MAKALELER

3. Bölüm ( KÖKLER ) Sığacık

2020.01.20 00:00
| | |
2739

Sizce Nasıl?
Amatör Tiyatrolar Dayanışması Kampına ilk kez davet edildim.

Amatör Tiyatrolar Dayanışması Kampına ilk kez davet edildim.
Türkiye'nin bir çok yerinden gelen üniversitelerin tiyatro topluluklarına üye öğrencilere ait bir dayanışma kampı.
Ağustos ayının son günlerine gelen kamp için Sokak ve Performans Sanatları Atölyesi de programa dahil edildi.
Sığacık Sokak Sanatları Atölyesinin kuruluş ve genişleme hikâyesinde benim için önemli noktalardan biriydi.
Bir çok yaz tatilimi burada geçirmiş ve hayata geçirmek istediğimiz  sokak projelerinin kuluçka zamanlarını ufak sandalım "Deniz İti" ile planlamıştım.
Festivalin başlangıcından önceki yaz süresi oldukça yoğun geçmiş ve Kaz dağlarında yapılan altın madeni protestosu esnasında  kanguru bacak performansım ve dostlarımızla yaptığımız kortej ve binlerce kişinin yürüyüşü ulusal medya kanallarında hepimizin hedef olarak gösterilmesine neden olmuştu.
Sosyal medya üzerinden bir çok tehtit aldığım için bir süre ülke gündeminin dışında durmayı tercih etmiştim.


Atölye çalışması için üniversiteli dostlarla eğitim çalışmalarına başladık.
Teos antik kentine yakın bir kamp alanında olmamız uhrevi olarak bana daha da keyif veriyordu.
Tarihteki ilk aktör birliği burada kurulmuştu.
İon kentlerinde huzursuzluğa yol açtıkları için kovulan sanatçılara kapılarını açarak tarihte ilk kez Dionysos adı altında sanatçılar birliği kurulan bir kentti.
Ve aradan geçen yüzlerce yıla rağmen değişen bir şey yoktu.
Sokakta sanat sergilediğimiz için aldığımız kötü olur tehtitlerinden sonra  sığındığımız sakin bir limandı.
Sığacık için süreç Sadun Boro'nun teknesiyle Dünya turuna buradan çıkması ile başlamış ve sonrasında gün geçtikçe tanınmış ve gelişmişti.
Kale içinde kalan eski köy alanında kızımın annesi ve ailesi uzun süre yaşamış hatta kızımın dedesi Sığacık içinde yaşanmış dönemin öykülerinden bir kitap yazmıştı.
Kale içinde kalan ve bir zaman önce para etmeyen eski evler Büyükşehir Belediyesinin de desteklemesi ile restore edilmiş ve yerel belediyenin çabaları ile turizm açısından kalkınmaya başlamıştı.

Yerel halkın geçimi önceki dönemde sadece deniz ve balıkçılık olmasına rağmen yapılan ve yapılması düşünülen balık çiftlikleri, oteller ve diğer işletmeler doğanın kirlenmesine neden olmuştu.
Üniversite öğrencileri ile doğa ve çevre kirliliği üzerinden bir proje gerçekleştirmek istediğimi ilettim.
Bulabildiğimiz her türlü obje bizim için yaratım sürecine dahil edilebilir eşyalardır.
Ev sahibimiz Teos Sanat Kampı yöneticileri depolarında bulunan eşyaları kullanmamıza izin verdi.
Var olan kalın bir su borusu hikayenin başlangıç noktası oldu.
Doğanın kirlenmesi karşısında ona kordon bağı ile bağlı insanın çaresizliğini betimlemek istedik.

Bir tutam bile yeşillik gördükleri zaman bundan rahatsız olan bireyler ve kurumlar arasında zamanla nefessiz kalabileceğimiz düşüncesi alt hikayelerimizden biri oldu.
Öğrencilere kendileri için beş litrelik pet şişelerden gaz maskeleri üretmelerini istedim.
Benzerlerini gezi olayları esnasında yaratıcı bireyler kullanmışlardı.
"Kapitalizim gölgesini satamayacağı ağaçları keser" ana fikrinden yola çıkarak Sardes'te sergilediğimiz kapitalizmi sembolize eden  canlı heykel konseptini tekrar kullandık.
Festivallere giderken ekstra kostüm götürmek çoğu zaman zor olduğundan genelde yanınızda bulunan malzemeleri değerlendirmek daha mantıklı oluyor.
Kapitalizm kamptan kimseye sormadan yürüttüğümüz bir tutam yeşillik dolu saksıyı elinde taşıyor ve ondan gelen az bir oksijene muhtaç insanoğlu gaz maskeleri ile arkasından yürüyordu.
Atık vaziyette bulduğumuz balık ağlarını ve plastik atıkları kostüm olarak kullandık.

Ayrıca mim makyajı yaparak görseli vurucu hale getirdik.
Oyun sözsüz olduğu için Dunyanin neresinde oynanırsa oynansın anlaşılabilecek bir oyun olmasını arzu ettik.
Yürüyerek oynama hâli sokak sanatının en keyifli unsurlarından biri.
2008 yılında gemi, metro ve otobüslerde ve halkın bulunduğu alanlarda yaptığımız oyunlarla başladığımız serüvende değişik oyunculuk hissiyatlarına ulaştık.
Oyunda ana unsurlardan biri de mezarcı rolündeki  gaz maskeli arkadaşın oyuna kattığı anlam oldu.
Bulabildiğimiz tek gerçek gaz maskesini ona verdik.
Oyun sonunda kazdığı toprağa kapitalizmin elindeki yeşilliği dikiyordu.
Dar ve kalabalık Sığacık sokakları arasında kimsenin haberi olmadan oyuna başladık.
Ekipteki arkadaşlar sahne tecrübesi olan ve sokağa da heyecanla ve korkusuzca dalan bireylerdi.

Onların korkusuzluğu otomatik olarak izleyicilere de geçti.
Ara oyunlar bir çok yerde alkışla kesildi.
Huzursuzluğa neden oldukları için kentlerinden sürülen oyuncuların binlerce yıl sonraki kardeşleri insanları sanat yoluyla huzursuz etmek için sokaklarda oyunlar oynuyordu.
Kökler salsın diye yere gömdüğümüz fidan biz oradan uzaklaşırken yerel halk tarafından etrafı çevrilerek koruma altına alınmıştı bile.
Yasaklanmaya çalışılan her türlü sanatsal üretim kendi köklerinden yeniden doğacaktır.

2019 yılında yapılan sanatsal sokak performansları göstermiştir ki her türlü baskı, üretimi getirir.
Her türlü sanatsal üretim toprak altında kalmış bir tohum gibi zamanı geldiğinde yepyeni filizlerin doğmasına neden olacaktır.
Korkmak yerine sokağa çıkmak.
Başkalarından beklemek yerine hadi yapalım diyebilmek en büyük erdemdir.


Sokak Sanatları Atölyesi 

Genel Sanat Yönetmeni

Erdal Çoban

Anahtar Kelimeler: kökler



0 Yorum
Hmm! Bu içeriğe henüz yorum yapılmadı, sen yazmak ister misin?
Bekle! Yorum yazmak için üye olmalısın Üye isen burayı tıkla. Üye olmak için de burayı tıkla.
Diğer Yazıları





TİYATRONLİNE

E-Bülten Üyeliği Görüş Bildir