslenmiş,seyircisine de farklılıklarını  fark ettiğini bu günden yavaşça bu çağdaş çalışmayla   fısıldamıştır.
Kadro Bekleyen Mezun Sanatçılar Ve….


Yeşimgül  Alaydın,Orida Yıldıran,Fikriye Musluoğlu,Hakan Sağlam, Taner Aktaş,Dilek Ersoy,Umut Yılmaz,Çilem Avunç, Çisel Ocak,Mehmet Uğur Nak ,Eylem Dağarslan başarılı oyunculukları ile oyun süresince performanslarını aynı tempoda sürdürmüşler ve beden dillerini de çok iyi kullanmayı başarmışlardır.
Devlet Tiyatrolarında kadrosuz ücretli çalışan bu sanatçı genç mezunların başarıları bir kez daha kadro anlamında beklentilerinin gerçekleşmesi anlamındaki görüşlerimizle oyun süresince  de  buluşmuştur.


Deko,Kostüm,Işık,Dans,Müzik,Koreografi anlamında Özge Akarsu, Fatma Sarıkurt, Mehmet Yaşıyan,Kemal Günüç- Ümit Bayraktar,Yıldız Venedik ile Meriç Bardakçı(Dramaturg),Delik Arıbal(Yönetmen Yardımcısı) ortak çalışmasının başarılı etkileri oyunda takım  anlayışını öne çıkarmıştır.


Eylem Dağarslan,Levent Kaloç,Soner Yücel,Alper Şarvan,Nusel Ertem,Alaattin Koçak,Barış Gürbüz-Galip Tezcan,Rabia İpek,Serdar Yener,Cumhur Temiz,RüveydaErdem-ZekiyeYetkin Bal ‘a da çocuklarımızın güzel dünyasına bulundukları katkının sanat dokunuşu olması için  verdikleri  desteğe de   teşekkürlerimizi iletmek isteriz… 

Füsun Akmen Balkaya
 Başkent- Ankara /2018

Anahtar Kelimeler:



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir